15:34|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 12 تیر 1400 - 10:05
کد خبر: 16563
یادداشت:

خودروهای فرسوده ای که جان می ستانند

تردد خودروهای فرسوده در سطح کلان شهرها، موضوعی است که این روزها بسیار مشاهده می شود و این امر به نوبه خود می تواند باعث آلودگی هوا و به خطر افتادن جان بسیاری از مردم شود.
خودروهای فرسوده ای که جان می ستانند

سرویس اجتماعی باریش نیوز، در چند سال اخیر موارد تشویقی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده کمرنگ شده است و با افزایش قیمت خودرو مردم توان از رده خارج کردن خودروهای قدیمی و خرید خودروهای جدید را ندارند.

متاسفانه از چند سال گذشته با جهش قیمت محصولات خودروسازان داخلی و ممنوعیت واردات منجر به افزایش تردد خودروهای فرسوده در تمامی کلانشهرهای کشور و به دنبال آن شهر ارومیه شده است که  با حرکت این خودروهای اسقاطی  و فرسوده احتمال افزایش تصادفات همراه با جرح و فوت نیز جهش می‌یابد.

به دلیل افزایش بی رویه و لحظه ای قیمت خودرو همه مردم توان خرید هر نوع خودرویی را ندارند و ممکن است و همین امر باعث می شود برخی از آن‌ها به سمت خرید خودروهای فرسوده بروند.

درواقع با افزایش قیمت محصولات داخلی آن هم در شرایطی که با استاندارهای جهانی فاصله زیادی دارند مردم را به سوی استفاده مجدد و تعمیر خودروهای فرسوده و از کارافتاده سوق داده است، به گونه ای که این روزها بازار خرید و فروش این محصولات فرسوده بسیار داغ شده است.

اما چه خطراتی با ورود خودروهای اقساطی ها به بازار محیط زیست و حمل و نقل ما را تهدید می کند؟ در‌حالی‌که خودروهای فرسوده نقشی مهم و اساسی در آلودگی هوا و هدررفت سوخت دارند و همچنین از ایمنی لازم نیز برخوردار نیستند، می توان به خطراتی که این لاشه ها جامعه را تهدید می کند پی برد. با در نظر گرفتن مصرف بیش از حد سوخت توسط این خودروها به علت فرسودگی، وضعیت آلودگی هوا در کلان شهرها نگران کننده خواهد بود.

متاسفانه روزانه چند میلیون لیتر سوخت توسط خودروهای فرسوده هدر می‌رود و در کنار آن و از همه مهمتر این است که  ایمنی خودروهای فرسوده نیز بسیار پایین است و بنابراین نمی‌توان نقش آنها را در تصادفات و سوانح جاده‌ای انکار کرد.

سخن آخر اینکه، آنچه که باید مدنظر تصمیم گیرندگان و مسئولان ذیربط  باشد این است که  نه تنها باید تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو وجود داشته باشد بلکه باید با کاهش قیمت ها با توجه به نیاز مردم،حجم آسیب حضور این خودروهای فرسوده را در بین مصرف کنندگان به محیط زیست و امنیت جان مردم در زمانی که چاره ای جز روی آوردن به این کالاها را ندارند، کاهش دهند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید