13:17|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 28 شهریور 1400 - 12:59
کد خبر: 16966
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

علائم بلوغ زودرس و پیامد های آن

بلوغ معمولا در دختران بین سنین ۸ تا ۱۳ سال و در پسرها بین سنین ۹ تا ۱۴ سال آغاز می‌شود. پزشکان بلوغ زودرس را زمانی تشخیص می‌دهند که به دلایلی نامعلوم، این روند طبیعی زودتر آغاز شود و با رشد استخوان و جهش رشدی همراه باشد.
علائم بلوغ زودرس و پیامد های آن

دکتر میترا حبیب‌زاده، متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز، اظهار کرد: بلوغ زودرس در دخترانی که قبل از سن ۷ سالگی و پسرانی که قبل از سن ۹ سالگی نشانه‌های مهم بلوغ در آنها دیده شود، تشخیص داده می‌شود.

وی افزود بلوغ زودرس انواع مختلفی دارند : بلوغ زودرس مرکزی ،بلوغ زودرس محیطی، بلوغ زودرس مرکزی که در این میان شایع‌ترین آن بلوغ زودرس محیطی است.

این روند برای بلوغ طبیعی نیز یکسان است اما زودتر از موعد اتفاق می‌افتد. غده‌ی هیپوفیز هورمونی به نام گونادوتروپین تولید می‌کند. این هورمون‌ باعث تحریک بیضه‌ها و تخمدان‌ها می‌شود تا هورمون‌های دیگر یعنی تستوسترون یا استروژن تولید شود. اینها هورمون‌های جنسی هستند که باعث تغییرات جنسی در دوران بلوغ (مانند رشد سینه‌ها در دختران) می‌شوند.

و همچنین افزود : بلوغ زودرس محیطی یا بلوغ زودرس کاذب، شرایط متفاوتی دارد. این نوع بلوغ زودرس به‌ندرت اتفاق می‌افتد. هورمون‌های استروژن و تستوسترون باعث بروز علائم بلوغ می‌شوند، اما مغز و غده‌ی هیپوفیز درگیر نمی‌شوند. بلوغ زودرس محیطی معمولا در اثر اختلالاتی در تخمدان‌ها، بیضه‌ها، غدد آدرنال یا غده‌ی تیروئید بسیار کم‌کار ایجاد می‌شود.

دکتر حبیب زاده همچنین به علائم بلوغ زودرس اشاره کرد و گفت : علائم بلوغ طبیعی و بلوغ زودرس تقریبا مشابه است، فقط «زمان وقوع بلوغ» تعین‌کننده‌ی طبیعی یا زودرس بودن بلوغ است.
 این علائم در دختران و پسران متفاوت است.
از جمله :
در دختران می توان به بزرگ شدن سینه (که اغلب اولین نشانه است) وعادت ماهانه (که معمولا ۲ یا ۳ سال بعد از شروع علائم اولیه دیده می‌شود) اشاره کرد.

و در پسران ،رشد بیضه‌ها، آلت تناسلی و کیسه‌ی بیضه ها ،بم شدن صدا (که معمولا آخرین نشانه‌ی بلوغ در پسران است).

جهش رشد یکی دیگر از علائم بلوغ زودرس هم در پسران و هم در دختران است.

وی گفت :ازعواملی که در اینجا ذکر می‌کنیم، نمی شود گفت علت اصلی هستند، فقط مواردی هستند که به‌نظر می‌رسد با بلوغ زودرس ارتباط دارند ، مثل جنسیت؛ دختران‌ ۱۰ برابر بیشتر از پسران احتمال دارد دچار بلوغ زودرس مرکزی شوند.

2)نژاد: محققان دلیل این امر را نمی‌دانند اما به‌نظر می‌رسد به‌طور متوسط دختران آفریقایی-آمریکایی حدود یک سال زودتر از دختران سفیدپوست دچار بلوغ می‌شوند. برخی متخصصان می‌گویند که بلوغ در دخترانِ کمتر از ۶ سالِ آفریقایی-آمریکایی، بلوغ زودرس در نظر گرفته می‌شود.

3)چاقی: اگرچه برخی از مطالعات نشان می‌دهند که بین چاقی دختران کوچک و افزایش خطر ابتلا به بلوغ زودرس ارتباط‌هایی وجود دارد، اما چگونگی این ارتباط دقیقا مشخص نیست. به‌نظر می‌رسد که چاقی در پسران به بلوغ زودرس ارتباطی ندارد.

4)ژنتیک: گاهی اوقات بلوغ زودرس می‌تواند درنتیجه‌ی جهش‌های ژنتیکی باشد که باعث ترشح هورمون‌های جنسی می‌شود. در اکثر مواقع، کودکانی که به این علت دچار بلوغ زودرس مرکزی می‌شوند، والدین یا خواهر و برادرشان نیز به این اختلال دچار بوده‌اند.

5)فرزندخواندگی بین‌المللی: مطالعه‌ای نشان داده است کودکانی که از خارج از کشور به فرزندخواندگی قبول می‌شوند، بین ۱۰ الی ۲۰ برابر بیشتر احتمال دارد که به بلوغ زودرس دچار شوند. در این مورد هم محققان و متخصصان در مورد علت این امر اطمینان ندارند اما عدم اطمینان از سن دقیق کودکانی که به فرزندخواندگی قبول می‌شوند، می‌تواند نتایج تحقیق را تحت تأثیر قرار بدهد.

متخصص زنان در مورد پیامدهای بلوغ زودرس گفت :بلوغ زودرس در کودکان ممکن است مشکلات جسمی و روحی زیادی دربرداشته باشد که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم.

1. کوتاهی قد
اگرچه کودکانی که به بلوغ زودرس دچار می‌شوند، اغلب نسبت به سن خود قد بلندتری دارند، اما در بزرگسالی کوتاه‌قد می‌شوند، چرا؟ زمانی که مراحل بلوغ به پایان می‌رسد، رشد نیز متوقف می‌شود. وقتی که بلوغ زودرس، زودتر از بلوغ طبیعی به پایان می‌رسد، رشد این کودکان در سنین پایین‌ترمتوقف می‌شود. در نتیجه گاهی اوقات قد این کودکان کوتاه‌تر از آنی می‌شود که در بلوغ طبیعی از آنها انتظار می‌رود.

۲. مشکلات رفتاری
نتایج برخی از مطالعات نشان از ارتباط بلوغ زودرس و مشکلات رفتاری دارد، به‌خصوص در کودکانی که تأخیر در رشد دارند. با این حال بسیاری از متخصصان احتمال صحت این نتایج را ضعیف می‌دانند.

۳. فعالیت‌های جنسی در سنین پایین‌تر
اگرچه این امر احتمال دارد که والدین را بسیار نگران کند اما شواهد محکمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

۴. استرس
بلوغ به‌خودی‌خود دورانی طوفانی است، حتی اگر به‌موقع اتفاق بیفتد. بلوغ در بچه‌های کوچک‌تر می‌تواند استرس و فشار بیشتری به‌همراه داشته باشد. آنها احساس ناخوشایندی پیدا می‌کنند وقتی می‌بینند از لحاظ ظاهری با همسالان خود فرق دارند. عادت ماهانه برای دختران ۹ ساله و کوچک‌تر یا کسانی که دچار تأخیر رشد شده‌اند، می‌تواند نگران‌کننده باشد. والدین می‌توانند با آموزش کودکان در مورد تغییرات این دوران، به آنها در سپری کردن این دوره کمک کنند.

۵. خطرات دیگر
برخی مطالعات نشان از ارتباط میان بلوغ زودرس در دختران و افزایش اندک خطر ابتلا به سرطان سینه در مراحل بعدی زندگی دارد. با این حال شواهد کاملا مشخص نیستند. برای اثبات این ادعا تحقیقات زیادی باید انجام شود.

و در پایان نکاتی را هم افزود که باید والدین در مورد بلوغ زود رس فرزندانشان به ‌یاد داشته باشندکه نگران شدن درباره‌ی بلوغ زودرس کودکتان کافی نیست،شما به‌عنوان پدر و مادر باید علائم بلوغ زودرس را جدی بگیرید. این علائم باید توسط متخصص غدد کودکان مورد بررسی قرار بگیرند.

-    کودکان و والدین نباید به بلوغ زودرس به چشم یک بیماری ترسناک نگاه کنند.

-    علائمی که ممکن است علائم بلوغ زودرس در نظر گرفته شود، اغلب به این اختلال ربطی ندارند و خودبه‌خود حل می‌شوند.

-    بسیاری از کودکانی که علائم بلوغ زودرس دارند، هم از لحاظ پزشکی، هم از لحاظ روانی و هم از لحاظ اجتماعی سالم هستند و مشکلی ندارند



آدرس و شماره تماس دکتر میترا حبیب زاده، متخصص، جراح زنان، زایمان و نازایی در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان ۳، طبقه 2

شماره تماس: 09153414736_33431204

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید