11:03|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 08 تیر 1400 - 11:30
کد خبر: 16545
یادداشت:

مهریه های سنگین ، مانعی برای ازدواج جوانان

این روزها آقایان به دلیل ترس از مهریه بالا و ترس از وجود عدم اعتماد در زندگی به نوعی از تشکیل زندگی هراس دارند و این باعث می‌شود که سن ازدواج بالا رفته و از لحاظ روانی و پزشکی، جوانان از ازدواج فاصله بگیرند که این خود باعث به وجود آمدن معضل افزایش افراد مجرد در جامعه می‌شود که این امر خود آسیب‌های اجتماعی زیادی را در پی دارد.
مهریه های سنگین ، مانعی برای ازدواج جوانان


سرویس اجتماعی باریش نیوز، چه بسیار هستند مردانی که به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه تعیین شده در زندان بسر می‌برند که این موضوع به معضلی تبدیل شده که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد.

 متولیان امر باید شرایط ازدواج جوانان اعم از آموزش‌های فرهنگی و هموار کردن مسیر اقتصادی زندگی را تسهیل کنند. وقتی جوانی به دلیل عدم پرداخت مهریه بالا به زندان می رود، برای او پرونده‌سازی می‌شود و این یک سوء‌پیشینه برای وی است و بدین ترتیب او دچار  آسیب روحی می شود و نمی‌تواند در ادامه زندگی، دید مثبتی داشته و مجدداً ترس از ازدواج مانع از تشکیل زندگی وی می‌شود. پس باید خانواده‌ها این موضوع را در نظر بگیرند که مهریه‌های سنگین تبعات جدی برای جوانان دارد

البته در این میان نیز هستند زنانی که با مهریه‌های بسیار پایین و یا بخشش مهریه‌های خود پس از زندگی مشترک دچار مشکلاتی شده اند که از عهده حل آن بر نمی‌آیند از این رو باید راهی منطقی و درست برابر با حقوق زن و مرد درباره مهریه اعمال شود تا حقی از دیگری در پرداخت آن ضایع نشود و از طرفی نیز بتواند ضامن زندگی مسالمت‌آمیز برای زوجین شود.

در کنار مهریه، نفقه  نیز وجود دارد اما به‌اندازه‌ای نیست که خانم را از مشکلات مالی نجات دهد، بنابراین در طول تاریخ مهریه پشتوانه‌ای برای زن بوده و از طرفی نیز طلاق در اختیار مرد قرار دارد تا یک زندگی جریان داشته باشد و برخی مواقع خانم از این پشتوانه استفاده می‌کند تا به‌حق و حقوق خود برسد.

مهریه پشتوانه ای برای خانم هاست كه اگر شكل منطقی و درست آن تعیین شود، می تواند پایداری زندگی زوجین را رقم بزند اما گاهی كاركرد منفی آن خودنمایی می كند و این امر باعث نگرانی هایی برای جونان می شود.


مهریه حق مسلم و قانونی زن است و زمانی که مرد که در حین عقد نکاح بخاطر علاقه به زن و تشکیل خانواده، مهریه بالا را می پذیرد می بایست اعداد و ارقام را جدی بگیرد چرا که مهریه حق قانونی و شرعی زن است و دین اسلام برای اینکه بعد از طلاق لطمه های جبران ناپذیری به زن وارد می شود که ممکن است زن قادر به کار کردن و تامین نیازهای مالی خود نباشد مرد را موظف به پرداخت کامل مهریه به زن نموده است.

کلام آخر اینکه، بایدخانواده دختر این نکته را در نظر داشته باشند که بالا بودن رقم مهریه هرگز متضمن خوشبختی زن نخواهد بود، چرا که اگر یک زندگی مشترک در مسیر صحیح و واقعی خود پیموده شود هیچ ارتباطی به سنگین بودن مهریه زن ندارد و بالعکس اگه یک زندگی مشترک به سرمنزل مقصود نرسد هیچ رقم بالای مهریه ای قادر به جلوگیری از هم پاشیدن آن نخواهد بود.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید