23:35|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 05 مرداد 1400 - 13:26
کد خبر: 16678
یادداشت:

حفر چاه‌های غیرمجاز؛ تهدید جدی برای نابودی ذخایر آبی

حفر چاه‌های غیر مجاز در ارومیه به چالش جدی برای سفره‌های آب زیرزمینی تبدیل شده است؛ به طوری که علاوه بر خشک شدن چاه‌ها، عاملی برای تشدید خشکی دریاچه ارومیه نیز محسوب می‌شود.
حفر چاه‌های غیرمجاز؛ تهدید جدی برای نابودی ذخایر آبی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، حفر چاه یکی از روش‌های تامین آب است که از دیرباز مورد توجه مردم ارومیه قرار داشته است. ارومیه‌ای‌ها با حفر چاه، هم از آب آن برای شرب استفاده می‌کردند و هم زمین‌های کشاورزی خود را آبیاری می‌کردند.

اما با مطرح شدن مسئله خشکسالی در چند سال اخیر و به دنبال آن کم شدن حجم آب‌های سطحی، استفاده از آب چاه در بین کشاورزان به دلیل جلوگیری از نابودی محصولات کشاورزی، بیش از پیش شده است.

همان‌طور که می‌دانیم طی سال‌های اخیر تعدادی از کشاورزان هستند که برای آبیاری محصولات خود با مشکل مواجه هستند؛ در واقع می‌توان گفت که کمبود آب همواره زیان‌هایی را به کشاورزان وارد می‌کند.

از طرفی هم متأسفانه با گذر زمان و به دلیل حفر چاه‌های غیرمجاز (بصورت شبانه) و از طرفی نیز مصرف بیش از حد از چاه‌های مجاز موجب خشک شدن و کم شدن آب بسیاری از قنات‌ها شده ‌است.

سخن آخر اینکه حفر چاه‌های غیر مجاز جزو مواردی است که مورد کم‌توجهی مسئولین مربوطه قرار گرفته که اگر به همین منوال ادامه یابد، در آینده تبدیل به بحرانی جدی در برابر منابع آبی خواهد بود که نیازمند نظارت و برخورد جدی با متخلفان این امر می‌باشد.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید