13:09|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 06 شهریور 1400 - 10:41
کد خبر: 16835
یادداشت:

گرانی های لحظه ای در بازار و خواب مسئولان نظارتی در ارومیه

این روزها، مردم ارومیه از یک سو با قیمت سرسام آور کالاها در بازار مواجه هستند که هر روز بالاتر می رود و از سوی دیگر به دلیل عدم نظارت یک کالا را با چند قیمت متفاوت در بازار تهیه می کنند و این انمر باعث نارضایتی مردم شده است.
گرانی های لحظه ای در بازار و خواب مسئولان نظارتی در ارومیه

سرویس اقتصادی باریش نیوز، گران‌فروشی مصادیق متعددی دارد که نداشتن برچسب قیمت و عدم‌ارائه فاکتور و مخدوش کردن قیمت توسط فروشنده نیز جزو همین مصادیق محسوب می‌شود.

شهروندان بهتر است در هنگام خرید اجناسی که نرخ ثابت ندارند، فاکتور دریافت کنند. فروشنده نیز بر پایه قانون، موظف به صدور فاکتوری است که باید در زیر آن، شماره‌تلفن‌۱۲۴ قید شده باشد. این درحالی است که بیشتر مردم از این موضوع آگاه نیستند و شاید یکی از دلایل گران‌فروشی‌های متعدد، همین موضوع باشد؛ افرادی که یا بی‌تفاوت شده‌اند یا رسیدگی به موضوعاتی از این دست را وظیفه خود نمی‌دانند. از طرفی نیز باید ارائه فاکتور و رسید خرید در تمام فروشگاه‌ها توسط دستگاه‌های نظارتی به فروشندگان الزامی شود چراکه تا حدودی این امر باعث کاهش گران‌فروشی شده و شفافیت در ارائه محصولات با نرخ رسمی صورت می‌گیرد

باید این نکته را در نظر داشت که اگر مردم و دولت نسبت به نابسامانی‌ها دچار قصور یا بی‌تفاوتی شوند، سونامی افزایش قیمت‌ها قطعا تبدیل به عادی‌سازی گران‌فروشی می‌شود که متاسفانه در طول این دوسال این موضوع به روشنمی ثابت شده است.

در این میان، اصلی ترین و مهمترین موضوع مشترک درخصوص همه شاخص ها عدم نظارت بر قیمت گذاری ها است و علاوه بر آن اظهارات بی مورد برخی از کارشناسان و مسئولان در این خصوص نیز قطعا تاثیرگذار است.

به نظر می رسد که تا کنون نیز هیچ مسئولی نه از تولید کننده و نه از عرضه‌کننده این سوال را نپرسیده است که ، چرا کالایی را که با ارز دولتی گرفتی با چند برابر افزایش قیمت به فروش می رساند و چرا کالایی که تاریخ تولید آن مربوط به قبل از گرانی‌ها و حتی سال قبل است، به چند برابر قیمت تحویل مردم می دهد؟!

شرایط فعلی نشان داد نهادهای ناظر فعلی و مکانیزم‌های اجرایی آنها قدرت و توانایی لازم برای کنترل قیمت‌ها و برخورد با متخلفان را ندارد و سودجویان هرطور که بخواهند بر مردم می‌تازند و تقاضای مردم از دولت سیزدهم سامان دادن به این بازار آشفته و ثبات قیمت ها است.

افزایش بی‌سر و صدای نرخ اقلام اساسی مورد نیاز مردم به دلایلی مانند احتکار، نبود نظارت و محدودیت‌های تولید و توزیع از اتفاقاتی است که با شروع شیوع کرونا بیشتر شد و متاسفانه در چند ماه اخیر شدت بیشتری هم به خود گرفته است..

سخن آخر اینکه، بررسی میدانی از بازار گوشت،مرغ، لبنیات،روغن،برنج، قند و شکر، میوه و دیگر محصولات اساسی حاکی از آن است که قیمت برخی از این اقلام به سبب عدم نظارت و سودجویی دلالان روند صعودی و افزایش قیمت لحظه‌ای دارد و این نوسانات  قیمت در اقلام اساسی بازار باعث شده تا مردم دیگر توان خرید نداشته باشند.



 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید