18:50|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 04 مرداد 1400 - 10:33
کد خبر: 16670
یادداشت:

سنگ اندازی بانک های آذربایجان غربی جهت پرداخت وام ازدواج

هر چند اخذ ضامن برای پرداخت تسهیلات بانکی امری قانونی محسوب می شود، ولی بنا بر ادعای زوج های جوان در آذربایجان غربی آنچه این روزها از سوی برخی بانک های عامل در این استان تحت عنوان ضامن به آنها تحمیل می شود، فراتر از ضوابط پیش بینی در قانون است و این رویه فرا قانونی باعث شد تا اکثر آنها موفق به دریافت وام ازدواج نشوند.
سنگ اندازی بانک های آذربایجان غربی جهت پرداخت وام ازدواج

سرویس اجتماعی باریش نیوز، تسهيلاتي مانند وام ازدواج در سال‌هاي گذشته همواره يکي از مشوق‌هاي ازدواج بوده که به تدريج با افزايش قيمت‌ها افزايش يافته و در سال گذشته میلغ آن به 50 ميليون تومان براي هر زوج رسيد اما دريافت همين وام ازدواج نيز این روزها با اما و اگرهاي مختلفي روبرو شده است.

اين روزها یکی از اصلي‌ترين مشکل دريافت وام ازدواج زوج های جوان نبود بانک معرف به جوانان است و در این میان برخی دیگر نیز از شرط بانک‌ها برای تعدد ضامنین رسمی گله دارند و می گویند که بانک ها یک ضامن رسمی را قبول نمی کنند و گفته اند باید دو تا 3 ضامن را به بانک معرفی کنید.

اما این همه ی مشکل متقاضیان دریافت وام ازدواج نیست؛ گزارش های مردمی نشان میدهد که زوجینی که واجد شرایط سنی هستند و مشمول دریافت وام 100 میلیونی ازدواج می شوند نیز با مشکلاتی همراه شده اند؛ آنها می گویند درحالی که سن‌شان متناسب با قانون برای دریافت وام 100 میلیونی می باشد، اما بانک به آنها گفته که بیشتر از 70 میلیون تومان نمی توانند تسهیلات دریافت نمایند!

با توجه به همه موارد ذکر شده ، بر اساس شرایط درج شده در سایت مربوط به پرداخت تسهیلات ازدواج، بانک‌ها موظف به پرداخت این وام با یک ضامن معتبر یا در نظر گرفتن یارانه زوجین به عنوان ضامن هستند.

این در حالی است که برخی بانک‌ها بدون در نظر گرفتن قوانین مربوطه، وجود یک ضامن را برای پرداخت وام کافی ندانسته و وجود سه ضامن را ضروری می‌دانند و زوج های جوان این کار را سنگ اندازی بانک ها جهت دریافت وام خود اعلام می کنند.

حال اینکه بانک‌ها چگونه برخلاف دستورالعمل اعلام شده در زمینه ضامن، با متقاضیان همکاری لازم را ندارند ابهامی است که این روزها زوج های جوان در آذربایجان غربی را سردرگم کرده است.

در این میان هرچند که افزایش وام ازدواج می‌تواند برای تشکیل زندگی راهگشا باشد، اما مشکلات و عدم همکاری بانک‌ها در این مسیر نیز چالش‌های فراوانی را برای جوانان و متقاضیان وام ازدواج ایجاد کرده است و متاسفانه در راستای رسیدگی به این مشکل نیز تاکنون نظارت خاصی از سوی دستگاه‌ها و مسئولین مربوطه نیز دیده نشده  و دود آتش این کم کاری نیز تنها به چشم جوانان می‌رود.
نکته پایانی اینکه، به همین منظور لازم است دستگاه‌های مربوطه و نظارتی نسبت به تخلفات در حال انجام نظارت کرده تا جوانان با توجه به مشکلات موجود در این میان دیگر برای دریافت این تسهیلات با این گونه مشکلات مواجه نشوند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید