12:17|سه شنبه, فروردین 28 ,1403
تاریخ انتشار: 30 شهریور 1400 - 11:51
کد خبر: 16976
یادداشت:

نفس های نگین فیروزه‌ای آذربایجان به شمارش افتاد

بررسی آخرین وضعیت تراز دریاچه ارومیه نشان می‌دهد که حال دریاچه طی سال جاری رو به وخامت است و به نفس نفس افتاده و این امر باعث ایجاد نگرانی های مردم این منطقه شده چرا که بعد از خشک شدن این دریاچه خطری بزرگ به نام طوفان های نمکی اکوسیستم این منطقه را مورد تهدید جدی قرار می دهد.
نفس های نگین فیروزه‌ای آذربایجان به شمارش افتاد


سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها دریاچه ارومیه در حال خشک شدن و نابودی است و در سال‌ های اخیر مایه نگرانی عمیق کارشناسان محیط زیست بوده است. پس از سال‌ ها هشدار به مقامات مسئول درباره شرایط وخیم زیست محیطی دریاچه ارومیه، امروز بسیاری از کارشناسان دیگر هیچ امیدی به بهبودی اوضاع این دریاچه ندارند.

حال سوال اینجاست که چرا دریاچهٔ ارومیه با مرگ دست‌وپنجه نرم می‌کند؟ بر ااساس اعلام نظر بسیاری از کارشناسان محیط زیست طی چهار دههٔ گذشته سطح زیر کشت آبی، کاشت محصولات آب‌بر، حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز و توسعهٔ صنایع، باغ‌ویلاسازی افزایش چشمگیری داشته است در این میان باید تغییر اقلیم و کاهش بارندگی را نیز به مجموعه این دلایل افزود.

 در واقع احیای بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران پرهزینه‌ترین و بزرگ‌ترین وعده توخالی و پوچی است که تا به امروز درحوزهٔ محیط ‌زیست بارها و بارها تکرار شده است.

حال دولت سیزدهم نیز وعده‌هایی برای احیای دریاچه ارومیه به مردم آذربایجان غربی داده است و امروز مردم این استان امیدوارند تا دیر نشده، این دولت فکری جدی برای احیای دریاچه ارومیه نماید.

کارشناسان محیط زیست معتقدند که که با ادامه روند فعلی خشک شدن دریاچه اورمیه،  کانون های زیرگرد نمکی دوباره فعال شده و شاهد طوفان‌های نمکی خواهیم بود و این اتفاق می تواند عواقب جبران ناپذیری را برای منطقه به همراه داشته باشد.

متاسفانه با خشک شدن دریاچه و برخاستن غبار نمکی بسیاری از مردم این منطقه به بیماری های چشمی، سرطان و بیماری‌های ریه مبتلا می‌شوند. وقتی شعاعی با گستردگی بیش از ۱۵ تا ۵۰ کیلومتر داریم، میلیون‌ها نفر در آنجا زندگی و کشاورزی می‌کنند. اگر درصدی از این افراد دچار بیماری شوند، قطعا هزینه ها و خسارات غیرقابل جبرانی را برایشان به بار می آورد.

 سخن آخر اینکه، متاسفانه عدم بهره برداری از طرح‌های پرهزینه این دریاچه و کاستن شدید بارندگی‌ها در چند سال گذشته سبب شده تا در کنار کاهش چشم گیر تراز دریاچه، مطالبات مردمی نیز برای احیای نگین آبی آذربایجان افزایش یابد؛ چرا که ریزگردهای نمکی خطری بزرگ برای اکوسیستم منطقه محسوب می‌شود و این ریزگردهای نمکی به هرگونه جاندار که سر راهشان باشند، آسیب می‌زنند.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید