20:18|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 16 شهریور 1400 - 11:04
کد خبر: 16899
یادداشت:

گرانی بیداد می کند/ مردم توان تهیه اساسی ترین نیازهای زندگی خود را ندارند

این روزها گرانی اقلام و کالاهای اساسی در بازار به صورت لحظه ای همچنان ادامه دارد و این افزایش قیمت ها و تورم حاکم بر بازار در حالی است که ‌سازمان برنامه و بودجه میزان افزایش حقوق کارمندان را در سال 1401 تنها 10 درصد اعلام کرده است و این اعلام نظر در شرایطی عنوان شده است که افزایش قیمت ها در بازار سرسام آور و تورم زده کشور از اول سال تا کنوناز 50 درصد هم بالات می باشد؛ با وصف این احوال به نظر می رسد سال آینده نه تنها شرایط سختی در انتظار کارگران و بازنشستگان باشد، بلکه کارمندان دولتی نیز به سختی می توانند از پس مایحتاج ضروری خود و افزایش قیمت ها برآیند.
گرانی بیداد می کند/ مردم توان تهیه اساسی ترین نیازهای زندگی خود را ندارند


سرویس اقتصادی باریش نیوز، مدت هاست که مردم از مشکلات اقتصادی به ستوه آمده اند. از اینکه قیمت ها ثبات ندارد و لحظه ای نرخ مواد غذایی و کالاهای ضروری افزایش می یابد، اتفاق ناخوشایندی است که مردم به آن گله مند هستند. واقعا این نوع گلایه ها بحق است و نباید نسبت به آن موضع گرفت. هرچند آستانه تحمل مردم افزایش داشته اما اقتصاد و معیشت مسئله ای است که نمی توان آن را نادیده گرفت.م در واقع مردم از اینکه طی این سال ها دولت ها نتوانسته اند، تورم را مهار کنند و برای تناسب میان دخل وخرج زندگی آن ها چاره ای بیندیشند دچار سرخوردگی شده اند.

در این میان گرانی ها دیگر به خانه و خودرو محدود نمی شود چرا که دیگر مدت هاست بسیاری از مردم عطای خانه و خودرو را به لقایش بخشیده اند بلکه  مشکل  اساسی آنها تهیه ضروری ترین کالاهای اساسی یک خانواده است!

بسیاری از شهروندان ارومیه ای با اشاره به افزایش بی‌رویه و لحظه‌ای قیمت اقلام خوراکی در ماه‌های اخیر اظهار می کنند: متاسفانه قیمت برخی از اقلام خوراکی به صورت لحظه‌ای و هفتگی تغییر می‌یابد و همین امر سبب شده که قدرت خرید مردم به شدت کاهش یابد.

متاسفانه، افزایش قیمت کالاهای اساسی و اقلام خوراکی در ماه‌های اخیر در کنار افزایش قیمت سایر اقلام و مسکن و اجاره‌بها فشار مضاعفی بر خانواده‌ها به‌خصوص اقشار آسیب پذیر و کم‌درآمد جامعه آورده است و امیدواریم که مسؤولان جدید در دولت سیزدهم با درک صحیح از وضعیت موجود اقداماتی اساسی برای کنترل بازار انجام دهند.

 افزایش قیمت اقلام اساسی و خوراکی‌ها در طی ماه‌های اخیر سبب ایجاد فشار اقتصادی مضاعف بر مردم شده و قیمت‌های لحظه‌ای، مردم و هم‌چنین فروشندگان خرد و اصناف را در سردرگمی قرار داده و نگرانی مردم  و نا امیدی آنها از درست شدن این اوضاع حتی با روی کار آمدن دولت جدید نیز روز به روز بیشتر می شود؛ چرا که روزی نیست که خبر گرانتر شدن کالاهای اساسی به گوش آنها نرسد.

برخی از کالاها نه تنها با کاهش قیمت همراه نمی‌شوند بلکه شاهد افزایش قیمت ماهانه و گاها هفتگی برخی از آنها در سایه بی‌توجهی مسؤولان هستیم و از این رو به نظر می‌رسد که متولیان امر برای بهبود وضعیت فعلی در بازار باید به فکر برنامه‌های جامع و عملیاتی­‌تر باشند.

بر اساس اظهار نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی برای افزایش قدرت خرید باید درآمد خانوارها افزایش و نرخ تورم نیز کاهش یابد و این در صورتی است که گروه هدف اصلی برای افزایش قدرت خرید حقوق‌بگیران، کارگران یا بیکاران باشند، چرا که ثروتمندان و اقشار خاص به میزان زیادی از مزایا و درآمدهای افزایش نرخ تورم بهره‌مند می‌شوند.

آمارهای رسمی نشان دهنده افزایش قیمت اقلام خوراکی تا سقف 255 درصد است که اغلب بالای 50 درصد و چند مورد نیز بیش از 100درصد گران شده‌اند و این یعنی اینکه بسیاری از خانواده دیگر حتی توان تهیه یک نان و پنیر سادده را هم ندارند!

 سخن آخر اینکه، مردم  زمانی احساس می کنند که دولت سیزدهم با دولت های قبلی فرق دارد که به اساسی ترین نیاز آنها که معیشت است رسیدگی شود و از گرانی های لحظه ای ممانعت به عمل آورند چرا که فقط با سخنرانی و بازدید سرزده مشکلات مردم حل نمی شود.

شیرین شریفی

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید