03:13|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 07 شهریور 1400 - 10:41
کد خبر: 16842
یادداشت:

نان اقساطی در سفره های مردم / حکایت تلخی از زندگی اقشار ضعیف جامعه

این روزها داستان نان،داستان دیگری است چرا که در گوشه‌ای از این شهر شلوغ خانواده هایی هستند که برای سفره‌های ساده‌خود نان نسیه می‌برند آنها در گوشه ای از حاشیه های دور این شهر زندگی می کنند و در واقع زندگی زیر خط فقر نان را می گذرانند.
نان اقساطی در سفره های مردم / حکایت تلخی از زندگی اقشار ضعیف جامعه


سرویس اقتصادی باریش نیوز، متاسفانه این روزها خانواده‌های زیادی هستند که تنها منبع درآمدشان یارانه است و گرانی ها و تورم های اخیر کار را به جایی رسانده آنها هر ماه منتظر واریز یارانه‌هایی هستند که با آن بدهی نانی را که به دلیل نداشتن درآمد بصورت قسطی تهیه کرده اند را بپردازند.

روایت سفره‌های خالی در خانه‌های ساده افراد ساکن در محله های فقیر نشین و حاشیه شهر ارومیه بسیار تلخ و دردناک است و شاید برای بسیاری از ساکنان محله های لاکچری شهر باورنکردنی باشد.

داستان کمتر شنیده‌شده از زندگی روزمره شهری که اختلاف طبقاتی در آن به نقطه‌ای رسیده که عده‌ای در یک طرف روزشان را با انواع غذاهای خارجی و انواع کباب های رنگا به رنگ و دسرهای ایتالیایی و فرانسوی  و انواع نسکافه و قهوه شروع می‌کنند و آن طرف شهر نیز عده‌ای دیگر برای آوردن نان ساده بر سر سفره‌های خالی خود حتی نانشان را با نسیه بر سر سفره خود می برند و این یعنی اوج فاجعه... 

حال سوال اینجاست آیا مدیران دولتی دولت سیزدهم که خود را حامی قشر محروم و مستضعف جامعه می دانند می توانند به داد مردمی که حتی نان خود را بصورت اقساطی تهیه می کنند برسند؟ آیا سرپرست بسیاری از این اقشار ضعیف جامعه که به دنبال بسته شدن بسیاری از کارگاه های تولیدی و کارخانه ها از کار بیکار شده اند می توانند دوباره امید بازگشت به کار خود را داشته باشند؟!

متاسفانه اقتصاد تورم زده حالا بسیاری از کارگاه های تولیدی و  مجتمع‌های صنعتی این استان را هم مجبور به تعدیل نیرو کرده و سرپرست بسیاری از خانوارها را در این بحران اقتصادی بیکار کرده؛ همه اینها تنها بخش کوچکی از زندگی غم بار بسیاری از خانواده های آذربایجان غربی است.

به دنبال کاهش ارزش پول ملی جیب‌های خالی مردم  روز به روز خبر از بدتر شدن وضعیت معیشتی و کاهش چشمگیر قدرت خرید می‌دهد و در این میان عوامل مخرب اقتصادی و تورم های مهار نشده چند سال گذشته  هم‌اکنون دامان بسیاری از بخش‌های اقتصاد استان از جمله صنعت، کشاورزی، ‌مسکن و... را گرفته است و این امر تاجایی پیش رفته است که کارفرمایان، پیمانکاران و تولید‌کنندگان دست به تعدیل نیروی‌های کار خود زده‌اند و به نظر میر رسد راهی جز این ندارند.

سخن آخر اینکه، در واقع پاسخگویی به مشکلات مردم به خصوص مشکلات معشیتی آنان کاری است که هر دولتی موظف به انجام آن است و باید به صورت واضح و شفاف روی این مقوله کار شود و انتظار می رود دولت سیزدهم در این شرایط سخت و دشوار با توجه عمیق وهمه جانبه به اقتصاد و ارتقای ارزش پول ملی مشکلات معیشتی مردم را در اولویت کاری خود قرار دهد چرا که دیگر کمر مردم زیر بار این همه تورم و گرانی راست نمی شود.

شیرین شریفی

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید