01:52|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 03 شهریور 1400 - 12:37
کد خبر: 16827
یادداشت:

زیرساخت ضعیف شهری ، معضلی جدی برای معلولان در ارومیه

یکی از ضروریات جامعه مناسب سازی معابر شهری برای استفاده معلولان است . این نامناسب سازی در کلانشهر ارومیه نیز احساس می شود و عدم توجه و رسیدگی مسئولین باعث دشوار شدن فعالیت و تردد آنها در شهر شده است.
زیرساخت ضعیف شهری ، معضلی جدی برای معلولان در ارومیه

سرویس اجتماعی باریش نیوز ، یکی از ضروریات جامعه مناسب سازی معابر شهری برای استفاده معلولان است . این نامناسب سازی در کلانشهر ارومیه نیزاحساس می شود و عدم توجه و رسیدگی مسئولین باعث دشوار شدن فعالیت و تردد آنها در شهر شده است.

عبور و مرور در شهر با این حجم از ترافیک و شلوغی خیابان ها برای افراد سالم نیز دشوار است چه برید به افراد معلول! 
آسان تر شدن تردد و رسیدگی به کارهای روزمره جزء حقوق شهروندی برای معلولان و جانبازان محسوب می شود که البته در بسیاری از مواقع این حق به طور کامل نادیده گرفته شده و آنها را از بهره برداری از حقوقشان محروم می کنند.

آنطور که پیداست مناسب سازی در پیاده رو ها و خیابان های ارومیه برای افراد ویلچری و نا بینا و ناتوان جسمی انجام نگرفته است و همچنین استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیز برای این افراد بسیاردشوار و باعث ایجاد مشکلات زیادی برای آنها شده است.

با توجه به وضعیت نا مناسب وسایل حمل و نقل ، این افراد مجبور به تهیه وسیله نقلیه شخصی که ویژه طراحی شده اند می شوند که هزینه بسیار بالایی برای آنها به همراه دارد که اکثرشان قادر به تهیه نمی باشند و برای انجام کارهایشان مجبور به کمک به دیگران می شوند . 
شرایط جسمانی افراد معلول ،روحیه آنها را بسیار حساس کرده است و عدم استقلال در انجام کارهایشان به مرور باعث می شود منزوی  و گوشه گیر تر شوند.

حرفه و مهارت های بی نظیر معلولان در بسیاری از نمایشگاه ها و فروشگاه های کارهای دستی و هنری به چشم می آید که نشان از هنرمندی و توانایی های زیاد این افراد است ، اگر فرصت هایی برای دیده شدن و پیشرفت به آنها داده نشودو اوضاع معابر شهری همچنان به همین صورت ادامه پیدا کند ، جامعه و مردم از مهارت های این افراد محروم می مانند.


نباید فراموش کنیم که جانبازان عزیز برای آرامش و آسایش ما از خودشان گذشته اند و زندگی و سلامت خودشان را نادیده گرفته اند ، پس حقشان است از امکانات کافی و مناسب بهره مند شده و نادیده گرفته نشوند و از طرف دیگر معلولان ، این قشر آسیب پذیر باید خیلی مراعات شوند و در شرایط سخت و دشوار قرار داده نشوند.

 در پایان باید گفت با توجه به پیشرفت امکانات و گسترش شهر سازی انتظار می رود قبل از انجام پروژه ها ، شرایط استفاده معلولان و جانبازان را بررسی و فراهم کنند و سپس شروع به ساخت کنند. مسئولین مربوطه اندکی به شرایط و امکانات معابر توجه کنند و سامانی به اوضاع نابسامان دهند ، تا بلکه شرایط زندگی. اجتماعی این عزیزان اندکی بهتر  شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید