04:46|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 14 مرداد 1400 - 12:49
کد خبر: 16723
یادداشت:

کرونا و قصه پرغصه بازماندگان از تحصیل/ چالشی جدی برای جامعه

شیوع ویروس کرونا نه تنها دانش آموزان را از رفتن به مدرسه محروم کرد بلکه بستربازماندن از تحصیل بسیاری ازدانش آموزان در فضای مجازی مدارس را نیزبه وجود آورد.
کرونا و قصه پرغصه بازماندگان از تحصیل/ چالشی جدی برای جامعه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها موضوع مهم بازماندن از تحصیل در شرایط بحران کرونا برای مردم مشهود تر از هر زمانی شده است زیرا مردم در اطراف خود همواره شاهد افزایش تعداد کودکان و نوجوانان کار می شوند.

در این میان، عدم دسترسی بسیاری از دانش آموزان به ابزارهای مورد نیاز شامل گوشی تلفن همراه هوشمند و دسترسی نداشتن به معلم جهت یادگیری مطالب درسی، از عمده‌ترین مشکلات دانش آموزان به ویژه در مناطق محروم کشور بود که سال گذشته باعث شد تا تعداد زیادی از دانش آموزان قید درس و مدرسه را بزنند و این امر خود می تواند عواقب جبران ناپذیری را برای جامعه به همراه داشته باشد.

افزایش تعداد گروه سنی دانش آموزی به علت وضعیت بداقتصادی خانواده ها به سمت فروشندگی، زباله گردی ، پاک کردن شیشه خودروها ، نظافت ساختمان و سایرفعالیت هایی که بتوانند از عهده انجام آن برآیند، روندی نگران کننده دارد.

با شروع ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش وعدم دسترسی برخ از دانش آموزان به گوشی هوشمند و یا تبلت موجب شد تا برخی ازکودکان و نوجوانان از تحصیل بازبمانند و درس خواندن را رها کنند.

بحران کرونا و تعطیلی دو ساله مدارس درمدت زمان کوتاهی این نابرابری را تشدید کرده است و با افزایش آمار کودکان بازمانده از تحصیل که عموما در  دو سال تحصیلی گذشته به علت عدم دسترسی به اینترنت یا ابزارهای هوشمند از آموزش مجازی بازمانده‌اند، ریسک بازماندگی دائمی این افراد از چرخه آموزش و باقی ماندن آنها در دامن فقر و فلاکت، همواره جامعه را تهدید می‌کند. علاوه بر آن تغییرات انجام‌شده در نظام آموزشی ما نیز متاسفانه نتوانسته چالش‌های موجود مانند کیفیت پایین، نابرابری، بی‌انگیزگی دانش‌آموز و جایگزینی آموزش یادگیرنده به جای تکلیف‌محور را حل نماید.

سخن آخر اینکه، برای حل مشکلات مربوط به بازماندگان از تحصیل و همچنین افزایش کیفیت آموزشی چاره‌ای جز تحول در مدیریت و حکمرانی آموزش و پرورش وجود ندارد که امید است دولت جدید و تازه نفس با ارائه راهکارهای اساسی این معضل را در کشور ریشه کن کند و رئزی بسد که هیچ دانش آموزی در هیچ نقطه ای از کشور به خاطر نداشتم پول و امکانات از امر مقدس تحصیل باز نماند.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید