12:33|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 29 تیر 1400 - 12:40
کد خبر: 16649
یادداشت:

گرانی دارو از یک طرف و کمبود آن از طرف دیگر بیماران را کلافه کرده است

در چند سال اخیر به دنبال تحمیل تحریم‌های صورت گرفته بر علیه کشور، وضعیت بهداشت و درمان نیز همچون بخش‌های مختلف دیگر از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. در این میان آنچه بیش از همه مردم ما را نگران کرده، کمبود و گرانی دارو می باشد که مردم آذربایجان غربی نیز از ترکش های این وضعیت بی نصیب نمانده و متاسفانه اظهارنظرهای ضدونقیض مسئولان در رابطه با کمبود دارو، بیشتر به این نگرانی دامن زده است.
گرانی دارو از یک طرف و کمبود آن از طرف دیگر بیماران را کلافه کرده است


سرویس اجتماعی باریش نیوز، کمبود و گرانی دارو سلامت جامعه را به خطر انداخته و مردم استان آذربایجان غربی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. این روزها کمبود و یا نایاب شدن برخی از دارو در این استان موضوعی تکراری و فراموش‌شده است. موجود نیست جمله ای دردآور که این روزها به هنگام مراجعه به داروخانه‌ها بیش از هر زمان دیگری شنیده می شود. جمله ای که بیماران را آواره شهر و داروخانه گردی می‌کند.

در کنار مشکل کمبود دارو گرانی دارو و همچنین نرخ بالای ویزیت پزشکان، بسیاری از خانواده‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی مجبورند به هنگام بروز بیماری‌های بسیار ساده، قید مراجعه به پزشک را بزنند.در این شرایط که هم قیمت کالاها ازجمله داروها رو به افزایش است و هم آثار کمبود دارو در جامعه ملموس است، مردم راهی جز دست‌وپنجه نرم کردن و کنار آمدن با بیماری‌ خود را ندارند.

این روزها که مردم  بیشتر از هر زمانی با مشکلات معیشتی و اقتصادی متعددی مواجه هستند، نباید روند درمان بیماران با افزایش هزینه‌ها مختل شود. فراموش نکنیم که از سال گذشته داروهای پرمصرف به طرز عجیبی از لیست بیمه حذف شد و این یعنی شما برای یک تهیه یک داروی معمولی باید چندین برابر هزینه بپردازید.


در این میان و با بیان همه مشکلات باید پذیرفت که هم کمبود دارو داریم و هم‌گرانی دارو و با شرایط موجود نباید انتظار جامعه ای  سالم را داشته باشیم . حال سوال بسیاری از این بیماران از مسئولان ذیربط این است که به‌راستی دولت برای کاهش مشکلات مر بوط به کمبود داروی برخی از بیماری ها  چه طرح و برنامه‌ای دارند؟ آیا باید برای بهبود این روند می توانند امیدوار باشند؟

سخن آخر اینکه، متاسفانه مشکلات دارویی درکشور و به دنبال آن در استان آذربایجان غربی  روز به روز پیچیده تر ار قبل می شود و ابعاد جدیدی پیدا می‌کند و همین مسئله باعث شده بیماران به جز دست و پنجه نرم کردن با بیماری خود در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها با این چالش جدید که ظاهرا قابل حل نیز نمی باشد و مسئولین مربوطه حتی قادر به پاسخگویی نمی باشند، هم روبه‌رو شوند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید