18:28|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 04 شهریور 1400 - 13:53
کد خبر: 16834
آقای شهردار؛

ارومیه، آبستن پروژه های ناتمام شهری است

اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه پشت درب های بسته با ۷رای موافق حسین مهدی زاده را به عنوان شهردار جدید ارومیه انتخاب کردند.
ارومیه، آبستن پروژه های ناتمام شهری است


سرویس اجتماعی باریش نیوز، شهر ارومیه به لطف عملکرد ضعیف شورای شهر در دوره گذشته مملو از پروژه‌های ناتمامی است که فضای شهر را غم‌زده کرده است و اکنون انتظار می رود با انتخاب شهردار جدید این مشکلات به پایان برسد.

شورای شهر ارومیه در دوره قبل، در انجام یکی از مهمترین وظایفش که انتخاب شهردار بود بسیار ضعیف عمل کرد. شورای ششم باید بداند که انتخاب نادرست شهردار آثار و تبعات بسیاری دارد و مدیریت شهری دوره گذشته با انتخاب اشتباه شهردار، در حقیقت به‌جای انجام وظایف و تحقق اهداف و شعارهای خود، به حاشیه پردازی و تخلفات صورت گرفته در شهرداری کشیده شد که این امر نتیجه انتخاب اشتباه آنان بود و این اشتباه فاحش باعث عقب افتادن هر چه بیشتر شهر ارومیه از لحاظ توسعه شهری شد.

شورای پنجم شهر ارومیه نتوانست معیارهای مناسبی را برای انتخاب شهردار ارومیه در نظر بگیرد و همین امر موجب شد شهر ارومیه از یک سال گذشته دچار بحران هایی در بدنه شهرداری شود و متاسفانه زمانی به این مهم پی بردند که کار از کار گذشته بود و همین شرایط حاکم باعث شد که شهر ارومیه از لحاظ مبلمان شهری نسبت به بسیاری از شهرهای هم تراز خود عقب بماند و بسیاری از پروژه های چندین ساله این شهر همچنان به کندی پیش رفت و بسیاری از آنها نیز هنوز به مرحله اجرا نرسد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، شهر ارومیه در دوره گذشته مدیریت شهری خود از افت بسیار چشمگیری برخوردار بود و شورای شهر این بار باید در انتخاب شهرداری کارآمد و متخصص تمام توان خود را به کار گیرد؛ چرا که در صورت انتخاب فردی اشتباه قطعا با بازخواست مردم و رسانه ها مواجه خواهند شد. منتخبان مردم در شورای شهر باید بدانند که دیگر مردم ارومیه اجازه نخواهند داد تا با انتخاب  فردی ناکارآمد دوباره شهر را از لحاظ توسعه شهری دچار عقب ماندگی کنند.

شهردار جدید باید بداند که برای رسیدن به توسعه شهری، نیازهای مردم و آسیب‌های اجتماعی که سیمای شهر را کریه کرده است نیاز به کار و تلاش شبانه‌روزی است.

متاسفانه در دوره پنجم شورای شهر ارومیه شاهد حرکت کم‌رمق مدیران شهری بودیم و آنها غیر از پرداختن به مسائل حاشیه ای هیچ اقدام اصولی در راستای توسعه شهری انجام ندادند و خبری هم از کارهای عمرانی، اجتماعی و یا اقدامات سازنده اساسی  نبود و شهر ارومیه همچنان از پروژه های ناتمام رنج می برد که از مهم ترین آنها می توان به ناتمام ماندن کمربند میانی شهر، اجرایی نشدن کمر بند دوم شهر ارومیه، پروژه شهر بازی چی چست، پارک سلامت، بوستان حلاوت‌کار(ویژه بانوان) و... اشاره نمود که همه اینها خبر از ناکارآمدی شهردار قبلی و به دنبال آن شورای پنجم شهر ارومیه می دهد.

سیمای بد شهری و نبود زیرساخت های مناسب شهری در ارومیه امروز، نتیجه ناکارآمدی و بی کفایتی مدیریتی است که تنها به ظاهر مدعی رویکرد جهادی بودند و در عمل غیر از منافع خودشان به چیز دیگری فکر نمی کردند و هرکدام از این سکان داران قبلی مدعی خدماتی بودند که شهروندان از آن بی‌بهره بوده‌اند و شهر در وضعیت نابه‌سامانی فرهنگی، خدماتی و رفاهی به سر می‌برد و هر کدام از تعهداتی که نسبت به آن بی‌تعهد بوده‌اند شانه خالی کردند و دیگری را مقصر دانستند و نتیجه آن شد ارومیه امروز با انبوهی از پروژه های ناتمام و مهم تر ازهمه عقب ماندن از توسعه شهری!

متاسفانه ارومیه فقط نام کلانشهر را به یدک می کشد و اگر با نگاهی دقیق به آن بنگریم به روشنی نبود کوچکترین امکاناتی که در حد یک کلانشهر باشد در آن مشهود است و از مهم ترین این مشکلات و نبود زیرساخت های مناسب شهری میتوان به آسفالت بسیار نامناسب معابر شهری،ترافیک های سنگین در شهر، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی( اتوبوس های شهری، تاکسی ها)، گسترش حاشیه نشینی، عدم رسیدگی به مناطق محروم شهر، نبود هیچ گونه امکانات گردشگری و تفریحی، نبود زیر ساخت مناسب شهری برای معلولان، کمبود پل های عابر پیاده،کمبود پارکینگ و کمبود بسیاری از امکانات دیگر و نداشتن زیر ساخت های مناسب شهری برای یک کلانشهر اشاره کرد.

در کنار همه اینها باید به بدهی  ۸۹۵ میلیارد تومانی شهرداری ارومییه، اعتصاب های ناوگان اتوبوس شهری که چندین بار در سال جاری به تعطیلی این ناوگان منجر شد، تعطیلی چند ماهه جایگاه های سی ان جی شهرداری و ... اشاره کرد که همه این عوامل نشان از بی توجهی و بی تدبیری مسئولان شهری گذشته دارد که انتظار می رود شورای ششم نیز با انتخاب خود در آینده دچار تکرار چنین مشکلاتی در عرصه مدیریت شهری نشود.

حال باید شهردار منتخب باید به این امر واقف باشد که، استفاده از ظرفیت‌های شهروندان در حوزه‌های تخصصی ونظارتی و مدیریتی ، جذب سرمایه گذار، ایجاد درآمدزایی و همچنین جذب اعتبار و بودجه  قطعا می تواند در جهت پیشرفت شهر اقدمی تاثیرگذار باشد.

سخن آخر اینکه، آنچه گفتنی است این است که شهردار منتخب باید ضمام امور را به دست گیرد و تمام کارهای ناتمام و نیمه تمام دوره‌های گذشته را بعد از اولویت سنجی به اتمام برساند و در راستای توسعه زیر ساخت های شهری گامی اساسی بردارد؛ چرا که در غیر اینصورت قطع به یقین مورد بازخواست مردم قرار خواهد گرفت.

شیرین شریفی
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید