16:47|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 15 تیر 1400 - 10:04
کد خبر: 16579
یادداشت:

پناه آوردن فارغ التحصیلان دانشگاهی برای گذران زندگی به شغل کارگری

در سال‌های اخیر تحصیل‌کردگان بیشتری از روی ناچاری به مشاغلی مانند مسافرکشی و حتی کارگری روی آورده‌اند؛ چرا که بحران اقتصادی حاکم بر جامعه باعث بوجود آوردن شرایطی سخت و بحرانی برای مردم شده است که به ناچار و برای گذران معیشت خود مجبورند به هر کاری که حتی هیچ گونه تخصصی در آن زمینه ندارند روی بیاورند.
پناه آوردن فارغ التحصیلان دانشگاهی برای گذران زندگی به شغل کارگری

سرویس اجتماعی باریش نیوز، کم نیستند تعداد فارغ التحصیلانی که به دلیل نبود بازار کار مناسب، شغلی نداشته یا در مشاغل غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود مشغول به کارهستند.  در برخی مواقع این فارغ التحصیلان جزء  جمعیت بیکار جامعه تلقی می شوند و با نگاهی به اطراف خود می بنیم این دسته از افراد در جامعه بسیار زیاد هستند..

 امروز اکثر تحصیلکرده‌ها به دنبال شغل‌هایی هستند که با مدرک تحصیلی و دانشگاهی آنها مرتبط باشد، ولی بازار از وجود بعضی رشته‌ها اشباع شده یا اینکه فرد مهارت لازم برای ورود به آن شغل ها را ندارد.

هر ساله تعداد زیادی از افراد وارد بازار كار در کشور مي شوند اما نبود كار مناسب و فرصت هاي شغلي موجود در بازار باعث روي آوردن اين افراد به شغل هاي كاذب و در نهايت بيكاري مي شود كه در اين ميان نرخ بيكاري فارغ التحصيلان دانشگاهي بيش از دو برابر بيكاري سایر افراد  میباشد.

در این میان باید به این نکته اساسی اشاره کرد که يافتن شغل مناسب براي افرادي كه از سطح تحصيلات پايين تري برخوردارند بسيار ساده تر از كساني است كه چندين سال از عمر خود را صرف آموختن علم و دانش كرده اند.

کمبود فرصت‌های شغلی و ناتوانی جوانان در دستیابی به اشتغال آینده دار، باعث رو آوردن تعدادی از جویندگان کار به مشاغل دم دستی و بعضا دستفروشی شده که در بین آنها شاهد دستفروشی فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز هستیم.

این روزها به علت نرخ بیکاری بالا و درآمدپایین و معیشت سخت اقتصادی بسیاری از افراد جامعه به هیچ پیشنهاد شغلی جواب رد نمی دهند. آنها برای بیکار نماندن یا افزایش درآمد خود حاضر به اشتغال در حوزه‌هایی هستند که هیچ شناختی از آن ندارند یا متناسب با تحصیلات و مهارت‌های آنها نیست.

در این میان متاسفانه آنقدر فشار اقتصادی بر افراد جامعه حاکم شده که حتی بسیاری از این فارغ التحصیلان دانشگاهی برای کارگری به کشورهای همسایه مثل عراق، ترکیه و... مهاجرت می کنند که شاید از این طریق بتوانند به گذران زندگی خود ادامه دهند و این امر یعنی عمق فاجه که جای بسی تاسف وتدبیر دارد.

نکنه پایانی اینکه، اگر قرار بر این باشد که دانشگاه های کشور همچنان به روال رقابتی جذب دانشجو ادامه دهند، در این میان قطعا مسئولان نیز باید برای بازار کار فارغ التحصیلان دانشگاه ها، برنامه ریزی کنند به نحوی که یا پذیرش میلیونی دانشجو تا چند سال متوقف شود و یا اینکه فرصت های جدید شغلی برای ورود افراد به بازار کار فراهم شود.

شیرین شریفی


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید