15:43|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 15 شهریور 1400 - 11:10
کد خبر: 16892
یادداشت:

نفس مستاجران ارومیه بریده شد/نصف درآمدمستاجران صرف پرداخت اجاره بها می شود

مسکن همواره یکی از نیازهای اساسی مردم محسوب می‌شود که این روزها بازار و وضعیت نابسامان اجاره بهای آن به یکی از بزگترین دغدغه‌های مردم به خصوص مستاجران تبدیل شده و اخبار و تحولات آن همچون افزایش نجومی نرخ‌های اجاره و نایاب شدن رهن کامل واحدهای مسکونی برای آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
نفس مستاجران ارومیه بریده شد/نصف درآمدمستاجران صرف پرداخت اجاره بها می شود

سرویس اقتصادی باریش نیوز، این روزهاداستان مسکن در ارومیه به یک معضل سنگین تبدیل شده است به گونه ای که اجاره بها در این شهر سهم اندکی برای خوراک، بهداشت، آموزش و سایر هزینه ها باقی می گذارد. واضح است که عامل اصلی این معضل تورم است و عوامل تورم زا نقش اصلی را در جهش قیمت ها در همه بخش ها از جمله مسکن ایفا کرده است. با این حال واقعیت این است که تورم بخش مسکن از دیگر بخش ها بیشتر به چشم می آید.

به هر حال چه بخواهیم، چه نخواهیم سونامی افزایش نرخ اجاره بهای مسکن همچون سال‌های پیش و چه بسا بیشتر، از راه رسیده و دامن خیلی‌ها به خصوص مستاجران که عمدتا از قشر کم درآمد جامعه هستند را گرفته و آنها نیز چاره ای جز پذیرفتن آن را ندارند.

در این میان یکی از مشکلات پیش روی مستاجران نبود قیمت مشخص، فقدان وجود هیچ‌گونه نظارت بر نرخ اجاره بها و بی سامانی بازار مسکن است و این مسئله موجب شده است که در این ماه‌ها بخشی از جامعه دچار سردرگمی و گرفتاری شود.

آشفته بازار مسکن، رهن و اجاره حیرت‌آور در ارومیه تا آنجا پیش رفته است که حکایت از افزایش 300 درصدی در برخی مناطق دارد و تا کنون متولیان امر نتوانسته‌اند بر بازار پرالتهاب رهن و اجاره سروسامانی دهند. این حجم از افزایش قیمت در این بخش  نشان دهنده رهایی بازار و رشد جهشی قیمت‌ها است تنها نتیجه بی‌خانمان شدن برخی از مستاجران بخصوص اقشار کم درآمد و مستضعف است.

بسیاری از مستاجران با بیان اینکه صاحبخانه هایشان به یکباره اجاره خانه را دو برابر کرده است، افزایش ناگهانی و دلخواه صاحبان املاک بدون هیچ حساب و کتابی صورت گرفته که پرداخت این آمار و ارقام نجومی از عهده مستاجرانی که گاها به نان شب خود محتاج هستند بر نمی آید.

در ادامه این مستاجران اظهار می کنند که،  افزایش اجاره خانه از یک سو  و پرداخت شارژ خانه از سوی دیگر باعث شده تا نصف بیشتر حقوق خود را هرماه به حساب صاحبخانه واریز کنند و برای مابقی مایحتاج زندگی خود به قرض گرفتن از آشنایان خود پناه ببرند؛ این مستاجر خواستار رسیدگی هرچه زودتر مسئولان امر بر این موضوع هستند.

به راستی که این روزها افزایش اجاره بها برای مستاجران از کابوس های شبانه وحشتناک‌تر شده به گونه‌ای که خواب را از چشمان مستاجران ربوده و آنها را آواره این بنگاه آن بنگاه برای یافتن یک خانه محقر با اجاره بهای کم کرده است که در این راستا می طلبد مسئولین امر نظارت بیشتری بر این موضوع داشته باشند چرا که اجاره نشین ها از عهده اجاره خانه های سنگین بر‌ نمی آیند.

به هر‌حال چه در بخش مسکن و زمین و چه اجاره بها یک فضای لجام گسیخته‌ای را شاهد هستیم که نه تنها مسئولان توان ورود و راهبری را در این بخش ندارند بلکه هر کس به هر قیمتی که مطلوبش است به خرید و فروش و اجاره واحدهای مسکونی خود اقدام می‌کند که در این بین بزرگترین صدمه متوجه مستاجرانی است که سال‌های سال است چشم‌انتظار تأمین سرپناهی هستند که در چنین اوضاعی به نظر می‌رسد امید آنها نیز به یغما رفته است.

شیرین شریفی





 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

حامد
1400/06/15 - 14:16

صدای این مردم رو کسی نمیشنوه