10:43|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 03 تیر 1400 - 10:04
کد خبر: 16510
یادداشت:

ازدواج جوانان؛ حلقه ای گم شده در میان مشکلات اقتصادی

این روزها رغبت جوانان به ازدواج با گسترش مشکلات اقتصادی و افزایش گرانی‌های افسار گسیخته روز به روز کمتر می‌شود.
ازدواج جوانان؛ حلقه ای گم شده در میان مشکلات اقتصادی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، متاسفانه در چند سال گذشته  عوامل مختلفی موجب شده تا مقوله ازدواج برای بسیاری از جوانان بغرنج شود که اولین عامل آن مشکلات و وضع بد اقتصادی حاکم بر جامعه است و در این میان جوانان به دلیل بیکاری و اینکه شغل ودرآمدی ندارد عملا نمی توانند ازدواج کنند.

در این میان کارشناسان معتقدند با ادامه بالا رفتن سن ازدواج، برخی از جوانان ممکن است تا چندین سال و حتی تا آخر عمر از نعمت داشتن همسر و خانواده بی‌بهره بمانند، به طوری که این روند آسیب‌های روحی،روانی و اجتماعی برای فرد و جامعه به همراه دارد.

برخی از جوانان  مشکل و مانع اصلی خود جهت ازدواج را مشکلات اقتصادی و برخی هم انتظارات و شرایط طرف مقابل مانند داشتن مهریه‌های سنگین، شغل دائم، خانه و خودروهای لوکس می‌دانند.

نداشتن شغل و یا درآمد کم به ویژه برای آقایان به عنوان نان‌آور خانواده نیز باعث هراس از ازدواج می‌شود و حمایت برخی از جوانان بیکار از سمت خانواده برای تامین زندگی نیز به آسیب‌هایی، چون عدم استقلال زوجین و اختلافات خانوادگی منجر می‌شود.

بسیاری نیز چشم و هم‌چشمی و تجمل‌گرایی و فخر‌فروشی را یکی از موارد شایع و مانع ازدواج جوانان در استان دانست و اضافه کرد: درآمد عمده مشاغل برای تامین مسکن و اجاره آن برای زوج‌های جوان کافی نیست.

بسیاری از کارشناسان تامین مسکن‌های ارزان و کوچک برای زوج های جوان در 2 سال اول زندگی از طرف دولت، از بین بردن رسوم اشتباه و تجمل‌گرایی و تشویق به ازدواج آسان، مشارکت سمن‌های فعال اجتماعی در فرهنگ‌سازی، تدریس مهارت‌های انتخاب زوجین و مهارت‌های زناشویی در دانشگاه‌ها و درمان بیماری‌های روانی افراد، تهیه و تدوین برنامه‌های مفید برای تشویق جوانان به ازدواج در رسانه ملی و تشکیل مناظرات با موضوع موانع ازدواج با هدف آگاه سازی جوانان را از عوامل ازدواج عاقلانه و به موقع می دانند.

سخن آخر اینکه، از هر طرف که به این موضوع نگاه کنیم، مهم ترین علت کاهش ازدواج، یک موضوع اقتصادی است و شاید 30 درصد آن در گرو مائل دیگر باشد. متاسفانه این روزها با رشد بی‌سابقه قیمت مسکن در کنار دیگر اقلام زندگی، همچنین نبود شغل مناسب و با درآمد نسبی، امید به آینده را در میان جوانان کاهش داده و آنها زندگی تک نفر و تجرد قطعی را مناسب‌تر می‌دانند تا اینکه به دلیل مشکلات مالی و ناتوانی در هزینه‌های زندگی متاهلی، پس از چند سال زندگی مشترک در راهروهای دادگاه، جدایی را راه‌حل پایان مشکلاتشان کنند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید