16:50|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 06 شهریور 1400 - 12:28
کد خبر: 16837
متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

علائم و نشانه های بیماری تب مخملک در کودکان

تب سرخ یا مخملک به عنوان یک بیماری جدی برای کودکان در گذشته بود. اما امروزه آنتی بیوتیک این بیماری را کم خطر و نادر کرده است ، اما اگر درمان نشود می تواند به موارد جدی منجر شود و عوارض خطرناکی داشته باشد.
علائم و نشانه های بیماری تب مخملک در کودکان

دکتر رامین زارع، متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز اظهار کرد : تب مخملک اساسا به گلودرد استرپتوکوکی گفته می شود که با خارش و راش پوستی همراه است . این عارضه در ابتدا به صورت یک عفونت در بخش فوقانی دستگاه تنفس توسط باکتری استرپتوکوک تیپ A شروع می شد، این باکتری باعث گلودرد و برخی از انواع عفونت های پوستی نیز می شد. این باکتری ها سپس یک سم از خود آزاد می کنند که باعث ایجاد راش پوستی می شود.

وی در ادامه گفت : اگر کودک به تب مخملک مبتلا شده باشد ، احتمالا از کودک دیگری از طریق قطرات تنفسی آلوده ، استفاده مشترک از ظروف یا دست زدن به وسایلی که کودک آلوده از آنها استفاده کرده است.
کودکان با سنین 5 تا 15 سال در مقایسه با دیگر گروه ها در خطر بیشتری برای ابتلا به تب مخملک قرار دارند. در حدود 80 درصد موارد مخملک در کودکان زیر 10 سال دیده می شود.

دکتر زارع در ادامه به این سوال که آیا تب مخملک در نوزادان هم دیده می شود یا نه گفت : خیر ، بیماری مخملک در نوزاد توسط عناصر دستگاه ایمنی که در موقع تولد منتقل شده اند محافظت می شود و امکان ابتلا وجود ندارد . با این حال ، کودکان بین سنین 2 تا 10 سال نسبت به این بیماری آسیب پذیرند. خوشبختانه با توجه به دارو های آنتی بیوتیک موجود ، این بیماری خطرناک نیست.

با توجه به علائم این بیماری وی به راش پوستی به عنوان قابل توجه ترین علامت تب مخملک اشاره کرد و گفت این علامت در ابتدا همانند یک آفتاب سوختگی شدید به نظر می رسد که نا همواری هایی را در سطح پوست ایجاد کرده و باعث خارش می شود.

معمولا این راش در ابتدا بر روی گردن و صورت ایجاد می شود و در اکثر موارد دور دهان را درگیر نکرده و این ناحیه سالم و طبیعی باقی می ماند. سپس به سینه و کمر منتشر می شود و بعد از آن هم بقیه بدن را درگیر می کند.

در چین های بدن به خصوص کشاله ران و زیر بغل ، راش رگه های قرمزی را ایجاد می کند که در هنگام فشار سفید می شوند و بعد از روز ششم راش پایان می یابد ولی نقاط درگیر راش شروع به پوست انداختن می شود. البته باید اضافه کرد که غیر از راش پوستی دیگر علائمی هم مثل گلودرد و قرمز شدن گلو، تب بالا و ورم غدد لنفاوی در گردن وجود دارد و همچنین ممکن است کودک مبتلا به تب مخملک ، دچار تب و لرز شدید ، بدن درد و حالت تهوع و بی حالی شود. در اکثر موارد تب مخملک خفیف بوده و هیچ عوارضی نخواهد داشت و اگر کودک شما به مخملک مبتلا شود، احتمال ابتلای دوباره‌ی او به این بیماری بسیار کاهش خواهد یافت. احتمال کمی وجود دارد که این بیماری منجر به بروز عفونت‌های دیگر ازجمله چرک گلو ، عفونت گوش ، سینوزیت ، ذات‌الریه، التهاب کلیوی، تب روماتیسمی شود و همچنین در موارد نادر ممکن است این بیماری منجر به بروز عفونت‌هایی مثل آسیب به کلیه، مسمومیت خون (سپتیسمی) ،مشکلات استخوان و مفاصل  شود.

متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه  در پایان تصریح کرد، رایج‌ترین درمان برای تب مخملک، یک دوره‌ی ده روزه‌ی مصرف  آنتی‌بیوتیک است. در این دوره معمولاً از پنی‌سیلین خوراکی استفاده می‌شود. افرادی که به پنی‌سیلین حساسیت دارند، می‌توانند به‌جای آن از آزیترومایسین استفاده کنند. به بیماران توصیه می‌شود تا در طول مدت درمان با آنتی‌بیوتیک، در خانه بمانند.
معمولاً 12 تا 24 ساعت پس از مصرف اولین آنتی‌بیوتیک، تب بیمار از بین می‌رود. ممکن است بنا به تشخیص و دستور پزشک مربوطه برای کودک مبتلا به تب مخملک، آنتی‌بیوتیک‌هایی مثل ،پنی‌سیلین به شکل قرص یا تزریقی ، آموکسی سیلین، آزیترومایسین، کلاریترومایسین، کلیندامایسینو یا یک سفالوسپورین مانند سفالکسین تجویز شود

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید