07:51|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 05 تیر 1400 - 11:45
کد خبر: 16524
با ادامه بی‌تدبیری مسئولان مربوطه؛

تکرار روزهای تلخ بازار سیب در آذربایجان‌غربی

تلبار شدن سیب در ارومیه موضوعی است که هر ساله در حال تکرار شدن است و با بی‌مهری تمام از کشاورزان به پایین‌ترین قیمت خریداری شده و اکنون در اوضاعی نابسامان به سر می‌برد.
تکرار روزهای تلخ بازار سیب در آذربایجان‌غربی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، آذربایجان غربی، قطب اول سیب درختی ایران محسوب می‌شود و سیب درختی برای کشاورزان ارومیه، اشنویه، سلماس و مهاباد به عنوان یک محصول حیاتی و برای استان یکی از پیشران‌های اقتصادی محسوب می‌شود که هرساله در گوشه سردخانه ها در انتظار صادرات است.

حدود 10 ماه از آغاز فصل برداشت سیب در شهرهای مختلف آذربایجان‌غربی در سال زراعی جاری می‌گذرد اما همچنان کشاورزان این استان همانند سال‌های گذشته با مشکلی به نام بازار محصول دست به گریبان هستند.

ارزش سیب‌های تولیدی استان که هر ساله در سردخانه‌ها در انتظار صادرات هستند، بسیار زیاد است که در صورت نبود اقدام مناسب باید شاهد دور ریختن این حجم عظیم سیب درختی با کیفیت درجه یک بود.

آنچه که در این میان می‌توان به وضوح مشاهده کرد چشم انتظاری تولیدکنندگان سیب درختی است تا محصولشان به جای پوسیدن در گوشه سردخانه بر روی مسیر و ریل صادرات قرار گیرد تا کشاورزان ارومیه، اشنویه، سلماس و مهاباد که بیشترین میزان تولید سیب را دارند از حلاوت این اقدام شیرین کام شوند.

از طرفی هم مشکلات حمل و نقل و افزایش هزینه آن در کنار کاهش نرخ ارز و پایان فرصت صادرات بر چالش‌های بازار سیب برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان افزوده است.

در ادامه بایستی گفت که امرار معاش چندین هزار خانوار روستایی و شهری در استان به صنعت سیب‌درختی وابسته است و چندین هزار نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم پس از تولید در امر برداشت، بسته‌بندی فروش، صادرات و سایر بخش‌های مرتبط با این محصول فعالیت می‌کنند که چشم انتظار اقدامی از سوی مسئولین ذی‌صلاح می‌باشند.

متاسفانه صادرات سیب و فروش آن مسئله‌ای است که در آذربایجان‌غربی کمترین توجهی به آن‌ نمی‌شود و همه ساله باغ‌های سیب آذربایجان‌غربی قربانی ندانم کاری‌ها و بی تدبیری‌ها می‌شود!

در پایان انتظار می‌رود مسئولان مربوطه در جهت تسهیل فروش و صادرات آن اقداماتی اساسی به عمل آورند تا بیش از این شاهد ناامیدی و معیشت دشوار کشاورزان در سطح استان و دپوی سیب‌های درختی در کنار جاده‌ها و فاسد شدن آن نباشیم.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید