03:45|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 15 شهریور 1400 - 13:15
کد خبر: 16897
یادداشت:

سوزاندن زباله ها ،تهدیدی برای شهروندان ارومیه ای

تفکیک زباله امر بسیار مهمی است که برای حفظ محیط زیست و بهداشت شهری حائز اهمیت است.جدا کردن زباله ها می تواند در امر بازیافت آن مورد استفاده بسیار تاثیر بگذارد.
سوزاندن زباله ها ،تهدیدی برای شهروندان ارومیه ای

سرویس اجتماعی باریش نیوز :  عدم فرهنگ سازی مناسب و اطلاع رسانی کافی باعث شده بسیاری از شهروندان از این موضوع که برخی از زباله هایی که بیرون می ریزند می تواند دوباره مورد استفاده قرار گیرد ، هیچ اطلاعی نداشته باشند واین علت دور ریختن زباله ها بدون تفکیک می باشد.

تلنبار کردن ، گورستان زباله، سوزاندن زباله ها ، تولید انرژی ، تولید کمپوست و بازیافت زباله روش هایی است که برای از بین بردن زباله ها استفاده می شود.  در این میان راحت ترین روش یعنی سوزاندن زباله جزو راه هایی برای انهدام زباله ها می باشد که با این کار گاز های سمی تولید شده که بر روی تغییرات آب و هوایی و سلامت انسان‌ها تاثیر منفی و مخرب می‌گذارد و آسیب جدی به آن وارد می کند در محیط منتشر شود. اما بسیاری از کشور های پیشرفته یا کشور هایی که از فضای کوچکتری برخوردارند از این روش استفاده می کنند که نیاز به دستگاه های پیشرفته دارد تا از انتشار آلودگی های محیطی جلوگیری کند.
  
سوزاندن زباله ها در محیط باز باعث شده است هیچ معیاری برای میزان انتشار آلودگی که محیط زیست را تهدید می کند تعیین نشود و مشخص نشود چه میزان آلودگی برای محیط ایجاد می کنند و همین مزید بر علت نگرانی دولت و مردم از سوزاندن زباله ها شود ، اما آنطور که به نظر می رسد حتی با اطلاع از خطری که محیط زیست و بهداشت شهر را تهدید می کند ، همچنان شاهد سوزاندن پسماند ها هستیم که این روزها خطر بیشتری هم پیدا کرده اند ؛ سوزاندن پسماند ها آن هم در روز های کرونایی ریسک بزرگی دارد که متاسفانه در شهر ارومیه این ریسک را پذیرفته اند و به راحتی در زمین های خاکی بیرون از شهر پسماند های بیمارستانی را می سوزانند.

بوی نامطبوع و آلودگی که هر روزه از سوزاندن زباله ها در نزدیکی محل سکونت حومه نشینان ارومیه به وجود می آید ، صدای نارضایتی شهروندان را بلند کرده است و در شرایطی که شهر درگیر وضعیت قرمز کرونا است ، امکان انتقال بیماری های مختلف در محیط باعث نگرانی بیشتر آنها شده است.

سوالی که در این میان مطرح می شود ، این است که آیا خود مسئولان در این هوا تنفس نمی کنند ؟ آیا متوجه میزان آلودگی هوا نیستند ؟ آیا مسئولان هم با سوزاندن زباله ها در نزدیکی محل سکونت مردم حومه شهر مشکلی ندارند یا محل سکونت آنها خیلی دور تر از محل سوزاندن زباله ها است ؟

در این شرایط انتظار می رود شهروندان به‌جای سوزاندن زباله‌ها در فضای باز ، زباله های خود را تفکیک کنند که از یک سو فرهنگ سازی شود و از سوی دیگر کار را برای مامورین شهرداری راحت کنند.

در پایان روی سخن با مسئولان مربوطه است که با قانون گذاری هایی برای انهدام زباله هاو اطلاع رسانی در مورد بازیافت پسماند ها در سامان دادن به این وضعیت برنامه ریزی هایی انجام دهند و با بی توجهی به این امر باعث افزایش این بحران نشوند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید