01:08|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1400 - 11:58
کد خبر: 16787
یادداشت:

قیمت یک ظرف ماست از یارانه سبقت گرفت/ وداع همیشگی مردم با لبنیات

قیمت یک ظرف ماست 2کیلویی به 50 هزارتومان رسیده است و این قیمت از یارانه ماهانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی هر ایرانی با ارزش‌تر است!
قیمت یک ظرف ماست از یارانه سبقت گرفت/ وداع همیشگی مردم با لبنیات

سرویس اقتصادی باریش نیوز، با افزایش قیمت شیر خام قیمت انواع لبنیات نیز به شکل چشمگیری افزایش یافته است، به گونه‌ای که قیمت یک ظرف دو کیلویی ماست از یارانه نقدی هر فرد هم بالاتر است؛ حال با این اوضاع و این گرانی های لجام گسیخته دیگر بسیاری از شهروندان از اقشار ضعیف جامعه گرفته تا اقشار متوسط آن از خرید حتی یک ظرف دو کیلویی ماست آن هم ماهی یک بار ناتوانند.

این روزها با با گران شدن قیمت شیرخام، و سایر محصولات لبنی؛ این محصولات بیش از گذشته از سفره مردم  پر کشیده است و  در این میان بسیاری از خانواده ها در حسرت خوردن این محصولات مانده اند.

با توجه به شرایط ایجاد شده در صنعت لبنیات و افزایش قیمت ایجاد شده بازار داخلی این محصول و سرانه مصرف لبنیات در کشور به طور چشمگیری در خطر افتاده است و این افزایش قیمت ها به جایی رسیده که حتی خانواده های با درآمد متوسط هم از خریدن محصولات لبنی عاجز مانده اند.

 حال باید این سوال را از مسئولینی که خود را غمخوار مردم می دانند پرسید که آیا اقشار متوسط جامعه هم از مصرف لبنیات برای همیشه محروم می‌شوند؟ چرا که قشر ضعیف جامعه متاسفانه از مدتها پیش از مصرف این محصولات محروم شده اند!

 در این میان باید به بسیاری از مسئولین هشدار داد با توجه به اینکه شیر خام و بسیاری از محصولات لبنی به عنوان یک کالای اساسی در سفره مردم ، تبدیل به یک کالای لوکس شده است و به دنبال این گرانی ها بخش وسیعی از جامعه از مصرف لبنیات محروم شده اند قطعا در آینده ،سلامتی جامعه مورد تهدید جدی  قرار خواهد گرفت و این امر عواقب جبران ناپذیری را برای جامعه به همراه دارد.

متاسفانه این روزها تقریبا جای‌جای فروشگاه‌های ارومیه مملو از مشتریانی است که به دنبال مایحتاج خود هستند اما ظاهراً استقبال از بخش لبنیات به خصوص شیر چندان رضایت‌بخش نیست و گاها در این فروشگاه ها با محصولات تاریخ گذشته مواجه می شویم.

در این میان آنچه که مسلم است، این است که شهروندان امروز به خاطر خرید شیر و سایر لبنیات با قیمتی که افزایش قابل توجهی داشته است، جزو اصلی‌ترین متضرران به شمار می‌آیند و از شیر و بسیاری از محصولات لبنی روی‌گردان شده‌اند.

سخن آخر اینکه، این گرانی های لجام گسیخته نه تنها باعث نارضایتی مردم و کاهش میزان خرید این کالای ضروری سبد خانوار شده، بلکه فروشندگان محصولات لبنی نیز رضایت چندانی از آن ندارند. چرا که افزایش قیمت های پی در پی باعث کاهش توان خرید مردم شده و انگار مردم دیگر توان خرید این محصولات پر اهمیت برای سلامتی خود و فرزندانشان را ندارند. لذا غیر از اینکه این موضوع می تواند خطرات فراوانی مثل پوکی استخوان را برای مردم در پی داشته باشد، فروشندگانی که مشتری های آنها کاهش چشمگیر داشته هم انتقادات فراوانی به موضوع دارند و به شدت از وضعیت پیش آمده برای بازار ناراضی هستند.

شیرین شریفی

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید