12:18|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 06 تیر 1400 - 10:13
کد خبر: 16529
یادداشت:

وداع تلخ مردم با لبنیات

افزایش قیمت لبنیات اولین باری نیست که به گوش مردم می‌رسد. در میان اخبار داغی که هر روز در تارنمای رسانه‌ها وجود دارد، از سال گذشته تاکنون، تقریبا ماهی نبوده است که به موضوع گرانی این محصولات و نارضایتی مردم از این گرانی های لجام گسیخته اشاره‌ای نشده باشد؛ اما متاسفانه انگار گوشی شنوا برای جلوگیری از این افزایش قیمت های سریالی وجود ندارد.
وداع تلخ مردم با لبنیات

سرویس اقتصادی باریش نیوز، بسیاری از مسئولان بر این باورند که با وجود افزایش چندبرابری هزینه های تولید، کارخانه های لبنی چاره ای جز افزایش قیمت یا تعطیلی واحدهای لبنی خود نداشتند، اما با شرایط فعلی اقتصاد و کاهش قدرت خرید خانوار انتظار می رود که سیاست گذاران اقتصاد تدابیری برای رفع این بحران بیاندیشند به طوریکه حداقل سه محصول اصلی فرآورده لبنی اعم از ماست، شیر و پنیر را با قیمت مناسب در اختیار دهک های ضعیف جامعه قرار دهند.

متاسفانه در این میان کاهش سرانه سلامت مردم پیامد این گرانی ها است که شاید اکنون چندان نمایان نباشد؛ اما بدون شک در آینده این زخم سر باز می کند و جامعه ای بیمار را به ارمغان خواهد آورد که خود هزینه های بسیاری به دنبال خواهد داشت

از سال گذشته تا کنون این چندمین باری است که صنایع لبنی قیمت لبنیات را در بازار افزایش می‌دهند و این در حالی است که سرانه مصرف کشور کمتر از نصف میانگین جهانی است و کمبود لبنیات در سبد غذایی مردم تهدید جدی بر سلامت آنها است.

در چنین شرایطی که باید همه تلاش کنند تا سرانه مصرف و در حقیقت ضریب سلامت جامعه افزایش پیدا کند؛ متاسفانه انگار این افزایش قیمت ها قصد ایستادن ندارد و در این میان بیشترین ضربه به اقشار ضعیف جامعه وارد می شود که حتی نمی توانند دیگر نان و پنیری هم برای خوردن داشته باشند. اما سوال اصلی در اینجاست که آیا مسئولان از حال مردم در این بحران اقتصادی خبر ندارند و میخواهند حتی یک لقمه نان و پنیر را این قشر از جامعه دریغ نمایند؟ واقا چه کسی می خواهد پاسخگوی مردم باشد؟ اینجاست که ضرب المثل مشهور سواره از پیاده خبر ندارد؛ سیر از گرسنه در اذهان مردم تداعی می شود.

این اولین باری نیست که صنایع لبنی قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. آنها سابقه طولانی در این کار دارند، حتی شده ماهی یکبار بار قیمت‌ها را افزایش داده‌اند و پس از آن ستاد تنظیم بازار را تحت فشار قرار داده و افزایش قیمت را به تصویب رسانده‌اند. کارخانه‌های لبنی توجیهاتی برای خودشان در باره افزایش قیمت دارند که البته بخشی از آنها درست است. آنها تورم بازار، بالا رفتن قیمت محصولات وارداتی و افزایش قیمت شیر خام را دلیل بالا بردن قیمت اعلام می‌کنند اما این افزایش قیمت باید تناسبی با شرایط موجود هم داشته باشد.

 فشار گرانی در جامعه به وضوح دیده می شود و همه مردم تحت فشار هستند، این که صنایع لبنی بخواهد با کوچک‌ترین فشاری بدون این که دنبال راهکار دیگری باشد قیمت را افزایش دهد، از نظر مردم کار درستی نیست.

سخن آخر اینکه، زمانی که قیمت لبنیات بالا می‌رود در حقیقت مصرف این محصول ضروری روز به روز کمتر می‌شود و این تهدیدی بر سلامت جامعه است. به هر اندازه که هزینه کردن برای این محصولات کاهش می‌یابد به چند برابر آن هزینه دوا و درمان بیشتر می‌شود.صنایع لبنی روز به روز قیمت‌ها را افزایش می‌دهند اما سؤال این است که آیا واقعا راهکاری برای این مسأله نیست؟


شیرین شریفی

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

انسانیت
1400/04/07 - 08:53

چی وداع نکرده سفره های خالی مردم اینقدر که همه چی گرون شده خصوصا شوینده ها امروز فرادست برگردیم به گذشته و شپش از سرو کول مردم بالامیره