14:12|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 03 مرداد 1400 - 11:15
کد خبر: 16664
یادداشت:

گرانی مصالح ساختمانی معضلی جدی بر رکود بازار مسکن

این روزها بازار مسکن در کشور و به دنبال آن آذربایجان غربی در رکود به سر می‌برد و خرید و فروش به سختی انجام می‌شود و این در حالی است که دامنه وسیع گرانی در ماه‌های اخیر با رشد قیمت مصالح ساختمانی منجر به افزایش چند برابری هزینه‌های تولید مسکن شده است.
گرانی مصالح ساختمانی معضلی جدی بر رکود بازار مسکن


سرویس اجتماعی باریش نیوز، متاسفانه در این آشفته بازار آنچه که به نظر می رسد بی توجهی به تبعات گرانی مصالح ساختمانی است چراکه این موضوع شرایط خانه‌دار شدن مردم را سخت‌تر می کند و در نهایت رکود تورمی در حوزه مسکن را رقم می زند.

در طی دو سال گذشته، وضعیت اقتصاد کشور و گرانی و تورم به جایی رسیده است دیگر نه کسی توان خرید ملک دارد و نه مالکی حاضر به فروش ملک است زیرا معتقد است قیمت مسکن بازهم بالاتر می رود و در این میان بیشتر از همه به کسانی ظلم میشود که پس از سال ها پس انداز و امید به داشتن خانه ای کوچک و رهایی از سال ها اجاره نشینی، حال با این افزایش قیمت ها و تورم حاکم بر مسکن دیگر همه امید و آرزوهای خود را جهت خانه دار شدن برای همیشه به فراموشی بسپارند.   

در این میان بسیاری از پیمانکاران اظهار دارند که،  در شرایط کنونی دلالان از وضعیت آشفته بازار استفاده کرده و با نبود نظارت در جهت گران‌فروشی محصولات ساختمانی اقدام کرده‌اند و نیز با انتقاد از نبود نظارت بر توزیع مصالح ساختمانی عنوان می‌کنند که گرانی نهاده‌های ساختمانی، ساخت‌و‌ساز مسکن را به ورطه نابودی و ورشکستگی کشانده و موجب به وجود آمدن تورم در رکود شده است.

 بر اساس مشاهدات میدانی متاسفانه در حال حاضر مصرف کننده واقعی خرید نمی‌کند و بیشتر خریداران افرادی هستند که بعدا نیاز به مصاح ساختمانی دارند و از ترس این‌که گران‌تر خواهد شد اقدام به خرید می‌کنند و یا اینکه اصلا نیازی ندارند و صرفا بخاطر اینکه در این میانی سودی بیشتر به جیب بزنند اقدام به خرید و انبار مصالح می نمایند.

هم‌اکنون برخی مصالح همچون سیمان، لوله، اتصالات و شیرآلات و بسیاری دیگر از مصالح ساختمانی در بازار بشدت نایاب شده است و شرایط مالی مهندسان و سازندگان این اجازه را نمی‌دهد که مصالح را در مقدار زیاد خریداری کنند و موقع خرید اگر در حین کار احتیاج به خرید دوباره داشته باشند با دیدن افزایش قیمت نسبت به خرید قبلی دچار مشکل خواهند شد.

اگرچه این روزها بازار خرید و فروش مسکن در این استان با رکود کم سابقه ای مواجه است، ولی این رکود نه تنها کاهش قیمت هر متر مربع واحد مسکونی را به دنبال نداشت بلکه همچنان قیمت ها متاثر از افزایش قیمت زمین، مصالح ساختمانی از سیمان تا کاشی، شیرآلات تا دستمزد کارگران همچنان به روند صعودی خود ادامه داد.

سخن آخر اینکه، با توجه به اینکه، قیمت گذاری برخی از مصالح ساختمانی همچون میلگرد، سیمان و تیرآهن، بر عهده دولت است از این رو انتظار می رود دولت نظارت و کنترل دقیق تری بر این امور داشته باشد تا از این طریق بتواتن رکودی که بر بازار مسکن حاکم شده است را ازب میان برداشت و صنعت ساخت وساز بیشتر از این دچار رکود و نابودی نشودو
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

حسن خليل پور
1400/05/11 - 11:21

آنچه كه در واقعيت جامعه در مورد عرضه سيمان به بورس كالا گفته مي شود با واقعيت هاي موجود در جامعه كاملا متفاوت و حتي متناقض است و هر روز هزاران نفر قشر ضعيف جامعه بر اثر اين طرح بيكار مي شوند.