04:16|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 06 مرداد 1400 - 12:08
کد خبر: 16686
با توجه به بحران اقتصادی در کشور؛

تعدیل نیروی انسانی؛ زخمی عمیق بر پیکر جامعه

همزمان با پیشروی ویروس کرونا، آسیب های وارد شده به بازار کار، عمیق و ماندگار باشد. مدیران نه‌تنها به‌خاطر اینکه ناچارند تعداد زیادی از نیروهای خود را تعدیل کنند، بلکه در این میان نگرانند که مبادا موقعیت خودشان نیز به خطر بیفتد.
تعدیل نیروی انسانی؛ زخمی عمیق بر پیکر جامعه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، تعدیل نیروی انسانی در شرایط مالی و اقتصادی سخت و بحرانی متاسفانه، گاها به یک ضرورت و تنها راه چاره تبدیل می شود و  اجرای این برنامه  خود تلخی ها و آثار منفی زیادی دارد.

تعدیل نیروی انسانی، به ویژه وقتی در شرایط سخت اقتصادی و با هدف کاهش هزینه انجام می شود، از دشوارترین و چالشی ترین اقدامات سازمان ها و تصمیمات مدیران است.

تعدیل نیروی انسانی، که شاید درست عکس استخدام باشد، یکی از تلخ ترین واژه های حوزه منابع انسانی و مدیریت است. در این میان برخی از کارشناسان تعدیل را یک اقدام مدیریتی اعلام کرده اند که  همانند یک جراحی دردناک اما ضروری که لازم است عضوی قطع میشود تا انسانی زنده بماند.

شرکت ها در هنگام مواجهه با بحران ها، در نخستین اقدام، دست به تعدیل نیرو می زنند و در این میان نیروهایی که این شرکت ها از دست می دهند، برای آن‌ها هزینه های معنوی به دنبال خواهد داشت.


بسیاری از کارشناسان معتقدند که وقتی شرکتی و یا ارگانی، نیروی خوبی را از دست بدهد، به راحتی نمی تواند آن نیرو را جایگزین کند و این مسئله یک معضل بسیار بزرگ محسوب می شود و باید این نکته را در نظر داشت که هر چقدر نیروی بیکار در جامعه زیاد است، نیروی خوب و مفید نیز در کشور بسیار اندک است و جذب چنین نیروهایی،  خود بسیار پر هزینه و زمان بر است.

شرایط پیش آمده ناشی از شیوع کرونا کارفرمایان و کارگران را در وضعیتی قرار داده که ممکن است دچار تنشهای جدی شوند. از بحث سوءاستفاده برخی کارفرمایان که بگذریم، در مواردی آنها هم شرایط بدی دارند و چارهای جز کاهش هزینههای خود نمیبینند.


بررسی های میدانی حاکی از آن است که بسیاری از شرکت ها و واحدهای صنعتی و ... اقدام به تعدیل نیروهای خود کرده اند و استان آذربایجان غربی با موج جدیدی از بیکاری رو به رو شده است. همچنین بخشی از واحدهای تولیدی هم به نیروهای خود اعلام کرده اند که توان پرداخت مطالبات آن که شامل اضافه کاری و حتی حقوق و ... می شود را ندارند و تنها می توانند به آن ها به صورت علی الحساب، پرداختی داشته باشند.

سخن آخر اینکه، نگرانی از بابت ویروس کرونا از یک سو  و از سوی دیگر نگرانی درباره کسب نان و روزی حلال و بازگشت به کار، بسیاری از کارمندان و کارگران تعدیل شده را دچار افسردگی کرده است. این روزها سوالی که نیروهای تعدیلی شرکت‌ها و بسیاری از ارگان ها از مسئولان و کارفرمایان خود دارند این است که تا چه زمانی این شرایط ادامه خواهد داشت و آیا  در این بحران اقتصادی حاکنم بر کشور می توانند امید بازگشت به کار را داشته باشند؟


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید