13:01|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 22 شهریور 1400 - 12:38
کد خبر: 16932
یادداشت:

آموزش ترکیبی روش پیشنهادی آموزش پرورش در سال تحصیلی جدید /آیا بستر های لازم برای آموزش ترکیبی وجود دارد؟

در این روزها که لحظه به لحظه به فصل پاییز نزدیک می شویم، بازگشایی مدارس به موضوع روز تبدیل شده و با خود سوالات و مشکلاتی را به همراه داشته است.
آموزش ترکیبی روش پیشنهادی آموزش پرورش در سال تحصیلی جدید /آیا بستر های لازم برای آموزش ترکیبی وجود دارد؟

سرویس اجتماعی باریش نیوز، آنچه در این روزها شاهد آن هستیم تبدیل شدن بازگشایی مدارس به دغدغه روز جامعه است. خانواده ها نگران از شرایط موجود تدریس آنلاین و مدارس بلاتکلیف از پیشنهادات متعدد آموزش و پرورش هستند. 

بازگشایی مدارس به صورت حضوری برای آن قشر از خانواده ها که از یکجانشینی و بیماری هایی که کودکانشان را تهدید می کند، به ستوه آمده اند؛ تبدیل به کورسوی امیدی برای فعالیت هرچه بیشتر کودکانی است که خانه نشینی های متعدد و طولانی به کامشان شیرین آمده . 

از سویی برای تعداد دیگری از خانواده ها که هنوز با نگرانی های ابتلا به کرونا در جدال اند و تمام تلاش خود را در رعایت پروتکل ها و نکات بهداشتی دارند، بازگشایی مدارس به صورت حضوری تبدیل به کابوسی شده که آن هارا در خواب نیز به حال خود رها نمی کند. 

در این بین شاهد بلاتکلیفی و سردرگمی مدارس در این خواستن ها و نخواستن ها هستیم که هرلحظه گوش به زنگ یک خبر جدید و یا یک پیشنهاد دیگر برای روش تدریس و بازگشایی مدارس هستند. کادر مدارس در این بلبشوی خبرهای متناقض بازگشایی تبدیل به تنها سپر دفاعی آموزش و پرورش در برابر سوالات و شکایات متعدد والدین شده اند.

اما فارغ از هرچه هست، در چند روز اخیر شاهد پیشنهاد برگزاری سال تحصیلی جدید به صورت ترکیبی هستیم. روشی که نیمی از دانش آموزان را به پشت نیمکت های مدرسه دعوت می کند و نیم دیگر را گوشی به دست در خانه ها به انتظار می گذارد. با این همه سوال اینجاست که آیا بستر های لازم برای این چنین روشی در مدارس فراهم هست؟

با کمی دودوتا چهارتا می توان به این نتیجه رسید که خیر! با توجه به برگزاری سال های تحصیلی گذشته به صورت کاملا انلاین مدارس و معلمان با مشکلات متعددی روبه رو شدند. از این قشر مشکلات می توان به مشکلات سرعت اینترنت، عدم فعالیت درست نرم افزار پیشنهادی آموزش پرورش اشاره کرد. با توجه به عدم تسلط اکثر معلمان به این روش نیز به این جنس مشکلات دامن می زد موانع آموزشی بیشتری را رقم می زد. 

در این میان، در حال شروع سال تحصیلی هستیم که نه تنها مشکلات سال های قبل در آن حل نشده بلکه در این میان راه تدریس معلمان نیز سخت تر شده است. معلمی که تسلط لازم را در تدریس آنلاین ندارد، چگونه توانایی تدریس دو جانبه را دارد؟ این جنس تدریس برای معلمی که تمام طول فعالیت خود را به صورت حضوری تدریس کرده، بی عدالتی هایی را در حق دانش آموزان در خانه به رقم خواهد زد که امری قابل توجه است. 

در حال حاضر به خودی خود دچار کاهش بار علمی دانش آموزان در تدریس آنلاین هستیم، با توجه به این امر می توان پیش بینی کرد که با این چنین روش هایی به این سیر نزولی دامن خواهیم زد و این امری کاملا نامطلوب برای فردای کشور است.

به علاوه سوال اینجاست که آیا تمام مدارس توانایی تامین زیرساخت های لازم برای تدریس ترکیبی را خواهند داشت؟ در مناطق محروم و حاشیه نشین نه تنها خود دانش آموزان بلکه خود مدرسه از پس تامین اینترنت و سخت افزار های لازم را برای تدریس ترکیبی ندارند و همین امر است که این روش پیشنهادی را زیر سوال می برد. 

از مسئولین مربوطه انتظار می رود یا پیشنهادات خود را با در نظر گرفتن شرایط واقعی مدارس و معلمان اعلام کنند و یا زیرساخت های لازم پیشنهادات خود را در سال تحصیلی جدید اعمال کنند که بعد از گذشت دو سال، زمان برای آزمون و خطا گذشته است و نیاز به تدبیراتی با پایه و اساس محکم تری داریم .

فائزه اکبرنژاد

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید