23:06|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 07 تیر 1400 - 13:05
کد خبر: 16537
متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

علائم و درمان برفک دهان در کودکان

برفك دهان، عفونتي قارچي است كه هر چند برخي كودكان و حتي بزرگسالان هم ممكن است دچار آن شوند، اما اغلب نوزادان را گرفتار مي‌كند.
علائم و درمان برفک دهان در کودکان

دکتر رامین زارع، متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش نیوز اظهار کرد: برفک دهان که به آن کاندیدیازیس خوراکی نیز گفته می‌شود شرایطی است که قارچ بر روی لایه دهان جمع می‌شود. کاندیدا یک ارگانیسم طبیعی در دهان است اما گاهی اوقات می‌تواند بیش از حد رشد کرده و علائم ایجاد کند. برفک دهان باعث ضایعات سفید پوستی، معمولا بر روی زبان یا قسمت داخلی لب می‌شود و گاهی اوقات برفک دهان ممکن است به پشت سقف دهان، لثه‌ها یا لوزه‌ها یا پشت گلو گسترش یابد. برفک دهان به دلیل از بین رفتن باکتری‌های مفید موجود در دهان ایجاد می‌شود . در صورت رشد بیش از حد قارچ‌های کاندیدای موجود در دهان برفک در دهان دیده می‌شوند.

وی افزود: اگرچه برفک دهانی می‌تواند روی هر کسی تأثیر بگذارد اما احتمال آن در نوزادان و افراد مسن که سیستم ایمنی بدنشان کاهش یافته است و در افراد دیگر که دارای سیستم ایمنی ضغیف یا شرایط بیماری خاصی هستند یا افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند، بیشتر است. برفک دهانی در صورت سالم بودن مشکل جزئی است اما اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید علائم آن ممکن است شدیدتر و کنترل آن دشوار باشد.

زارع گفت: تشخیص برفک به محل و مشخص بودن محل تشکیل آن بستگی دارد؛ اگر برفک محدود به دهان شما باشد که برای تشخیص برفک دهان، پزشک یا دندانپزشک شما ممکن است:
*برای بررسی سفیدی‌ها دهان شما را معاینه می‌کند.
*یک ضایعه کوچک از ضایعات برای بررسی در زیر میکروسکوپ قرار می‌گیرد.
*در صورت لزوم یک معاینه فیزیکی و آزمایش خون خاص تجویز می‌کند تا هرگونه بیماری اساسی که ممکن است دلیل برفک دهان باشد را شناسایی کند.
اگر برفک در مری شما باشد، برای کمک به تشخیص برفک در مری، پزشک ممکن است همه یا برخی از این موارد را توصیه کند:
بیوپسی: نمونه بافت بر روی یک محیط مخصوص کشت داده می‌شود تا در تشخیص این که باکتری‌ها یا قارچ‌ها در صورت وجود علائم شما را تعیین می‌کنند، کشت شود.
معاینه آندوسکوپی: در این روش پزشک شما با استفاده از یک لوله روشن و منعطف با دوربین روی نوک (آندوسکوپ) مری، معده و قسمت بالای روده کوچک شما (اثنی عشر) را معاینه می‌کند.
معاینه بدنی: در صورت لزوم یک معاینه فیزیکی و آزمایش خون خاص ممکن است انجام شود تا در شناسایی هرگونه بیماری اساسی پزشکی که ممکن است باعث برفک مری شود، کمک کند.

وی در ادامه با علائم مربوط به برفک دهان اشاره کرد و گفت:
بچه ها و بزرگسالان :
در ابتدا شما حتی ممکن است متوجه علائم برفک دهان نشوید که علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:
1.ضایعات سفید خامه‌ای بر روی زبان، گونه‌های داخلی و گاهی اوقات در پشت سقف دهان؛ لثه‌ها و لوزه‌ها وجود دارد
2.ضایعاتی با ظاهری شبیه به پنیر
3.قرمزی، سوزش یا درد که ممکن است آنقدر شدید باشد که باعث مشکل در خوردن یا بلع شود
4.اگر ضایعات مالیده یا خراشیده شوند، خونریزی اندکی خواهد داشت
5.ترک خوردگی و قرمزی در گوشه های دهان
6.از دست دادن حس چشایی
7.قرمزی، سوزش و درد در زیر دندان
در موارد شدیدتر معمولاً مربوط به سرطان یا سیستم ایمنی ضعیف شده از ایدز، ضایعات ممکن است به سمت پایین در مری پخش شود - لوله عضلانی بلند و عضلانی که از قسمت پشت دهان به معده شما کشیده می‌شود (مری مدفوع). اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است در بلع دچار مشکل شوید یا احساس کنید که غذا در گلو شما گیر کرده است.
نوزادان و مادران شیرده:
علاوه بر ضایعات برجسته سفید دهان نوزادان ممکن است در تغذیه دچار مشکل شوند. آن‌ها می‌توانند در دوران شیردهی عفونت را به مادرانشان منتقل کنند و سپس عفونت ممکن است به سینه مادر و دهان کودک منتقل شود.
1.نوک پستان‌های غیرمعمول قرمز، حساس، ترک خورده
2.پوست براق یا پوسته پوسته بر روی قسمت تیره و مدور اطراف نوک پستان (آرئول)
3.درد غیرمعمول در دوران شیر دهی یا نوک سینه‌های دردناک بین تغذیه
4.درد عمیق در قفسه سینه

وی افزود: برفک در کودکان بزرگتر، نوجوانان و بزرگسالان شایع نیست و بنابراین اگر برفک رشد کرد به پزشک خود مراجعه کنید تا تشخیص دهد که آیا نیاز به بررسی بیشتر وضعیت پزشکی دارد یا علت دیگری دارد.

زارع گفت: به طور معمول سیستم ایمنی بدن شما برای دفع ارگانیسم‌های مهاجم مضر مانند ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها، ضمن حفظ تعادل بین میکروب‌های خوب و بد که در بدن شما ساکن هستند، کار می‌کند اما گاهی اوقات این مکانیسم‌های محافظ با شکست مواجه می‌شوند و تعداد قارچ های کاندیدا را افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند عفونت برفک دهان مهار شود. شایع‌ترین نوع قارچ کاندیدا؛ کاندیدا آلبیکنس است که عوامل متعددی مانند سیستم ایمنی ضعیف می‌توانند خطر برفکی شدن دهان را افزایش دهند.

متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه در پایان به درمان برفک دهان اشاره و تصریح کرد: هدف از هرگونه درمان برفک دهانی متوقف کردن گسترش سریع قارچ است اما بهترین روش ممکن به سن شما ، سلامت کلی و علت عفونت بستگی دارد. از بین بردن دلایل اساسی در صورت امکان می‌تواند از پیشرفت و گسترش آن جلوگیری کند.
بزرگسالان و کودکان سالم: پزشک ممکن است داروی ضد قارچ را توصیه کند که این به اشکال مختلفی از جمله مکمل‌ها، قرص‌ها یا مایعات وجود دارد و اگر این داروهای موضعی مؤثر نباشند، ممکن است داروهای دیگری توصیه شود .
نوزادان و مادران شیرده: اگر در حال شیردهی هستید و شیرخوار شما برفکدهان دارد، شما و کودک می‌توانید عفونت را منتقل کنید. پزشک ممکن است یک داروی ضد قارچ خفیف برای کودک شما و یک کرم ضد قارچ برای سینه شما تجویز کند.
بزرگسالانی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند: بیشتر اوقات پزشک داروهای ضد قارچ را توصیه می‌کند.
درمان دارویی برفک دهان نوزاد و بزرگسالان: برای درمان دارویی برفک دهان پزشکان به مدت ده روز قطره نیستاتین یا کلوتریمازول موضعیرا تجویز می‌کنند. برای درمان برفک دهان در بالغین پزشکان از ترکیبات استروئیدی و فلوکونازول و داروهایی مانند نیستاتین، میکونازول، آموفوتریسین بی استفاده می‌کنند. مصرف محلول دهانشویه نیستاتین از دسته پلی ان‌ها و یک ترکیب آنتی بیوتیک ضد قارچی تتراماکرولیدی می‌باشد که مصرف آن 4 بار در روز در درمان برفک دهانی موثر است. دهانشویه کلرهگزیدین، نیز که یک دهانشویه آنتی سپتیک است، یک داروی موضعی ضد باکتری و قارچی کاندیدا است که در درمان برفک دهان موثر است.

آدرس و شماره تماس دکتر رامین زارع، متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان در ارومیه

ارومیه: خیابان حسنی، روبروی بیمارستان مهزاد، ساختمان لقمان ۳، طبقه 2

شماره تماس: 09153414736_33431204












 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید