04:17|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 29 شهریور 1400 - 10:33
کد خبر: 16968
یادداشت:

تراژدی غمگین و تکراری انباشت سیب در جاده های آذربایجان غربی

مشکلات مربوط به صادرات و خرید سیب درختی و زیر درختی و کوتاه کردن دست دلالان مهم ترین چالش‌هایی است که باغداران آذربایجان غربی سال‌هاست با آن دست و پنجه نرم می کنند و توجه ویژه مسئولان نسبت به رفع این چالش خواسته اصلی آنان است.
تراژدی غمگین و تکراری انباشت سیب در جاده های آذربایجان غربی

سرویس اقتصادی باریش نیوز، با توجه به اینکه شغل بیشتر مردم استان کشاورزی است بنابراین این محصول معیشت بسیاری از خانوارهای این استان را تامین می‌کند اما متاسفانه به دلیل بی‌تدبیری مسئولان همه ساله شاهد خرابی ، هدر رفتن یا انباشت سیب در کنار جاده‌ها هستیم.

بسیاری از باغداران اظهار می‌کنند این سیب‌ها روی دست‌شان مانده و مجبورند به قیمتی بسیار پایین بفروشند تا سیب‌ها حیف نشوند

نبود بازار مناسب، هزینه حمل و نقل بالا، نبود سورت و بسته‌بندی مناسب و هزاران مشکل دیگر قصه پرغصه و تکرار کشاورزان در استان است، قصه‌ای که حسرت هدر رفت سرمایه‌های ملی را برای استان رقم می‌زند.

بیشتر سیب‌های درختی بر اثر وزش باد زیر درخت ریخته شده‌ و بنابراین کشاورزان مجبور هستند این محصول را با عنوان سیب‌زیردرختی و صنعتی به کارخانجات بفروشند که به دلیل عدم خرید مستقیم کارخانجات آن به خریداران در کنار جاده‌ها فروخته می‌شود.

با توجه به اینکه بیشتر سیب‌های درختی بر اثر وزش باد زیر درخت ریخته شده‌ و بنابراین کشاورزان مجبور هستند این محصول را با عنوان سیب‌زیردرختی و صنعتی به کارخانجات بفروشند که به دلیل عدم خرید مستقیم کارخانجات آن به خریداران در کنار جاده‌ها فروخته می‌شود.

متاسفانه این روزها با اینکه هزینه‌های تولید سه برابر شده اما بازهم دلالان این محصول را به بهای ناچیزی می‌خرند.در حال حاضر نه تنها سیب های زیر درختی با قیمت کمتر از هزار تومان هم خریدار ندارد و سیب های درجه یک را نیز دلالان با مبلغی بسیار پایین  قیمت می دهند و این امر کشاورزان این مرز و بوم را دلسردتر از همیشه می کند.


متاسفانه بسیاری از کشاورزان بااشاره به مشکل سیب صنعتی عنوان می کنند که هرساله کارخانجات با قسمت نازل درصدد خرید سیب صنعتی هستند و کشاورز چون جایی برای دپو ندارد و زمان نگهداری سیب نیز مشخص است یا مجبور است با قیمت نازل بفروشد یاکنار جاده ها بریزد.

مشکل سیب درختی و صنعتی استان تقریبا به معضلی مزمن و به یک داستان تکراری تبدیل شده است. هرساله پائین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه های تولید آن، نامشخص بودن وضعیت صادرات و پائین بودن توان مالی باغداران و همچنین ریزش‌های قبل از برداشت محصول از بزرگ‌ترین مشکلات تولید این محصول است؛ با توجه به اینکه سیب از مهمترین محصولات باغی آذربایجان غربی است اما متاسفانه باغداران سالهاست که در سونامی مشکلات تولید این محصول صادراتی دست و پا می زنند و هر سال نا امیدتر از سال گذشته می شوند.

شیرین شریفی




 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید