20:07|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 07 تیر 1400 - 10:04
کد خبر: 16535
یادداشت:

دستمزدهایی که دیگر کفاف زندگی را نمی دهند

این روزها، مشکلات اقتصادی کشور بر کسی پوشیده نیست و همراه شدن این وضعیت با شیوع کرونا فشارهای اقتصادی را برای مردم چند برابر کرده است. در این میان جمعیت بسیار زیادی از مردم که عمدتا از جامعه کارگری و حقوق‌بگیر هستند دچار آسیب‌هایی به مراتب بیشتر شده‌اند.
دستمزدهایی که دیگر کفاف زندگی را نمی دهند

سرویس اقتصادی باریش نیوز، رشد تورم در سایه نوسانات ارزی و افزایش قیمت‌ها هم از طرفی باعث شد تا قدرت خرید بسیاری از خانواده‌ها به شدت افول کند به صورتی که سفره‌ها کوچکتر و سبدهای معیشتی خلوت‌تر شد.

از آنجایی که قیمت‌ها بصورت هفتگی و ماهانه افزایش می‌یابد و برخی اصناف هم بدون درنظر گرفتن شرایط عمومی کشور و طبق نظر و خواسته خود بازنگری‌هایی در افزایش نرخ کالاهایشان صورت می‌دهند، این موضوع به صورت جدی مطرح می‌شود که چرا دستمزدها نباید با تورم حاکم بر جامعه مطابقت داشته باشد؟

از آنجا که کارمندان، کارگران و بصرت کلی حقوق بگیران جامعه درآمد دیگری ندارند و باید منتظر آخر ماه باشند تا دسترنج خود را بگیرند، بیش از هر زمان دیگر در این نابسامانی‌ها گرفتار شده اند. کاسبان و دلالان به هر نسبتی که کالا‌ها گران شوند، به همان نسبت هم سود و درآمد کسب می‌کنند؛ اما کسانی که درآمد ثابت دارند، در این وضعیت گرفتار می‌شوند و بیش از همه آسیب می‌بینند.

به دنبال این تورم ها و افزایش لحظه ای قیمت ها و درآمد ثابت حقوق بگیران، برخی مواد غذایی در سبد غذایی بسیاری از خانوارها در خطر حذف قرار می‌گیرد، که این موضوع می‌تواند تهدیدی برای سلامتی افراد جامعه نیز به حساب بیاید.

اگر بین میزان دریافتی افراد و تورم موجود در جامعه شکاف عمیق ایجاد شود، چون به هر حال اغلب حقوق بگیران از قشر‌های کم درآمد و آسیب پذیر جامعه هستند و اگر غیر از این باشد، این افراد بیش از همه آسیب خواهند دید.

همه این عوامل باعث شده تا یک فشار بسیار شدیدی بر افرادی که زیر خط فقر و روی خط فقر هستند، وارد شود. از آنجایی هم که هیچ کس پاسخگوی مطالبات مردم نیست و هر زمان که به مشکلی برمی خوریم، تقصیرات را به گردن یکدیگر می اندازند، در این میان این مردم خواهند بود که کمرشان زیر فشار این گرانی ها خم خواهد شد.

سخن آخر اینکه، انتظار می رود در شرایطی که  قیمت‌ها روزبه‌روز در حال رشد هستند و درمقابل قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد، دولت جدید و مجلس باید برای کمک به جامعه آسیب‌پذیر به صورت جدی وارد عمل شوند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید