00:21|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 05 تیر 1400 - 11:52
کد خبر: 16526
یادداشت:

مهم‌ترین جلوه زیبایی یک شهر در گرو المان‌های شهری

جانمایی نادرست المان‌ها یا نمادهای شهری و تکراری بودن آن‌ها، موجب آلودگی بصری سیمای شهر شده که نیاز است تغییراتی از سوی مسئولان شهری برای بروز رسانی المان‌ها صورت گیرد.
مهم‌ترین جلوه زیبایی یک شهر در گرو المان‌های شهری

سرویس اجتماعی باریش نیوز، در سال‌های اخیر ساخت المان و نصب آن‌ها در میادین و خیابان‌های سطح کلانشهر ارومیه رواج پیدا کرده و با گذری از شهر در نقاط مختلف شهری با اشکال مختلفی از جمله گلدان،توپ پلاستیکی و ... مواجه می‌شویم که سنخیتی با فرهنگ و هویت بومی این شهر ندارند.

کارکرد المان‌ها که جزئی از مبلمان شهری است ایجاد منظر شهری مطلوب در چارچوب هویت و فرهنگ شهروندان و محیط شهری است.

نصب المان، نقاشی دیواری، تبلیغات محیطی در فضاهای شهری، علاوه بر انبساط خاطر شهروندان، مورد استفاده آنان نیز قرار می‌گیرد و تعامل اجتماعی را تسهیل کرده و هویت کالبدی شهر و هویت اجتماعی شهروند ان را تحکیم می‌بخشد.

در ادامه بایستی نگاه مدیران و طراحان شهر نسبت به المان‌ها و نمادهای شهری از حالت تزئینی خارج شود و چگونگی جای‌گذاری این نمادها در فضاهای شهری به صورت دقیق و بر اساس ویژگی‌های مکانی مورد بررسی قرار بگیرد.

نمادهای شهری علاوه بر طراحی‌های کالبدی، چنانچه به درستی جانمایی شود، می‌تواند کارکردهای هویتی داشته باشد و به عنوان یکی از عناصر فضایی، کیفیت فضاهای شهری را ارتقا دهد.

چنانچه بدون برنامه‌ریزی نمادها و سمبل‌هایی را در محیط شهری جانمایی و نصب شوند، نه تنها هدف از ایجاد نماد محقق نمی‌شود، بلکه سیمای شهر نیز دچار اغتشاش بصری می‌شود.

المان‌ها بایستی بازتاب دهنده فرهنگ بومی و منطقه ای شهر باشند.

تاکنون در ساخت و نصب المان‌ها در سطح شهری تلاش‌هایی از سوی ارگان‌های مربوطه انجام شد ولی متاسفانه بر مبنای فرهنگ بومی و منطقه‌ای نبوده است.

در پایان انتظار می‌رود مسئولین شهری برای نصب و بازسازی المان‌ها، فرهنگ‌سازی در بین عموم و زیباسازی شهری برنامه‌هایی در نظر بگیرند و در جهت توسعه‌سازی و هویت بخشی به کلانشهر ارومیه از هیچ تلاشی دریغ نکنند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید