13:22|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 23 تیر 1400 - 12:49
کد خبر: 16618
یادداشت:

ریختن زباله در جوی‌های آب در شان یک کلانشهر نیست!

ریختن زباله در جوی آب از ناپسند‌ترین رفتارهای شهروندی است که طی چند سال اخیر به یک رفتار عادی در بخش‌های مختلف شهری ارومیه تبدیل شده که نیازمند فرهنگ سازی در بین مردم می‌باشد.
ریختن زباله در جوی‌های آب در شان یک کلانشهر نیست!

سرویس اجتماعی باریش نیوز، با توسعه شهرنشینی فرهنگ سازی عدم رهاسازی زباله در جوی آب‌ها بین شهروندان بیش از پیش احساس می‌شود. 

چندین سال است که جوی‌های آب در ارومیه به سطل زباله‌ای برای شهروندان تبدیل شده است و هنگام بارندگی می‌تواند منجر به راکد ماندن آب و لجن شدن آن شود.

از طرفی هم زباله‌ای که در جوی آب رها می‌شود، تا مدتی می‌تواند مشکلی برای شهر به وجود نیاورند؛ اما وقتی با سایر زباله‌ها، جمع شود، می‌تواند به توده‌های بزرگ تبدیل شده و راه آب را در جوب ‌بندد.

 در شرایط فعلی و با آغاز فصل گرما، راکد ماندن آب در جوب و توده زباله‌ها می‌تواند موجب تعفن مسیر و انتشار انواع ویروس‌ها و آلودگی‌ها در سطح شهری شود.

گاهی در سطح شهر ارومیه دیده می‌شود که بسیاری از مغازه‌دارها مخصوصا میوه فروش‌ها زباله‌ها و میوه‌های فاسد و کارتن‌ها را در جوی آب، جلوی مغازه رها می‌کنند. 

در این میان مسئله تاسف برانگیز این است که در بسیاری از مواقع شهروندان اگر زباله‌ای در دست داشته باشند، بدون آنکه کمی صبر کنند تا با دیدن سطل زباله آن را دور بیاندازند، آشغال های خود را بر روی زمین می‌اندازند گویی که خیابان و جوب‌ها به سطل‌هایی برای رهاکردن زباله برای آنان تعبیه شده است. 

این مسئله نیازمند فرهگ سازی در بین شهروندان می‌باشد و به صراحت می‌توان گفت با مسئولیت پذیری مردم در قبال مسائل شهری می‌توان آینده‌ای مدرن برای کلانشهر ارومیه تصور کرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید