04:10|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 07 مهر 1400 - 12:35
کد خبر: 17013
یادداشت:

مرگ تدریجی طبیعت با کیسه های پلاستیکی

امروزه با افزایش شهرنشینی و نیاز خانواده ها برای خرید مایحتاج زندگی باعث شده است استفاده از کیسه های پلاستیکی در بین آنها به شدت افزایش یابد. شاید استفاده از کیسه های پلاستیکی جای کمتری بگیرند و حمل و نقل وسایل را راحت تر کنند اما این موضوع هم نباید یادمان برود که پلاستیک 500 سال طول می کشد تا در طبیعت تجزیه شده و از بین برود ، و این یعنی آلودگی محیط برای نسل های بعدی و ایجاد بیماری های مختلف برای آنها.
مرگ تدریجی طبیعت با کیسه های پلاستیکی

سرویس اجنماعی باریش نیوز ، با تردد در خیابان های ارومیه شاهد زباله های پلاستیکی زیادی که از استفاده بی رویه از کیسه های پلاستیکی توسط شهرونا به وجود آمده اند هستیم که بعد از استفاده دور ریخته شده اند.دور ریزی این پلاستیک ها باید سامان داده شوند و به صورت بازیافتی و جدا از بقیه زباله ها جمع آوری شوند.

البته باید به این نکته مهم هم اشاره کنیم که در کنار استفاده از کیسه های پلاستیکی ، ظروف نایلکسی هم وارد جامعه شده و مورد استفاده خانواده ها قرار گرفت و مزید بر علت استفاده بی رویه از پلاستیک شده و پسماند های پلاستیکی در کلانشهر ارومیه افزایش یافته و نگرانی ها را بیشتر کرد. 

استفاده از پلاستیک و نایلکس مشکلات فراوانی را در جامعه به بار آورده است و نگرانی ها را افزایش داده است. چند سالی است که دوست داران و فعالان محیط زیست به یاری محیط زیست برخاسته و در راستای حمایت، پاکسازی و محافظت از آن تلاش فراوانی می کنند و همین تلاش باعث شده است بسیاری از مکان هایی که محلی برای تخلیه پسماند های پلاستیکی خود مردم و زباله های شهری شده بود ، از شر پلاستیک خلاص شوند و جان دوباره بگیرند.

استفاده از ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی از لحاظ بهداشتی خطرات زیادی را برای کسانی که از آن استفاده می کنند به بار آورده است ، چون از لحاظ بهداشتی و سلامت ، ظروف یکبار مصرف پلاستیکی از مواد نفتی ساخته شده اند و با ریختن غذا و نوشیدنی گرم در آن باعث ذوب و آزاد شدن این مواد و ترکیب آن با مواد غذایی داخل آن می شود.

رها سازی زباله در محیط زیست باعث آلودگی محیط می شود و بیماری های مختلف و فراوانی را به بار می آورد و از طرف دیگر، سوزاندن آن نیز باعث تولید آلودگی هوا و انتشار بوی نامطبوع و انتشار بیماری در هوا می شود.

قیمت ارزان این مواد و پرکاربردی آنها ، باعث شده است استفاده از این مواد در بین مردم به شدت افزایش یابد، اما باید این مورد نیز مورد توجه قرار گیرد که مواد پلاستیکی فساد ناپذیرند و همین مورد مزید بر علت شده است که استفاده از پلاستیک تبدیل به معضل بزرگ در جامعه امروزه شود و آنطور که به نظر می رسد ، حذف پلاستیک از زندگی امروزی امکان پذیر نیست

در پایان روی سخن با مسئولان مربوطه است که با فرهنگسازی های مناسب در جامعه ، مردم را به استفاده از کیسه های پارچه ای به جای پلاستیکی سوق دهند و با تمهیدات لازم مصرف پلاستیک و نایلکس را در جامعه کاهش دهند.

و از سوی دیگر از شهروندان نیز انتظار می رود که علاوه بر کاهش استفاده از نایلکس و پلاستیک با انجام بازیافت نیز از این معضل بکاهند و اندکی به خیابان های شهر سامان دهند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید