05:56|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 06 شهریور 1400 - 12:37
کد خبر: 16838
یادداشت:

افزایش سرسام آور اجاره بها در ارومیه مستاجران را به حاشیه شهر کشاند

افزایش اجاره بها در ارومیه در طی یک سال گذشته سبب شده بسیاری از مستاجران امکان تمدید قراردادهای خود را نداشته باشند و کوچ به مناطق پایین تر و حاشیه شهرها را داشته باشند. بسیاری از مستاجران با تداوم افزایش قیمت اجاره ها در دو سال گذشته، دیگر قدرت ماندن در در داخل شهر را ندارند.
افزایش سرسام آور اجاره بها در ارومیه مستاجران را به حاشیه شهر کشاند


سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها در ارومیه هر لحظه نرخی متفاوت و بالا برای اجاره بهای مسکن اعلام می شود و این قیمت های نجومی غیر از مشکلات اقتصادی  که به جان مردم انداخته است معضلات اجتماعی بسیاری در پی خواهد داشت.

 نرخ های بسیار بالای اجاره ماهانه در بیشتر نقاط شهر ارومیه، این شهر را برای قشر کارگر و روزمزد و ضعیف جامعه غیرقابل سکونت کرده و افراد بسیاری برای سکونت به حاشیه ها پناه برده اند؛ حاشیه هایی که با گذشت سال ها به دلیل گسترش این کلانشهر به سمت خارج، جزئی از آن شده و این افراد را مجددا مجبور به جابه جایی می کند.

با این افزایش سرسام آور و کنترل نشده اجاره بهای مسکن اگر مردم حتی چیزی نخرند و چیزی نخورند و نپوشند نمی‌توانند مبلغ اجاره مسکن خود را بپردازند تا جایی که بعضی از افراد مجبور شدند که به حاشیه شهر بروند و یا به طور کل محل و سبک زندگی خود را تغییر دهند و این خود آغازگر معضلی جدید در جامعه خواهد بود.

در این میان تجربه ها نشان می دهد که با گسترش حاشیه نشینی احتمال بروز آسیب هایی نظیر جرم، فساد، اعتیاد و خشونت در حاشیه شهر بیش تر خواهد شد.

با توجه به افزایش هزینه های زندگی و فقر، مهاجرین مجبور به عقب نشینی به نواحی حاشیه ای شهرها شدند؛ به طوری که مهاجرین ساکن نواحی بالایی شهر به نواحی میانی و ساکنین نواحی میانی به بخش های پایین شهر جا به جا شدند.

بسیاری از این مستاجران اظهار می کنند که وقتی ماهیانه حقوق دریافت می‌کنیم چگونه می‌توانیم در کنار هزینه‌های زندگی خود آنهم در این بحران اقتصادی از جمله تامین مایحتاج و مواد غذاییاین اجاره های بالا را پرداخت کنیم و 100 میلیون تومان هم برای سال آینده پس انداز کنیم تا در کوچه نمانیم؟ اگر با چشمی بینا به این قضیه نگاه کنیم می بینیم که با این میزان تورم  و درآمد عملا  این کار شدنی نیسن و به همین خاطر مجبور هستیم که به حاشیه شهر پناه ببریم.

سخن آخر اینکه، اگر شرایط اجاره بهای مسکن به همین شکل ادامه پیدا کند و میزان افزایش قیمت مسکن تحت کنترل قرار نگیرد، حاشیه نشینی افزایش پیدا می‌کند و حتی کسانی هم که در حاشیه‌ها زندگی می‌کنند روز به روز به عقب رانده می‌شوند و این امر می تواند عواقب جبران ناپذیری را برای جامعه به همراه داشته باشد و ضرورت این امر می طلبد که مسئولان مربوطه بیشتر به این بحران ورود کنند تا از گسترش معضل حاشیه نشینی در شهر جلوگیری شود.  

شیرین شریفی

 
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید