01:06|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 31 مرداد 1400 - 13:00
کد خبر: 16802
یادداشت:

بی عدالتی از جنس تبعیض / تاوان تصمیمات اشتباه مسئولین را باید اصناف بپردازند

تعطیلی اصناف، ظلمی غیر قابل جبران در حق واحدهای صنفی است که در این مدت هر بار که فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، با موج جدیدی از کرونا مواجه و منجر به تعطیلی این واحدهای صنفی می‌شود که البته این بار ترکش این تعطیلی صرفا به اصنافی که در فضای سر بسته فعالیت می کنند نشانه رفت و حال سوال اینجاست که آیا این مشاغل از پرداخت هزینه های آب، برق و اجاره معاف هستند!؟
بی عدالتی از جنس تبعیض / تاوان تصمیمات اشتباه مسئولین را باید اصناف بپردازند

سرویس اقتصادی باریش نیوز، تعطیلی اجباری اصنافی که در پاساژها و فضای بسته فعالیت می کنند در راستای جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر بیماری کرونا در حالی است که علاوه بر تحمل فشار اقتصادی ناشی از تعطیلات مکرر از زمان شیوع کرونا تا کنون همراه  با مشکلات عدیده دیگر اقتصادی از جمله فشار فزاینده تورم، افزایش اجاره بها، افزایش بهای حامل های انرژی و فشارهای ناشی از افزایش مالیات بر درآمد  و حق بیمه کارگری دست و پنجه نرم می کنند لذا فشار اقتصادی مضاعف ناشی از تعطیلات کرونایی دیگر برای آنها غیرقابل تحمل شده است

این روزها اصناف تحت فشار شدید و بیشتر آن‌ها در حال ورشکستگی هستند. حمایت از سوی سازمان‌های مرتبط، انتظار به حق این اصناف است.

بسیاری از این اصناف اظهار می کنند که، از وقتی ویروس کرونا شیوع پیدا کرده، مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، در خانه می‌مانند و آنطور که باید مشتری نداریم چرا خیال می‌کنند تعطیلی اصناف به منزله مدیریت کرونا است. مگر نه اینکه بیش از ۶0 درصد علت ابتلای بیماری در کشور و استان، خانوادگی بوده است پس باید مسئولان به میدان بیایند و مردم دورهمی‌های خانوادگی، مراسم عروسی و عزا را تعطیل کنند نه اینکه جلوی کسب و کار ما را بگیرند.

نزدیک به 80 درصد از این اصناف که در پاساژها فعالیت دارند مغازه اجاره‌ای دارند و بشتر آنها نیز دارای مسکن اجاره ای هستد؛ آیا مسئولانی که به اجرای این محدودیت ها دستور داده اند به این موضوع فکر کرده اند که اصنافی که در پاساژها و اماکن سربسته فعالیت می کنند از کجا باید هزینه‌های خود را تامین کنند؟ چه کسی می‌خواهد پول اجاره ، هزینه آب و برق، چک های برگشتی و کارگرانی که برای آنها کار می کنند را پرداخت نماید؟ و اینکه آیا فقط در مغازه های این اصناف کرونای دلتا شیوع پیدا می کند در حالی که بنا به گفته بسیاری از پزشکان کرونای دلتا در فضای باز نیز می تواند گسترش پیدا کند.

در این میان با توجه به شواهد موجود می توان به این نتیجه رسید که این تعطیلی ها نه تنها هیچ تاثیری در فروکش کردن این ویروس ندارد بلکه بخاطر فعالیت اصناف دیگر و تجمع مردم در داخل این مغازه ها به دلیل محدود بودن فعالیت اصناف دیگر، می تواند بیشتر در میان مردم شیوع پیدا کند.

سخن آخر اینکه مسئولان می توانستند با برنامه ریزی دقیق و اصولی و یا اجرای طرح زوج و فرد هم از گسترش بیشتر این ویروس منحوس جلوگیری کنند و هم از بی عدالتی و ضرر و زیانی  که در حق برخی از اصناف شده نیز ممانعت به عمل آورند و به قول معروف و در این میان  نه سیخ می سوخت و نه کباب! و اینکه واقعا باید برای اجرای برخی از تصمیماتی که از هیچ پایه و اصولی برخوردار نیست افسوس خورد...  

شیرین شریفی




 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید