12:13|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 06 مهر 1400 - 11:53
کد خبر: 17005
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

بارداری دوقلویی و مراقبت های لازم برای آن

مصرف مواد غذایی سرشار از اسید فولیک و آهن برای تمامی زنان باردار به خصوص مادرانی که دوقلو باردار هستند بسیار ضروری است. زیرا احتمال به دنیا آمدن این نوزادان با بیماری‌های مرتبط با نقص لوله عصبی جنین و همچنین کم خونی نسبت به سایر نوزادان بیشتر است. همچنین به دلیل احتمال بالای زایمان زودرس و سزارین در بارداری‌های دوقلویی پیشنهاد می‌کنیم تمام دوران بارداری خود را زیر نظر یک پزشک متخصص و با تجربه سپری کنید. در صورت مشاهده علائم غیرطبیعی مانند حالت تهوع‌ شدید، درد در ناحیه شکمی، سردردهای طولانی و لکه بینی سریعاً این موارد را به پزشک خود اطلاع دهید
بارداری دوقلویی و مراقبت های لازم برای آن

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد: بهتر است قبل از اقدام کردن برای بارداری برای مشاوره و معاینات قبل از بارداری به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت بالینی مادر مورد بررسی قرار گیرد. به این ترتیب اگر مادر دچار مشکلاتی مانند کم خونی یا کمبود ویتامین است، قبل از بارداری می تواند آن‌ها را رفع یا کنترل کند.


وی  در مورد برنامه مراقبت‌های دوران بارداری دوقلویی گفت : مراقبتهای مادرانی که دوقلو باردار هستند با مراقبت های مادران تک قلویی متفاوت است. این دسته از مادران به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارند. تعدادی از مهم‌ترین مراقبت دوران بارداری دوقلویی نیاز بیشتر به اسید فولیک است که برای جلوگیری از بروز نقص‌های ژنتیکی در جنین، به مادرانی که دوقلو یا چند قلو باردار هستند توصیه می‌شود از اسید فولیک بیشتری استفاده کنند. اکثر پزشکان معتقدند مصرف ۴/۰ میلی‌گرم اسید فولیک برای افرادی که تک قلو باردارند و مصرف روزانه 1 میلی‌گرم اسید فولیک برای افرادی که دوقلو باردارند ضروری است. مصرف مقدار مناسب فولیک اسید یا ویتامین B9می‌شود لوله عصبی در جنین دچار نقص نشود. بهتر است بدانید که ناهنجاری‌های مادرزادی ناشی از نقص‌های لوله عصبی در دوران جنینی بسیار شایع است.

دکتر حبیب زاده در ادامه افزود:مادرانی که در بارداری‌های قبلی خود سابقه جنین با نقص‌های لوله عصبی داشته‌اند، زنان بارداری که خود یا همسرشان بیماری دیابت دارند، افراد گیاه‌خوار، مادرانی که در خانواده‌شان افرادی با نقص‌های مادرزادی مربوط به لوله عصبی جنین وجود دارند باید فولیک اسید بیشتری نسبت به سایرین مصرف کنند. البته این ویتامین در مواد غذایی زیادی وجود دارد که بهتر است مادران باردار از آن در برنامه غذایی خودشان استفاده کنند. مانند:کلم بروکلی،لوبیا چیتی، مارچوبه، تخمه آفتابگردان، آووکادو، سویا،موز،بادام زمینی

متخصص زنان و نازایی در پاسخ به این سوال که آیا انجام سونوگرافی در دوران بارداری ضرر دارد؟ گفت : باید به یاد داشته باشید که با توجه به بالا بودن احتمال سقط جنین، مسمومیت حاملگی و … در زنانی که دوقلو باردار هستند، باید تعداد دفعات مراجعه آن‌ها به مطب پزشک متخصص بیشتر شود. پزشک علاوه بر انجام تست های دوران بارداری که روتین هستند، برای بررسی احتمال وجود نقص‌های ژنتیکی یا بیماری‌هایی مانند دیابت بارداری، آزمایش‌ها و سونوگرافی‌های بیشتری انجام می دهد. توجه به تمام توصیه‌های پزشک باعث می‌شود دوران بارداری راحت‌تری داشته باشید و اضطراب شما در طول نه ماه حاملگی کمتر خواهد شد.

 وی افزود تهوع صبحگاهی در بارداری دوقلویی از افزایش بعضی از هورمون‌ها مثل گنادوتروپین جفتی انسان و استروژن رخ می دهد. بر اساس آزمایشات انجام شده، میزان این هورمون‌ها در بارداری‌های دوقلویی بیشتر از بارداری های تک قلویی است. بنابراین اگر دوقلو باردار هستید، طبیعی است که در هنگام صبح حالت تهوع شدیدی داشته باشید. در اکثر موارد حتی در بارداری‌های چند قلویی حالت تهوع در دوازده تا چهارده هفتگی از بین می‌رود. بنابراین بهتر است کمی صبور باشید. اگر حالت تهوع در بارداری دوقلویی شما بعد از این مدت شدیدتر شد، باید سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید. چون ممکن است مبتلا به پره اکلامپسی باشید.
همچنین در مورد لگد زدن جنین در بارداری‌های دوقلویی گفت :چه دوقلو باردار باشید چه تک قلو، در هفته‌های هجدهم و بیستم به بعد بیشتر حرکت جنین را در بدنتان احساس خواهید کرد. فقط مادرانی که قبلاً تجربه بارداری داشته اند، می‌توانند این حرکات را زودتر از این احساس کنند. آنها می‌توانند تفاوت حرکات جنین را از فعالیت‌های دستگاه گوارشی خود تشخیص بدهند.


بارداری دوقلویی و دیابت موضوع دیگری بود که دکتر حبیب زاده راجع به آن توضیح داده و گفت :احتمال ابتلا به بیماری دیابت بارداری در بارداری‌های دوقلویی بسیار بیشتر است. دیابت بارداری باعث می‌شود وزن نوزاد بیشتر شود. بنابراین مادر مجبور است زایمان سزارین انجام دهد. بنابراین باید قند خون مادر در دوران حاملگی دائماً اندازه‌گیری شود. در صورت ابتلا به دیابت بارداری، هرچه سریع‌تر زیر نظر پزشک متخصص باید کنترل آن را آغاز کنید. خوردن ماهی در دوران بارداری چون دارای اسید چرب امگا 3 است در کنترل قند خون نقش مهمی دارد اما هرگز در خوردن ماهی زیاده روی نکنید چون خطرناک است.

افزایش وزن در بارداری دوقلویی نسبت به تک قلویی بسیار طبیعی است زیرا مادر دو جنین، دو جفت و مایع آمنیوتیک بیشتری را حمل می‌کند. میانگین افزایش وزن طبیعی در بارداری تک قلویی حدود 11 کیلو و در بارداری‌های دوقلویی بین 13 تا 15 کیلو است. اضافه وزن در بارداری‌های دوقلویی که بیشتر از 18 کیلو و کمتر از 6 کیلوگرم باشد بسیار خطرناک است. بنابراین باید روند وزن گیری مادر در دوران بارداری به دقت بررسی شود. شرایط خاصی وجود دارد که می‌تواند باعث شود افزایش وزنهای گفته شده در رابطه با اضافه وزن زنان باردار تغییر کند. بنابراین بهتر است در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید.

طبق بررسی های انجام شده دکتر حبیب زاده گفت :از مهم‌ترین مراقبت‌های دوران بارداری دوقلویی توجه به نشانه‌های ابتلا به پره اکلامپسی است. مسمومیت حاملگی یا  Preeclampsia عارضه‌ای خطرناک است که اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند مشکلاتی جدی برای مادر و جنین به وجود آورد. وی افزود از:فشارخون بالا، وجود پروتئین در آزمایش ادرار، تورم دست‌ها و پاها، سردرد شدید، مشکلات بینایی، استفراغ شدید از نشانه‌های مسمومیت بارداری در بارداری دوقلویی می باشد.

دکتر حبیب زاده جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی در پایان این گزارش گفت :عوامل زیر می توانند احتمال پره اکلامپسی را در شما بیشتر کنند:سن شما بالای چهل سال باشد، اضافه وزن زیادی داشته باشید، از آخرین بارداری شما بیش از ده سال گذشته باشد، دارای بیماری‌های کلیوی و بیماری‌هایی مرتبط با نقص سیستم ایمنی بدن باشید، اولین بارداری خود را تجربه می‌کنید، چند قلو باردار هستید.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید