15:57|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 13 شهریور 1400 - 13:44
کد خبر: 16884
یادداشت:

سیمای شهری ارومیه زیر سایه بی توجهی مسئولان شهری

زیباسازی شهر و رسیدگی به چهره شهر امر بسیار مهمی است که نیاز به رسیدگی و توجه فراوانی هم از سوی مسئولان و هم شهروندان دارد ، اگر این رسیدگی ها انجام نشود زیبایی چهره شهر از بین می رود و باعث آسیب به روح و روان شهروندان و دفع گردشگران می شود.
سیمای شهری ارومیه زیر سایه بی توجهی مسئولان شهری

سرویس اجتماعی باریش نیوز ، توجه به زیباسازی شهر باید در تمامی زمینه ها از جمله فرهگی ، اجتماعی و عمرانی در اولویت قرار گیرد مانند توجه به معماري، فضاي سبز شهري، سامان دادن به تبليغات مختلف در سطح شهر مانند بیلبوردهای تبلیغاتی و...، توجه به فلکه ها و استادارد سازی آنها، مرمت آثار تاريخي و فرهنگي که برای استفاده و بهره مندی شهروندان و گردشگران از فضای شهری می باشد.

عدم توجه و رسیدگی به این امر باعث می شود با تردد در سطح شهر ، دیدن بلوار های بدون درخت و فضای سبز ، زیرگذر و رو گذر های بدون رنگ و نقاشی و ... روان شهروندان به هم بریزد و باعث نارضایتی آنها شود.

از مهم ترین اقدامات در زیباسازی شهر ، رسیدگی به پیاده روهای شهر است ، علاوه بر استاندارد سازی آنها و مناسب سازی برای استفاده معلولان و افراد سالمند ، باید در زیباسازی چهره آنها نیز برنامه ریزی هایی انجام شود ، مثل نقاشی کردن جدول پیاده رو ها ، استفاده از کاشی های رنگی در ساخت آنها و همچنین طراحی دیواره های کنار پیاده روها برای جلب توجه عابران پیاده و ایجاد روحیه در آنها.

افزایش شهرنشینی و به دنبال آن درخواست شهرنشینان برای استفاده از خودرو، باعث ایجاد آلودگی هوا وافزایش آن شده است که این بحران نیاز به رسیدگی دارد ، عدم کاشت درخت و آبياري مناسب و عدم رسیدگی به هرس درختان حاشيه خيابان ها و له کردن و خرابی  و از بین بردن چمن ها ، آسیب فراوانی به چهره شهر می زنند و باعث گسترش این معضل در شهر می شود.

نصب و استفاده بیش از اندازه از تبلیغات در قالب بيليبوردها، تابلوهاي تبليغاتي و نيز تابلوهاي روان در اماكن مختلف شهري در ارتفاع و مكان نامناسب علاوه بر آسیب شهری ، باعث ایجاد خطراتی برای شهروندان و خودرو ها می شود. عدم رسیدگی به این تبلیغات در سطح شهر که اکثرا اطلاعیه و تبلیغات مختلف بازاری و تجاری را شامل می شود باعث نارضایتی شهروندان شده است و صدای اعتراضشان را بلند کرده است.

و در این میان باید به سد معبری ها هم اشاره کرد که اصناف مختلف و یا خودروهای شخصی باعث ایجاد آن می شوند و به چهره شهر آسیب می زنند و به هیچ وجه جلوه جالبی را به شهر نمی دهند و يكي ديگر از معضلاتي است كه با توجه به تذکرات داده شده و برخورد های انجام گرفته باز هم شاهد این سد معبر ها در خیابان های ارومیه هستم.

در پایان باید گفت انتظار فقط از مسئولان شهری نیست که مجوز های لازم را برای هنرمندان و مهندسان صادر کنند تا دستی به روی شهر بکشند ، بلکه از شهروندان نیز تقاضا می شود در نگهداری و محافظت از زیبایی شهر تلاش کنند و با یادگاری ها و نقاشی های شخصی به چهره دیوار ها و مبلمان شهری آسیب نرسانند. چرا که اگر شهر زیبا باشد قطعا روح و روان شهروندان هم آرامش خواهد داشت و تردد در سطح شهر باعث نا آرامی و ایجاد انرژی منفی در شهروندان نمی شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

علیرضا
1400/06/14 - 13:21

مطالب قابل توجه ای درج گریده ولی کو گوش شنوا