03:27|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 17 شهریور 1400 - 13:00
کد خبر: 16910
یادداشت:

تلخی ماه مهر بر کام کودکان کار

بازماندن از تحصیل حکایت امروز و دیروز جامعه ما نیست ، افرادی بوده اند که با وجود میل و علاقه شدید به تحصیل ، توان حضور در کلاس های درس را به دلایل مختلف نظیر مشکلات اقتصادی ، اشتغال و خانواده هایی که اجازه درس خواندن کودکانشان را نمی دادند و آنها را به انجام کار مجبور می کردند.اما امروزه شیوع کرونا علت دیگری شده برای عدم تحصیل کودکانی که توان خرید سیستم و گوشی همراه را ندارند و از کلاس های مجازی دور مانده اند.
تلخی ماه مهر بر کام کودکان کار

سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روز ها با ایستادن پشت چراغ قرمز ها ، کودکان دست فروشی را می بینیم که با وجود سن کمشان ساعت ها در گرمای تابستان و دود اگزوز ها و شلوغی خیابان ها کار می کنند ، این روز ها همه گیری ویروس کرونا ، شرایط را برای این کودکان بسیار خطرناک و تحریک پذیر کرده است ، این طیف از جامعه با چالش‌های اقتصادی و کرونا روزگارشان ابعاد دشوارتری به خود گرفته اما همچنان خیابان ها مملو از کودکانی است که با دود کردن اسپند و فروش فال و گل به سمت پنجره ماشین ها می دوند به امید یک ریال پول که شب دست خالی بازنگردند.

کودکان کار قربانی زنجیره‌ای فقر، بی‌خانمانی، حاشیه‌نشینی، طلاق والدین و خلاهای عاطفی و اقتصادی در خانواده هستند، سن کم این کودکان ایجاب می کند که ساعت ها در کوچه با هم سن و سالانشان بازی کنند و به تفریح و سرگرمی بپردازند و در شروع سال تحصیلی به آموزش و درس خواندن مشغول شوند ، اما شده اند نان آور خانه و مسئولیت یک خانواده را به عهده گرفته اند.

با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید ، تلخی این کودکان روز به روز بیشتر می شود . مجازی شدن آموزش و اجبار برای داشتن تلفن همراه یا سیستمی که متصل به اینترنت است برای حضور در کلاس های درس مجازی ، مزید بر علت عدم توان این کودکان و خانواده هایشان برای تحصیل شده است که اگر همچنان ادامه پیدا کند ، زخم عمیقی بر پیکر آموزش کشور وارد خواهد شد.

در این میان خیرانی هستن که با خرید گوشی و تبلت برای کودکان بی بضاعت ، آنها را برای ادامه تحصیل تشویق می کنند. اما شرایط اقتصادی وخیم آنها و فشار مالی که ازسوی خانواده متحمل این کودکان است باعث میشود مجبور به فروش گوشی های خود شوند تا بتوانند دری از بیشمار دردهایشان را درمان کنند و باز هم نتوانند درس بخوانند.

در پایان کلام روی سخن با مسئولان مربوطه است که دست نوازش خود را بر سر این کودکان بکشند و با بی توجهی به این قشر آسیب پذیر و مظلوم ، نمک بر زخمشان نزنند.
مسئولان مربوطه با رسیدگی به وضعیت اقتصادی جامعه و ایجاد توان برای خرید ، می توانند اندکی مرهم بر درد این قشر بگذارند و در درس خواندن دوباره آنها نقش موثری داشته باشند تا شاهد محروم ماندن فرزندان این سرزمین از امر مقدس تحصیل نباشیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید