01:16|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 03 مهر 1400 - 12:15
کد خبر: 16995
متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

بیماری برونشیولیت، شایع ترین عفونت ریوی در کودکان

برونشیولیت التهاب راه های هوایی در ریه است. سرفه اصلی ترین نشانه برونشیولیت در کودکان محسوب می شود.
بیماری برونشیولیت، شایع ترین عفونت ریوی در کودکان

دکتر رامین زارع، متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز اظهار کردبرونشیولیت عفونت شایع ریه در کودکان و نوزادان است. این بیماری سبب التهاب و احتقان راه های هوایی کوچک (برونشیول ها) در ریه می شود. برونشیولیت اغلب اوقات توسط یک ویروس ایجاد می شود. به طور معمول زمان شیوع برونشیولیت ماه های فصل زمستان است.

برونشیولیت با بروز علائمی مشابه با سرماخوردگی معمولی آغاز می شود اما سپس به سرفه، خس خس سینه و برخی اوقات اشکال در تنفس منجر می شود. علائم برونشیولیت می تواند روزها تا هفته ها ادامه یابد و حتی ممکن است تا چندین ماه پایدار بماند. اغلب کودکان با استراحت در منزل سریعا بهبود می یابند، اما درصد اندکی نیز به درمان در بیمارستان نیاز پیدا می کنند.

وی در مورد 
علائم برونشیولیت در کودکان اظهار کرد :طی چند روز اولیه بیماری علائم و نشانه های برونشیولیت مشابه با سرماخوردگی معمولی است مانند : آبریزش بینی،گرفتگی بینی،سرفه و تب خفیف.

پس از طی این مرحله، یک یا چندین هفته اشکال در تنفس یا خس خس سینه (صدای سوت هنگام تنفس کودک) رخ می دهد. بسیاری از نوزادان در این مرحله به عفونت گوش (اوتیت مدیا) دچار می شوند.


وی در مورد علل ایجاد برونشیولیت در کودکان گفت : برونشیولیت زمانی رخ می دهد که یک ویروس سبب عفونی شدن برونشیول ها شود. برونشیول ها کوچکترین راه های هوایی در ریه هستند. عفونت سبب تورم برونشیول ها و التهاب آنها می شود. موکوس در راه های هوایی تجمع یافته و جریان آزاد هوا در این مسیر ها را با سختی رو به رو می کند. اغلب موارد برونشیولیت توسط ویروس سین‌سیشیال تنفسی ایجاد می شود. ویروس سین‌سیشیال تنفسی ویروسی شایع است که تقریبا تمام کودکان زیر دو سال را درگیر می کند. شیوع گسترده ویروس سین‌سیشیال تنفسی در هر زمستان رخ می دهد. برونشیولیت توسط سایر ویروس ها، مانند ویروس های آنفولانزا یا سرماخوردگی نیز ایجاد می شود. ویروس های عامل برونشیولیت به آسانی منتشر می شوند. تماس با ویروس از طریق قطرات ریز موجود در هوا، که در اثر عطسه، سرفه یا صحبت کردن فرد بیمار در فضا پخش می شوند، رخ می دهد. همچنین با لمس اشیا مشترک آلوده، مانند ظروف غذا خوری، حوله یا اسباب بازی ها، و سپس تماس دست ها با چشم، بینی یا دهان نیز احتمال ابتلا به برونشیولیت وجود دارد.

دکتر زارع گفت اگر برونشیولیت در کودکان پیگیری نشود موجب بروز عواقبی همچون آبی شدن لب ها و پوست (سیانوز): سیانوز در اثر کمبود اکسیژن رخ می دهد. توقف تنفس (آپنه): احتمال بروز آپنه در نوزادان نارس و نوزادان صفر تا دو ماهه بیشتر است و دهیدراسیون یا کم آبی بدن کاهش میزان اکسیژن خون و نارسایی تنفسی.

 همچنین افزود : در صورت بروز عواقب فوق نیاز به بستری کودک در بیمارستان وجود دارد. جهت درمان نارسایی تنفسی شدید، گذاشتن لوله در نای کودک ضرورت دارد تا حین زمانی که عفونت دوره خود را طی می کند تنفس وی به راحتی صورت گیرد.

متخصص کودکان در پایان گفت :در صورتی که نوزاد به صورت نارس متولد شده است، به بیماری قلبی یا تنفسی دچار است یا به مشکلات سیستم ایمنی مبتلا است، نظارت بر شروع علائم و نشانه های برونشیولیت باید با دقت صورت پذیرد. عفونت ممکن است به سرعت تشدید شود. در این گونه موارد بستری کودک در بیمارستان ضرورت پیدا می کند.




آدرس و شماره تماس دکتر رامین زارع، متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان ۳، طبقه 2

شماره تماس:09144884001_33431204


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید