05:14|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 06 تیر 1400 - 10:06
کد خبر: 16528
یادداشت:

صرفه‌جویی در مصرف آب، ضرورتی اجتناب ناپذیر برای جلوگیری از بحران

با توجه به کمبود آب و لزوم صرفه‌جویی در مصرف آن، استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی می‌تواند زمینه‌ساز هدایت، فرهنگ‌سازی مناسب و هدایت جامعه به سوی اصلاح الگوی مصرف در جامعه باشد.
صرفه‌جویی در مصرف آب، ضرورتی اجتناب ناپذیر برای جلوگیری از بحران

سرویس اجتماعی باریش نیوز، با افزایش گرمای هوا، کاهش بارندگی و کاهش منابع آبی مشکلات تامین آب در آذربایجان‌غربی، دشوارتر از سال‌های گذشته شده است به طوری که مسئولان طرح‌های کوتاه مدت و دراز مدتی را برای کاهش مشکلات آبی پیش‌بینی می‌کنند.

البته بایستی در این میان، این مسئله را نیز بیان کرد که تاکنون مسئولان استانی توانستند این مشکلات را تا حدودی مدیریت و از تبدیل شدن آن به بحران جلوگیری کنند.

سال گذشته با افزایش مصرف آب، همه‌گیری کرونا و کمبود منابع آبی، قطعی آب در شهر ارومیه اتفاق افتاد که نگرانی‌هایی را به وجود آورد و امسال نیز با توجه به پیام‌های دریافتی از سوی مخاطبان افت فشار در نقاط مختلف شهر ارومیه گریبان‌گیر شهروندان شده و موجب نارضایتی آنان شده است.

با تاکید بر کمبود آب به دلیل کاهش محسوس بارندگی‌ها، از کشاورزان خصوصا کشاورزان حاشیه رودخانه‌ها انتظار می‌رود از کشت محصولات پر آب طلب خودداری و برای مدیریت زمین زراعی خود با کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای همکاری کنند.

اگر راهبردی در زمینه مدیریت مصرف آب در سطح استان ار سوی مسئولان ذیربط در دستور کار قرار گیرد باید مبتنی بر کنترل و نگهداری آب جاری استان در بخش‌هایی مانند کشاورزی باشد، زیرا مصرف خانگی سهم ناچیزی از هدر رفت آب را به خود اختصاص داده است.

مدیریت مصرف آب و پیشگیری از بحران‌های ناشی از آن یکی از برنامه‌هایی است که نیازمند به همدلی و همراهی مردم و دولت می باشد. برنامه‌های تخمینی که در شرایط کنونی بر این مولفه استوار است که برنامه‌های دولت برای مصرف آب، آمرانه و مردم کمتر به آن‌ها روی خوش نشان می‌دهند. این تقابل ذهنی دولت و مردم در زمینه مدیریت مصرف آب، موجب شده تا برنامه‌های صرفه‌جویی در بخش‌های مختلف آن چنان که باید رعایت نشود.

در شرایط فعلی مصرف‌کنندگان می‌دانند که تلاش امروز آنان برای رفاه بیشتر فرزندانشان و حفظ منابع آب و برق برای آیندگان است و تنها راه غلبه بر این بحران شکل‌گیری عزم ملی برای فائق آمدن بر این مشکل در مردم و مسئولان است. مردم، مسئولان، رسانه‌ها، دستگاه‌های تاثیرگذار همه موظف به ایفای نقش هستند تا استان بتواند شرایط موجود را به درستی مدیریت کند زیرا بحران جدی‌تر از آن است که مشاهده می‌کنیم.

در پایان لازم به ذکر است که اگر فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف درست آب شکل گیرد؛ هم مردم به اهمیت آن پی برده و هم احساس خطر در زمینه وقوع بحران آب و کم آبی در وجود آنان نهادینه می‌شود.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید