17:17|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 16 تیر 1400 - 12:01
کد خبر: 16584
یادداشت:

حذف شدن تدریجی کالاهای اساسی از سفره های مردم

این روزها اساسي‌ترين کالاهاي مورد نياز مردم براي يک زندگي ساده در خطر نابودی قرار گرفته است البته نه به دليل کمبود بلکه به دليل گراني و تورم های غیر قابل تصور.
حذف شدن تدریجی کالاهای اساسی از سفره های مردم

سرویس اقتصادی باریش نیوز، متاسفانه از دو سال گذشته و با آغاز گرانی های لحظه ای و افزایش تورم در جامعه، به‌تدریج و به دنبال آن قدرت خرید بیشتر مردم كاسته شد و بررسی‌ها بیانگر آن است كه هم‌اكنون برخی مواد غذایی در سفره اقشار ضعیف و متوسط ، دیگر یافت نمی‌شود و مصرف برخی دیگر از مواد غذایی هم به‌شدت كاهش یافته است و این خود آغاز معضلی جدی در جامعه است.

این روزها خانوارها به دلیل افزایش تورم، بسیاری از هزینه‌های خود را کاهش داده‌اند. به عبارتی دیگر، وقتی افراد در شرایط تورمی قرار می‌گیرند به ناچار شروع به تغییر الگوی مصرف خود می‌کنند. در ابتدا خانوارها به حذف کالاهای لوکس و غیرضروری خود می‌پردازند و پس از آن به حذف برخی از خدمات  و متاسفانه از دو سال گذشته و آغاز تورم های لحظه ای شروع به حذف بسیاری از اقلام اساسی از سفرۀ خود هستند.

در این شرایط متاسفانه دیگر دخل و خرج افراد دیگر با هم جور درنمی‌آید، بنابراین بسیاری از  افراد به نوعی دچار سرخوردگی شده اند و این امر خود می تواند عواقب جبران ناپذیری را برای جامعه به همراه داشته باشد. 


متاسفانه از دو سال گذشته قیمت کالاهای خوراکی و مصرفی خانوارها، به طور روزانه در حال افزایش است. برخی کالاهای اساسی مثل نان، مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ در بازار یافت می‌شود اما نمودار قیمت آنها به شدت صعودی است و در عمل کارگران، بازنشستگان و اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه نمی‌توانند بسیاری از این کالاها را به صورت مرتب و در قالب یک  رژیم غذایی سالم خریداری کنند اما در این میان برخی دیگر از کالاها نیز در بازار کمیاب شده یا اینکه تا مرز نایاب شدن پیش رفته‌اند.

 در این بحران اقتصادی تامین خوراکی‌ها خود به معضلی اساسی برای اقشار ضعیف جامعه تبدیل شده است و این قشر از جامعه در بسیاری از مواقع حتی قادر به تهیه اساسی ترین اقلام خوراکی در سفره های خود نیستند.

 در این میان باید از بسیاری از مسئولان پرسید  تا بحال به این موضوع فکر کرده اند که چه گروه‌هایی اصولاً می‌توانند کالاها را با این قیمت‌های بالا تهیه کنند؟!  کارگران و بازنشستگانی که حداقل دریافتی را دارند، چگونه می‌تواند گوشت، مرغ یا تخم مرغ و حتی لبنیات و... را تهیه کنند؟! و اینکه چونه با این تورم بالا و حقوق و درآمد پایین هزینه خوراکی‌ها، مسکن، بهداشت و درمان و حمل و نقل را بپردازند؛ متاسفانه باید واقع بین بود و و بطور یقین پاسخ داد که با اینم تورم و میزان درآمد حتی نمی‌توان نیازهای اساسی  سفره را برآورده کرد!

                     
شیرین شریفی

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید