17:21|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 03 شهریور 1400 - 12:17
کد خبر: 16825

زنگ خطر آمدن سویه «لامبدا» در پاییز

ویروس لامبدا که خطرناکتر از نوع دلتا است، در کشور ترکیه مشاهده شده و این می‌تواند زنگ خطری برای ما باشد که اگر مراقبت نکنیم، روز‌های به مراتب سخت‌تری از موج پنجم خواهیم داشت.
زنگ خطر آمدن سویه «لامبدا» در پاییز

به گزارش پایگاه خبری باریش نیوز به نقال از خبرگزاری صدا و سیما  در حالی که روز‌های سخت و تلخ کرونایی را پشت سر می‌گذاریم، خبر رسیده که سویه خطرناک‌تری در بیش از ۵۰ کشور دنیا مشاهده شده است.

متأسفانه موج پنجم کرونا بر خلاف موج‌های قبلی، علاوه بر طولانی‌تر شدن، با تلفات بیشتری هم همراه بوده است به طوری که رکورد مرگ و میر‌های کرونایی در موج پنجم، مدام در حال شکسته شدن است.

بر اساس آمار وزارت بهداشت، مجموع بیماران کرونا در کشور به ۴ میلیون و ۷۵۶ هزار و ۳۹۴ نفر و مجموع جانباختگان به ۱۰۳ هزار و ۳۵۷ نفر رسید.

بر همین اساس، ۷ هزار و ۷۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

بصدا درآمدن زنگ خطر سویه لامبدا
کرونا لامبدا برای نخستین بار در آگوست ۲۰۲۰ در پرو شناسایی شد. کرونا لامبدا در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱ توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان یکی از انواع کرونا در سطح جهانی طبقه بندی شد.

در حالی که خیز پنجم بیش از اندازه طولانی شده و مدافعان سلامت خسته‌اند، متأسفانه شنیده می‌شود که سویه خطرناک‌تری به نام "لامبدا" در برخی از کشور‌ها مشاهده شده که می‌تواند بر اثرگذاری واکسن‌ها غلبه کند.

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، با عنوان این مطلب که سوش دیگری از کرونا به نام لامبدا (Lambda) نیز برای نخستین بار در کشور پرو مشاهده شده و اکنون این سوش به ۵۲ کشور جهان انتقال یافته و ما باید بسیار مراقبت کنیم تا این سویه جدید وارد کشور ما نشود.

وی با بیان اینکه سرایت پذیری سوش لامبدا نسبت به دلتا بیشتر و واکسن گریزی بیشتری دارد، افزود: ابتلای کودکان و نوجوانان به سویه لامبدا بیش از دیگر سوش‌های کرونا است.

به گفته متخصصین عفونی، پاییز نزدیک است و با سرد شدن هوا، پنجره‌ها بسته خواهد شد و در نتیجه آن راه‌های تهویه هوا در محیط‌های سربسته، مسدود می‌شود و همین مسأله می‌تواند به انتقال ویروس کمک کند.
 

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید