05:05|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 10 شهریور 1400 - 13:35
کد خبر: 16870
یادداشت:

بازی کرونا با روح و روان کودکان!

کرونا علاوه بر سلامت جسمانی، سلامت روحی و روانی مردم را نیز تهدید می کند و ایجاد احساس تنهایی و افسردگی،گوشه نشینی و حالات روانی منفی از مهم ترین عوارض شیوع بیماری کرونا می باشد که این روزها گریبان گیر کل دنیا به خصوص کودکان و نوجوانان شده است. 
بازی کرونا با روح و روان کودکان!

سرویس اجتماعی باریش نیوز : موقعیت سنی کودکان و نوجوانان و هیجانات زیاد آنها ایجاب می کند که همواره جنب و جوش کنندو مشغول فعالیت باشند ، اما کرونا این امکان را سلب کرده و باعث شده چرخه خواب ، تغذیه به موقع و مناسب ،تفریح و تحرک کودکان و ... آنها به شدت به هم بریزد و آسیب ببیند.

نوجوانی اساسا دوره بسیار حساسی است. در این دوره به دلیل تغییرات هورمونی ، نوجوانان به خاطر مسائل احساسی و اجتماعی علاقه شدیدی به حضور در اجتماع و جمع های دوستانه دارند که این روزها به دلیل شیوع کرونا نه تنها نمیتوانند مثل سابق در جمع دوستان و همچنین فضای بازی تفریح کنند ، بلکه غیر حضوری شدن مدارس هم مزید بر علت شده که از جمع دوستان و هم کلاسی های خود ، حضور در فضای شاد و آموزشی مدرسه و شرکت در جمع ها محروم شوند و به تنهایی در خانه با فضای مجازی دست و پنجه نرم کنند که این عامل سبب گوشه گیری و مختل شدن زندگی عادی آنها می شود.


دومین اختلال سلامتی ، افسردگی است، افزایش استرس واضطراب ، غمگین شدن و ترس از مرگ خود یا نزدیکان در اثر ابتلا به کرونا، کم‌تحرکی و به‌هم‌خوردن چرخه خواب و بیداری و به دنبال همه این اتفاقات پرخاشگری،زودرنجی و گوشه گیری کودکان ،  از جمله تأثیرات کرونا است که زندگی عادی کودکان و نوجوانان را مختل کرده و اگر همچنان ادامه پیدا کند در آینده نیز بسیار تاثیرات بدی به جای خواهد گذاشت.


عوامل روانی اجتماعی ، الگوهای بد خانواده مانند نبود رابطه بین خانواده و کودک، فقر، محرومیت‌های عاطفی، نبود انضباط در خانه و خانواده، خانواده‌های ضداجتماعی و طلاق در خانواده‌ها و همچنین فشارهای اقتصادی بر سلامت کودکان و آینده آنها بسیار تاثیر میگذارد. برقراری رابطه یک نیاز ضروری و بسیار مهم است که کودکان در دوران شیوع کرونا از آن محروم هستند که همین امر آثار مخربی به روح و روان آنها می گذارد و امکان ابتلا به افسردگی و پرخاشگری و گوشه گیری را در کودکان و نوجوانان افزایش می دهد.


در پایان روی سخن هم با مسئولان است و هم با خانواده ها که حواسشان به نسلی که قرار است آینده کشور را بسازد باشد ، آینده سازانی که با شیوع ویروس کرونا در خطر جانی، روحی و روانی هستند .انتظار می رود زیرساخت های فرهنگی و آموزشی را تازه سازی کنند و رسیدگی هایی انجام شود. پس باید به این نکته اشاره کرد که پیش رفتن با این شرایط حاکم ممکن است مشکلات فراوانی را به بار آورد و آسیب روانی غیر قابل جبرانی را  به کودکان و نوجوانان وارد کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید