10:43|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 23 تیر 1400 - 10:22
کد خبر: 16615
یادداشت:

ناتوانی معلولان یا معلولیت شهری/ شهری که برای معلولان استاندارد نیست

این‌روزها معلولان ارومیه نسبت به عدم توجه به خواسته‌هایشان گلایه‌هایی دارند، آنها اظهار دارند که هیچ‌گونه اقدام مثبتی برای مناسب‌سازی معابر اصلی، ورودی بوستان‌ها، ساختمان‌های اداری، بانک ها و سیستم های خودپرداز، پیاده‌روها و ... انجام نشده است .
ناتوانی معلولان یا معلولیت شهری/ شهری که برای معلولان استاندارد نیست


سرویس اجتماعی باریش نیوز، امروزه یکی از مهمترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های جانبازان‌، معلولان و خانواده‌های آنها، حضور نداشتن و عدم مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی به دلیل وجود انواع موانع فیزیکی و معماری در محیط‌های عمومی است.

اگر برای چند دقیقه پای درد دل معلولان  نشسته باشید، عمده گلایه آنان از وضعیت موجود در فضاهای شهری از جمله ادارات، پارک ها، بانکها، اماکن عمومی و حمل و نقل عمومی و ... است.

در این میان،  مسئولان شهری، مدیران، معماران و فعالان نهادهای مردمی و بهزیستی، باید نگاهی نو به مقوله شهر و استفاده از امکانات برای این بخش داشته باشند تا این افراد نیز بتوانند به راحتی و بدون هیچ گونه دغدغه ای وارد جامعه شوند و در کنار سایر افراد  زندگی را با تمام ابعاد آن تجربه کنند.

بسیاری از معلولان ممکن است به خاطر نبود امکانات مناسب برای تردد در شهر قید انجام کارهای خود را بزنند و در منزل بمانند و این در حالیست که قوانینی در حوزه بهسازی معابر برای تسهیل در عبور و مرور افراد سالمند، معلول و جانباز در کشور وجود دارد که به طور کامل اجرایی نشده اند.

نبود مناسب‌سازی اماکن، کمبود امکانات مختص معلولان و مهیا نبودن شرایط مناسب برای حضور آنان از قبیل وسایل نقلیه عمومی مناسب سازی شده و نبود امکان استفاده از سرویس‌های بهداشتی عمومی برای معلولان سبب شده تا تعداد زیادی از این قشر در جامعه حضور پیدا نکنند. در کنا همه این مشکلات  عدم مناسب سازی معابر را نیز باید افزود. متاسفانه مشکل نامناسب بودن معابر و  همه این مسائل و مشکلات  باعث شده است که بسیاری از معلولان به خانه نشینی اجباری روی بیاورند.

باید مسئولان شهری این مسئله را در نظر بگیرند که يک معلول آسيب نخاعی برای حضور در خيابان‌های موجود در سطح شهر نبايد با چاله، چوله‌ها و موانعی در اين خيابان‌ها مواجه شود، اما در حال حاضر معلولان برای حضور در معابر و خيابان‌های شهر ارومیه با مشکل جدی مواجه می‌شوند
.
در این میان شهرداری‌ متولی اصلی ساخت فضاها و معابر شهری می باشد و باید در این راستا توجه بیشتری به حقوق معلولان در استفاده آنان از فضاهای شهری داشته باشند و حق معلولان است که در استفاده از تمامی امکانات شهری همانند سایر افراد سهیم باشند.

سخن پایانی اینکه، نخستین شرط حضور افراد معلول در جامعه، مناسب سازی محیط شهری برای آنهاست، اما متأسفانه در حال حاضر معلولان جز در بعضی از این مکان ها از این تسهیلات بی بهره اند به گونه ای که به جرات می توان گفت در اغلب موارد ورود افراد معلول به بیشتر ساختمان های اداری غیرممکن است؛ از این رو انتظار می رود برنامه‌ريزی‌ها و سياست‌گذاری‌های لازم در راستای اصلاح و ساماندهی معابر و خيابان‌های موجود در سطح شهر صورت بگيرد چرا که شایسته نیست در عصر حاضر و  با وجود پیشرفت های بی شمار بشر، امکانات شهری هنوز برای افراد معلول در این شهر هموار نیست.

شیرین شریفی

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید