15:54|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 10 تیر 1400 - 10:15
کد خبر: 16555
مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌غربی در گفت‌‍وگو با باریش:

تب گرمای بی‌سابقه در آذربایجان‌غربی /میزان بارندگی در تابستان کمتر از نرمال خواهد بود

براساس پیش‌‍بینی‌های فصلی میزان بارندگی در فصل تابستان کمتر از نرمال خواهد بود که امید است با مدیریت لازم در صرفه جویی منابع آبی و حامل‌های انرژی و اطلاع رسانی بهینه در این خصوص،زمینه را برای الگوی صحیح مصرف نمودن را فراهم سازند.
تب گرمای بی‌سابقه در آذربایجان‌غربی /میزان بارندگی در تابستان کمتر از نرمال خواهد بود

حبیب عبدلی مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌غربی در گفت‌‍وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز، در مورد روند بارندگی در سال جاری اظهار کرد: برآورد میانگین بارندگی در سال زراعی جاری از اول مهر 1399 تا 6 تیر 1400 میانگین بارش تجمیعی استان234.8 میلیمتر می‌باشد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 34 درصد و نسبت به دوره آماری بلند مدت 29 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

عبدلی وضعیت بارندگی در سال جاری را ارزیابی و عنوان کرد: با توجه به تغییر اقلیم و شرایط آب و هوایی استان طی سال جاری و براساس پیش‌‍بینی‌های فصلی میزان بارندگی در فصل تابستان کمتر از نرمال خواهد بود که امید است با مدیریت لازم در صرفه جویی منابع آبی و حامل‌های انرژی و اطلاع رسانی بهینه در این خصوص،زمینه را برای الگوی صحیح مصرف نمودن را فراهم سازند.

وی در ادامه به گرمای بی‌سابقه هوا در سطح استان اشاره و افزود:همزمان با آغاز تابستان سال 1400، بررسی آمار خرداد ماه حاکی از فراگیری گرمای شدید و بی سابقه در سراسر استان آذربایجان‌غربی بود.

وی گفت: هوای خنک، وزش نسیم دائمی، بارش‌های باران و برف و در فصل زمستان سرما و یخبندان در یک کلام سردسیر بودن از مهمترین ویژگی استان آذربایجان غربی بوده که همواره در ذهن مردم ایران است. اما آمار امسال به ظاهر بیانگر خلاف عملکرد همیشگی آمارهای دمایی بوده و این طراوت به نوعی حسادت گرما را برانگیخته و مدتی است که شهروندان این استان با هوای گرم و طاقت فرسا مواجه می شوند.

وی همچنین اذعان داشت: گرمای بی سابقه این ماه نیز همچون ماه گذشته خصیصه های این استان را کمرنگ کرده، به گونه ایی که آمارهای دریافتی از ایستگاه‌های فعال هواشناسی مبین این موضوع هستند و شهرهای پلدشت، بوکان، شاهین دژ، خوی، مهاباد، میاندوآب، تکاب،  ارومیه، اشنویه، ماکو و چالدران رکوردهای دمایی خود در خردادماه طی سال های گذشته را شکستند و در تب گرما می‌سوزند.

عبدلی در ادامه افزود: همین چند روز پیش بود که شهرستان پلدشت برای چندمین بار متمادی آن هم در آخرین ماه بهار در شمال استان آذربایجان غربی با 41 درجه رکورد شکنی کرد، اما ظاهرا و براساس پیش بینی ها قرار نیست این آخرین رکورد دما طی امسال باشد، چراکه در روزهای آغازین تابستان هستیم و به طور حتم برخی از شهرها به بالاترین دمای خود در سال جاری و سالهای اخیر دست خواهند یافت.

مدیرکل هواشناسی استان در پایان تصریح کرد: با این تفاسیر، کمبود آب و بحث تنش آبی در هر استان و شهری مطرح می شود. خطر کم آبی و خشکسالی کشورمان را تهدید می‌کند و موثرترین راه مدیریت مصرف و صرفه جویی آب و سایر حامل‌های انرژی از جمله برق توسط همه مردم می‌باشد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید