16:39|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 17 شهریور 1400 - 11:07
کد خبر: 16906
یادداشت:

کلاس اولی ها قربانیان آموزش آنلاین

با توجه به شیوع دو ساله کرونا در کشور و تعطیلی طولانی مدت مدارس و ارگان های مختلف، چرخه زندگی مردم در ایران با مشکلاتی روبه رو شد و حق و حقوق قشر های مختلف زیادی پای مال شد. یکی از این اقشار آسیب دیده کلاس اولی های مظلوم کشور بودند که قربانی تعطیلی مدارس شدند.
کلاس اولی ها قربانیان آموزش آنلاین

سرویس اجتماعی باریش نیوز، ذوق و شوق کودکانه ای که همه ساله با بازگشایی مدارس به خانواده ها منتقل می شد، دوسالی است که در نطفه خفه شده و هیچ انگیزه ای را با خود به کانون خانواده منتقل نمی کند. بازگشایی مدارس فقط در تعریف لفظی به معنای بازگشایی است ولی آنچه در زیر متن این کلمه پنهان است فقط بازگشایی گروه ها و کانال ها در فضای مجازی و نرم افزار شاد است. همین امر باعث شده خبری از نوید مهر و بازگشایی مدارس در کوچه خیابان ها نباشد.

هر ساله با نزدیک شدن مهرماه شاهد تکاپوی کودکان و نوجوانان در نوشت افزار ها و مرکز خرید ها بودیم ولی آنچه از آن همه شور و شوق باقی مانده، کسلی و بی حوصلگی دانش آموزان کشور است. عدم وجود انگیزه لازم برای حضور در کلاس های آنلاین، عدم جذابیت تدریس آنلاین برای دانش آموزان باعث شده خبری از شادی و نشاط بازگشایی مدارس نباشد.

با این همه بیشترین آسیب به تازه واردان کوچک مدارس، یعنی کلاس اولی های جامعه وارد می شود. کودکان 6 یا 7  ساله ای که تمام شور و شوقی که از حضور در مدرسه و پیداکردن دوستان جدید دارند در یک گوشی موبایل خلاصه شده و آن ها را ملزم به خانه نشینی و آموزش آنلاین کرده است. 

این قشر مظلوم که هیچ پیش زمینه ذهنی از محیط مدرسه ندارند و فقط با تعاریف فرزندان بزرگ تر از خود یا والدینشان با آن آشنا شده اند؛ در اولین گام های خود در مسیر تحصیل با کدر ترین روش های آموزش آشنا می شوند و تمام شور و نشاط خود را سرکوب شده خواهند دید.
طبق عادات مرسوم هر سال با بازگشایی مدارس جشنی برای شکوفه های کوچک زندگیمان برگزار می شد و اولین تصور این فرشته های کوچک را با مدرسه و تحصیل با بهترین خاطرات رقم می زد. اما اکنون که آموزش به صورت آنلاین است، چگونه می توان همان جنس شور و شوق را از پشت تصویر صفحه موبایل و تبلت برایشان رقم زد؟

کلاس اولی هایی که با وعده بازی و شادی و تحصیل با هم سن و سالانشان بزرگ شده اند و محکوم به خفه کردن تمام شیطنت های کودکانه اشان پشت گوشی موبایل و تبلت هستند. از سویی اولین قدم ها و تاتی تاتی های این قشر کم سن و سال در جامعه ای به جز خانواده در سنگلاخ های مشکلات آموزش آنلاین طی خواهد شد و جانی برای ادامه مسیر در آن ها نخواهد گذاشت. 

عدم برقراری ارتباط که حاصل ضعف ارتباطی کودکان است، ثمره عدم ارتباط داشتن با هم سن و سالان و افرادی به جز خانواده است که خانه نشینی های متعدد کرونایی برای کودکان به ارمغان آورده است. ضعف هایی که کودکان در برقراری ارتباط دارند باعث می شود جامعه فردا با مشکلات بزرگ و کوچک بسیاری روبه رو شود. این موضوع عجین شده با مشکلات رفتاری و اجتماعی بزرگی در سطح جامعه است که برای جامعه فردا مفهوم آژیر خطری را دارد که ارکان جامعه را می تواند به خطر بیاندازد.

کلاس اولی هایی که قرار بود تمام این مهارت ها را در جامعه کوچک مدرسه آموزش ببینند و برای جامعه بزرگتری خود را آماده کنند اکنون در جمع کوچک خانواده خود محبوس شده اند و با سد های بزرگی در مقابل مسیر آموزشی خود رو به رو هستند. 

امید که با تدابیر صحیح و کاربردی این مشکلات را از بین ببریم و از وقوع هرگونه اختلال در بستر جامعه فردا جلوگیری کنیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید