20:27|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 06 مهر 1400 - 12:23
کد خبر: 17007
رئیس گروه رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی عنوان کرد:

مشکلات اقتصادی، مهم ترین دغدغه اصحاب رسانه در آذربایجان غربی

این روزها یکی از مهم ترین مشکلاتی که خبرنگاران و جامعه رسانه ای با آن درگیر هستند مشکلات اقتصادی می باشد.
مشکلات اقتصادی، مهم ترین دغدغه اصحاب رسانه در آذربایجان غربی


رئیس گروه رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار باریش نیوز به مشکلات اصحاب رسانه استان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات عدیده ای که خبرنگاران و جامعه رسانه ای  با آن درگیر هستند مشکل مالی است. متاسفانه مشکل مالی مدیران رسانه را فرا گرفته و وقتی که مدیر رسانه مشکل مالی داشته باشه، قطعا بر روی خبرنگاران هم اثر میگذارد و همین امر باعث می شود که که قشر خبرنگار، در رده یکی از کم درامد ترین اقشار جامعه قرار گیرند و در این میان باید فکری به حال این قشر فعال و فرهیخته جامعه شود.

سیاح گفت: متاسفانه در استان آذربایجان غربی زیر ساخت های کافی و مناسب برای رسانه ها وجود ندارد یعنی در واقع بخش خصوصی همکاری و تعامل آنچنانی با رسانه های استان ندارند؛ چرا که تنها منبع درآمد رسانه آگهی های تبلیغاتی می باشد و در صورت نبود آگهی رسانه قطعا به مرحله نابودی خواهد رسید.

وی در رابطه با مشکلات مربوط به رسانه های استان گفت: در این میان این آگهی ها را نیز باید بخش های خصوصی مانند کارخانجات، بنگاه های اقتصادی و همچنین بخش دولتی در قالب آگهی های مزایده و مناقصه دستگاه های دولتی به روزنامه ها بدهد که بخش دولتی نیزاین وظیفه را به ارشاد واگذار کرده و کلیه آگهی های دولتی را ارشاد توزیع می نماید؛ اما متاسفانه برخی از دستگاه های اجرایی این قانون را دور می زنند و خودشان این آگهی ها را به نشریات مختلف میدهند که این عمل خود آسیب های جدی به دیگر نشریان و رسانه ها وارد می کند و باعث نابودی آنها می شود.

سیاح اظهار داشت: قطعا اگر در دادن اگهی به رسانه ها دستگاه های اجرایی به قانون عمل کنند تا حدودی می توان به تمامی رسانه ها کمک کرد و در این میان هیچ رسانه ای مورد بی عدالتی قرار نمی گیرد.

وی در ادامه تشریح مشکلات مربوط به رسانه های استان عنوان کرد: یک مشکل هم برمیگردد به خود رسانه ها چرا که واقعیت امر این است که رسانه های ما ، اکثر قریب به اتفاق مخاطب محور نیستند. یعنی مطالبشون مخاطب پسند نیست و این امر باعث می شود که مردم اعتماد خود را به رسانه از دست دهند.

وی در ادامه به بی قانونی حاکم بر فضای مجازی اشاره کرد و گفت: متاسفانه این روزها  فضای مجازی به سمت بی قانونی در حرکت است و بسیاری از افراد بدون اینکه مجوزی داشته باشندبه ایجاد سایت و پایگاه های خبری اقدام  نموده اند و با انتشار مطالب بدون محتوا اعتماد مردم را به رسانه ها ازبین برده اند.

سیاح در رابطه با بیمه خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر بحث بیمه خبرنگاران بسیار آسان شده و خبرنگاران به راحتی می توانند با استفاده از دو روش اقدام به بیمه نمایند؛روش اول اینکه توسط خود رسانه بیمه می شوند که در این میان دولت به خبرنگارانی که  رسانه فعالیت میکنند یارانه می دهد و با نرخی بسیار پایین خبرنگاران بیمه می شوند البته لازم به ذکر است که هر رسانه می تواند 5 نفر را بیمه کند؛ و به در این میان به خاطر اینکه حق مابقی خبرنگاران و خبرنگاران حق التحریری ضایع نشود یک تسهیلاتی رو دولت گذاشته که خبرنگاران می توانند  از طریق  صندوق هنرمندان مدارک خود را بارگذاری نمایند و  بیمه شوند و در این روش کارفرما نقش دولت را ایفا می کند و  و خبرنگار نیز ماهانه یک مبلغ کم را به عنوان حق بیمه برای خود واریز می کند.
 
رئیس گروه رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در خاتمه به اهمیت خانه مطبوعات استان به عنوان یک تشکل اشاره کرد و گفت: انتظار می رود خبرنگاران و اصحاب رسانه ما همگی در این تشکل شرکت کنند؛ چرا که این تشکل یعنی خانه مطبوعات استان هر چقدر قویتر باشد قطعا می توانند بیشتر در مسائل مربوط به استان دخیل باشند و از این طریق نیز می توانند مطالبات خود را به راحتی پیگیری نمایند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید