04:38|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 14 تیر 1400 - 12:11
کد خبر: 16575
به مناسبت روز شهرداری ها و دهیاری ها؛

شهرداری ارومیه تا چه میزان به تحقق حقوق شهروندی عمل کرده است؟

مدیریت شهری و به معنای خاص شهرداری به عنوان یکی از بزرگترین سازمان‌های اجتماعی هنگامی می‌تواند از کارایی و بهره‌وری بیشتری برخوردار باشد که اعتماد شهروندان را به عنوان سرمایه اجتماعی و معنوی کسب کند و از آن در مسیر اهداف سازمانی و توسعه شهری استفاده نماید.
شهرداری ارومیه تا چه میزان به تحقق حقوق شهروندی عمل کرده است؟

سرویس اجتماعی باریش نیوز، حال به مناسبت 14 تیرماه روز شهرداری ها و دهیاری ها در کشور سوال بسیاری از شهروندان از شهرداری ارومیه این است که:  شهرداري این شهر تا چه ميزان در تحقق حقوق شهروندي نقش آفريني کرده است ؟ آيا فقط نهاد ناظر بر ساخت و سازها بوده يا موثر در نحوه ي چيدمان شهري و با رعايت زيبايي معماري در حفظ روحيه ي شهروندان و رفاه آنان نیز اقدامی موثر و مفید انجام داده اند؟

همچنین شوراهاي اسلامي شهر چه وظايفي در قبال حقوق شهروندي دارند؟ آيا فقط ناظر بر شهرداري و دخل و خرج آن هستند يا موثر در تدوين و و تصويب مصوبات و مقرراتي در الزام شهرداري به ايفاي حقوق شهروندي نیز می باشند؟  

در واقع نباید فراموش کرد که حقوق شهروندي  نياز اصلي جامعه ي امروزي کشور  است . اين حقوق كه مجموعه اي از امتيازات و حقوق و تكاليف شهروندان است تا از يك سو حقوق و كرامت  انساني و اجتماعي خود را در جامعه  شناخته و بدست آورند و از سوي ديگر به عنوان شهروند تكاليف خود را در مقابل اجتماع شناخته و بر ايفاي آن  گام بر دارند

در این میان متاسفانه پارلمان‌های شهری نیز نظارت دقیقی بر شهرداری به صورت دسته‌بندی شده ندارد و اگر هم داشته باشد گزارش جامعی به مردم در این حوزه ارائه نکرده و به احتمال زیاد دلیل این ماجرا، عدم تخصص اعضای شورای شهر در زمینه مدیریت شهری بوده است.

شوراها و شهرداری ها و ارکان مدیریتی که تشکیل و فعالیت آنها و حتی نظام مالی شان مبتنی بر مردم است باید به عنوان یک مجموعه خدمت رسان توجه ویژه ای به مقوله پاسخگویی به مردم و تکریم آنها وجلب رضایت شان داشته باشند.

سخن آخر اینکه شهروندان انتظار دارند که  شهرداری ها قبل از اینکه نگران وصول مالیات بر ارزش افزوده و عوراض سالیانه خود باشند بیشتر به فکر این باشند که چه اقداماتی تا به حال انجام داده اند که اگر در دریافت عوارض دچار مشکل شوند بتوانند بدون خلل به وظایف حداقلی خود فارغ از پروژه های کلی عمل کنند و اینکه شهرداری بررسی کند و به شهروندان خود بگوید که تا کنون چقدر توانسته که درآمد پایدار ایجاد کند و بتواند امورات حداقلی شهر را اداره نماید؟

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید