22:37|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 23 مرداد 1400 - 13:24
کد خبر: 16766
یادداشت:

بازی های رایانه ای ، دلیل اصلی گوشه گیری و پرخاشگری کودکان و نوجوانان

در این روزهای کرونایی بازی های رایانه ای مرکز توجه واقع شده و تمرکز اکثریت کودکان و نوجوانان را به خود اختصاص داده است.
بازی های رایانه ای ، دلیل اصلی گوشه گیری و پرخاشگری کودکان و نوجوانان

سرویس اجتماعی باریش نیوز،جذابیت این بازی ها باعث شده است بر خلاف خواسته بسیاری ازخانواده ها فرزندانشان برای استفاده از بازی های فکری ، همچنان در فکر به روز رسانی بازی های خود و رقابت با هم سن و سالان خودشان باشند.

بر خلاف کشور های پیشرفته صنعتی که استفاده از بازی های رایانه ای رده سنی خاصی دارند ، در کشور ماعدم وجود حد ومرز، در دسترسی و بارگیری این بازی ها و قیمت مناسب آنها به شدت به چشم می خورد.

افزایش مکان هایی جهت تجمع افراد برای انجام بازی های رایانه ای که اصطلاحا به آن گیم نت می گویند در سطح شهر و در هر کدام از محله ها به چشم میخورد که باعث شده اند کودکان و نوجوانان به جای بازی با توپ و سرگرمی های قدیمی و دسته جمعی ، به خیره شدن به صفحه رایانه و دست گرفتن دسته بازی اعتیاد شدید پیدا کنند که این امر خود عواقب جبران ناپذیری را برای آنها به همراه می آورد.

کودکان و نوجوانان به خاطر قوه تخیل بالا، با شخصیت های مثبت و منفی بازی ها همزاد پنداری می کنند و خودشان را به جای آنها تجسم می کنند.
این عمل علت اصلی شکل گیری برخی از رفتار ها وایجاد خلقیات منفی در آنهاست و هیجان بیش از اندازه وعصبانیت هایی که از باخت در حین بازی به وجود می آید به مرور روح و جسم انها را تحت تاثیر قرار میدهد.

در واقع نوجوانان با توجه به اینکه در سن حساسی قرار دارند این بازیها می تواند تاثیرات زیادب بر آنها بگذارد. از تاثیرات مخرب استفاده زیاد از این بازی ها می توان به پرخاشگری، تند خویی و عدم توجه به حرف های پدر و مادر، گوشه گیری و فراری شدن از جمع های خانوادگی و دوستانه اشاره کرد ،در واقع اگر شناخت و آموزش کافی از سوی والدین و مدارس برای فرزندان وجود نداشته باشد می تواند عواقب بسیار خطرناکی در تربیت و هویت سازی و آینده آن ها داشته باشد. آسیب های جسمانی مثل مشکل ساز شدن ستون فقرات و مهره های گردن از نشستن های طولانی مدت و بدون تحرک و ضعف بینایی  که از خیره شدن مداوم به صفحه مانیتور به وجود می آید و همچنین آسیب هایی روانی مثل پرخاشگری ،عصبانیت و ناآرامی کودکان ، انزوا طلبی و گوشه گیری شدید و فراری شدن از جمع وافت تحصیلی و کند شدن ذهن به خاطر کم شدن تمرکز و استفاده مفید از قدرت ذهنی از آسیب های استفاده مداوم ازبازی های رایانه ای است.

در این میان یادگیری دقیق و کامل استفاده از رایانه ، تسلط کافی به تلفن همراه ، شناخت فضای مجازی و بهره گیری مفید از آن برای آینده شغلی بسیار موثر و مفید است.
آموزش تایپ و استفاده از آن باعث هماهنگی چشم و دست می شود و قدرت تمرکز و حافظه را افزایش می دهد همچنین پر کردن اوقات فراغت در این روزهای کرونایی به جای خروج کودکان از خانه را میتوان ازجنبه های مثبت استفاده از این بازی ها بر شمرد.

بر اساس اظهار نظر بسیاری از روانشناسان، خانواده ها باید برای کنترل و جلوگیری از این آسیب ها در زندگی فرزندانشان ، سعی کنند رابطه دوستانه ای با آنها ایجاد کنند و زمان بیشتری برای وقت گذراندن با آنها صرف کنند و اگر قرار است که بچه ها مدت زمان زیادی را از بازی های رایانه ای استفاده کنند،بهتر است بازی های خلاقانه و آموزنده ای در اختیارشان قرار داده شود و از بازی هایی که شلیک و جنگ و پرخاشگری استفاده شده دور نگه داشته شوند.

در پایان از خانواده ها انتظار می رود مراقب حساسیت سن فرزندان خود باشند و اجازه ندهند که دنیای مجازی در شکل گیری هویت فرزندانشان تاثیر بگذارد چرا که یک لحظه غفلت ممکن است عواقب غیرقابل جبرانی را برای فرزندان این مرز و بوم به بار آورد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید