18:02|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 24 تیر 1400 - 11:00
کد خبر: 16621

فقیرتر شدن مردم به خاطر هزینه های کمرشکن درمان

این روزها با اعلام آمار هزینه های کمرشکن سلامت که یکی از شاخص های مهم و اصلی سلامت در کشورها می باشد در ایران به علت نظام جزیره ای سلامت و پراکندگی مراکز درمانی بین بخش خصوصی، دولتی و ضعف بیمه ها در سال های گذشته روند نگران کننده ای پیدا کرده است و متاسفانه بسیاری از مردم از عهده هزینه های کمر شکن در حوزه درمان بر نمی آیند.
فقیرتر شدن مردم به خاطر هزینه های کمرشکن درمان


سرویس اجتماعی باریش نیوز، بخش اعظم هزینه‌های درمان در سال جاری پا به پای تورم حاکم بر جامعه بر سفره مردم  پهن می شود. در کل افزایش تعرفه‌های درمان بازهم مدت زمانی دسترسی به خدمات درمانی را برای اقشار ضعیف جامعه افزایش می‌دهد. بر همین اساس ،کاهش قدرت خرید مردم در حوزه درمان ملموس تر از همیشه است .

این روزها بسیاری از بیماران هم نسبت به افزایش نرخ تعرفه‌های پزشکی به‌خصوص برای دریافت نسخه الکترونیک گلایه دارند. آنها می‌گویند که چرا هزینه این برنامه را باید آنها از جییب خود بپردازند.

در عین حال دقت در روند افزایش نرخ‌ تعرفه‌ها در طول سال گذشته و مقایسه آن با نرخ تورم نیز بر انگاره تشویق پزشکان از جیب مردم صحه می‌گذارد.

در این میان بسیاری از بیماران از پس هزیه‌های سنگین جراحی و بیمارستانی بر نمی‌آیند و به همین دلیل خود را بیمه می‌کنند، اما متاسفانه باز هم بیمه آن حمایتی که شایسته است، انجام نمی‌دهد و مردم مجبورند هزینه‌ها را با قرض و وام پرداخت کنند تا ماه‌ها بعد بیمه بخشی از هزینه را به آن‌ها برگرداند.

در جایی هم که بیمه می‌خواهد به مردم بخشی از هزینه‌های درمان را پرداخت کند، یک بروکراسی اداری چندماهه برای بیماران تدارک می‌بیند که این خود نشانه ناکارآمدی و ضعف است چرا که حق بیمه را ماه به ماه نقدی از مردم گرفته است و در این شرایط شایسته نیست که با این هزینه های بالا و فشار اقتصادی از این طریق نیز به مردم فشار وارد آید.

بر اساس پیام های مردمی در این میان  برخی از پزشکان متخصص و فوق تخصص نیز رقمی بیش از تعرفه‌های اعلام شده از بیماران برای ویزیت می‌گیرند و این امر باعث نارضایتی بسیاری از شهروندان شده است.

 سخن پایانی اینکه، در حالی که هزینه‌های درمان، باعث فقر برخی خانواده‌ها در کشور شده است، این امید می‌رود که در ادامه اجرای قانون هدفمندی، راهی برای کمک به وزارت‌خانه بهداشت و کاهش هزینه های بیماران پیدا شود تا دیگر تنها دغدغه بیماران، بیماری آنها باشد و هزینه های بالا و سرسام آور درمان درد این بماران را چند برابر نکند.


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید