21:45|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 09 مرداد 1400 - 12:42
کد خبر: 16691

لاکچری شدن محصولات لبنی، بی عدالتی که در حق شهروندان می‌شود

يكي از مواد غذايي كه همواره و از ديرباز در سفره ما ايراني‌ها وجود داشته، لبنيات است هرچند بهاي اين كالاي مصرفي نيز اين روزها سير صعودي طي مي‌كند و هر روز با قيمتي جديد در بازار عرضه می شود. شايد به همين دليل باشد كه شير و لبنيات مدتي است که دیگر در سفره خانواده‌هاي ايراني جایی ندارد، چرا كه گراني بيش ازحد اين محصول، با توان اقتصادي خانوارهاي متوسط و ضعيف، همخواني ندارد و اين قشر مجبورند عطاي اين خوراكي سرشار از كلسيم و سلامتي را به لقايش ببخشند.
لاکچری شدن محصولات لبنی، بی عدالتی که در حق شهروندان می‌شود


سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها آمارها نشانگر آن است که در حالت عادی مصرف سرانه کشور در حوزه شیر و لبنیات پایین‌تر از معیارهای بهداشتی و جهانی بوده و در سال‌های اخیر نیز با توجه به افزایش قیمت و تورم در این حوزه به تبع شاهد کاهش بیش از پیش مصرف این ماده غذایی مهم و حذف آن از سفره‌های مردم به خصوص اقشار کم‌درآمد و دهک‌های پایین‌تر جامعه خواهیم بود.

بسیاری از شهروندان اظهار دارند که، متاسفانه قیمت برخی از اقلام خوراکی به خصوص محصولات لبنی به صورت لحظه‌ای و هفتگی تغییر می‌یابد و همین امر سبب شده که قدرت خرید مردم به شدت کاهش یابد.

کاهش مصرف شیر و لبنیات در کشور، زنگ خطری سلامت جامعه را به صدا در آورده است و این در حالی است که مسئولان دولتی در این خصوص، چاره اندیشی نمی کنند. اگر شرایط به این صورت پیش رود در آینده ای نه چندان سرانه مصرف مردم به شدت کاهش می یابد.

 در شرایطی که بسیاری از کارشناسان بهداشت بارها و بارها بر این موضوع تاکید داشته اند که قیمت محصولات لبنی باید مورد حمایت جدی دولت باشد تا این محصولات از سفره خانواده ها حذف نشود، اما افزایش قیمت اخیر این محصولات، نگرانی ها درباره وقوع این اتفاق و پیامدهای ناشی از آن بر سلامت را افزایش داده است.

دولت با افزایش نرخ شیر، باعث کاهش مصرف لبنیات در خانواده ها می شود که این موضوع به افزایش بیماری های ناشی از کاهش کلسیم بدن منجر می شود.

به نظر می رسد در این شرایط اقتصادی که مردم به سختی نان شب خود را تامین می کنند، دولت باید با اختصاص یارانه هایی برای تامین نهاده های دام داران؛ از افزایش قیمت لبنیات که یکی از کالاهای اساسی محسوب می شود، جلوگیری کند.

  نکته قابل تامل اینجاست که دولت به جای این که سیاست هایی برای افزایش مصرف لبنیات در کشور اتخاذ کند، با صدور مجوز گرانی آن نه تنها باعث افزایش مصرف لبنیات نمی شود بلکه مصرف لبنیات را کاهش می دهد که این امر خود عواقب جبران ناپذیری را برای جامعه به دنبال خواهد داشت.

با چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد که بالا رفتن قیمت این محصولات با هر توجیهی که باشد دیگر به هیچ شیوه‌ای با دخل و خرج مردم سازگار نیست و با جرات می‌توان گفت که این گرانی‌ها به طور کلی لبنیات را از سفره های مردم حذف خواهد کرد.

این افزایش قیمت‌هایی که بدون حساب و کتاب و توجه به اقشار متوسط و ضعبف جامعه صورت می‌گیرد در سال‌های‌ اخیر سرانه مصرف شیر در کشور را با چالش‌ جدی روبرو کرده است تا جایی که درآمدهای اندک مردم جوابگوی رشد افسارگسیخته قیمت کالاهای اساسی نبوده و روز به روز سفره مردم کوچک‌تر می‌شود.

سخن آخر اینکه، اگرچه مسئولان افزایش هزینه‌های تولید و کمبود نهاده‌های دامی در بازار را از جمله عوامل گرانی محصولات لبنی می‌دانند اما در شرایط فعلی انتظار می‌رود که قیمت پنیر، شیر و ماست با نرخ مناسب‌تری در بازار عرضه شده تا دهک های متوسط و پایین جامعه توانایی تامین این محصول را در سبد غذایی خانوار خود داشته باشند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید