20:35|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 01 تیر 1400 - 11:12
کد خبر: 16497
یادداشت:

کرونا و فاجعه ای به نام ترک تحصیل میان دانش آموزان آذربایجان غربی

ترک تحصیل، پدیده‌ای که شاید به نظر می‌رسد بعد از کرونا در برخی مناطق و در میان برخی از اقشار ضعیف جامعه در آذربایجان غربی خود را به شکل عیان‌تری نمایان کرد و نبود امکانات و زیر ساخت های مناسب جهت آموزش آنلاین تعداد قابل ملاحضه ای از دانش آموزان این استان را از ادامه تحصیل باز داشت.
کرونا و فاجعه ای به نام ترک تحصیل میان دانش آموزان آذربایجان غربی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، بسیاری از دانش آموزان در آذربایجان غربی ملزومات و امکانات آموزش از راه دور مثل سیستم‌های رایانه‌ای، تبلت و اینترنت با سرعت مناسب را ندارند، که این شرایط خود موجب یاس آموزشی و همچنین ناتوانی در همگام شدن با آموزش‌های الکترونیک شده و همین عوامل متاسفانه افزایش نرخ ترک تحصیل در دوران کرونا را افزایش داده است.

مهم‌ترین ویژگی سال تحصیلی که گذشت، جایگزینی بلامنازع اینترنت به‌جای فضای فیزیکی مدرسه بود. دانش‌آموزان و والدین آنها، معلمان و مدیران در شرایطی که کرونا باعث و بانی آن بود، تن به تغییر موقعیت داده و از ساختار و تعاریف رسمی و همیشگی مدرسه خارج شدند و فضای جدیدی را برای تدریس و تحصیل تجربه کردند.

گرچه کرونا باعث شد آموزش‌وپرورش بالاخره از قالب‌ها و ساختارهای رسمی و غیرمنعطف خود خارج شود و روش‌های آموزشی دیگر را هم تجربه کند؛ اما قسمت تلخ این داستان، خارج‌شدن دانش‌آموزان زیادی در آذربایجان غربی از گردونه تحصیل بود. دانش‌آموزانی که یا به ابزار هوشمند مثل موبایل و تبلت دسترسی ندارند یا در مناطقی زندگی می‌کنند که به اینترنت دسترسی ندارند.

بر اساس آمارهای اعلام شده متاسفانه در این میان استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی گذشته جزء یکی از  5 استان اول کشور از لحاظ بیشترین ترک تحصیل‌های دوره ابتدایی در پایه ششم می باشد (دانش‌ آموزانی که از پایه ششم وارد پایه هفتم نمی‌شوند) که این امر خود می تواند زنگ خطری جدی برای نظام آموزشی این استان باشد.

بر این اساس مدیرکل آموزش و پروش آذربایجان غربی نیز  در چند ماه گذشته  تعداد بازماندگان از تحصیل را در سال تحصیلی ۹۹- ۱۴۰۰ را در دوره ابتدایی  یک هزار و 179 نفر و در دوره اول متوسطه 6هزار و 425نفر و در دوره دوم متوسطه نیز ۱۰ هزار و ۷۱۹ نفر اعلام کرد، که با اندکی تامل در این آمار میتوان به وضوح خطری که نظام آموزشی استان را تهدید می کند مشاهده نمود و در راستای حل این معضل لازم و ضروری است که مسئولان آموزش و پروش استان راهکاری جدی و اساسی برای مقابله با این مشکل ارائه نمایند.

باید این نکته را در نظر داشت که در شرایط فعلی آموزشی به دلیل فراهم نبودن ابزارهای مورد نیاز و زیرساخت‌های لازم برای دانش آموزان، این شرایط خود به شاخصی برای عمیق‌تر شدن شکاف آموزشی و لطمه بیشتر به پیکر نظام آموزشی شده و متاسفانه در سال تحصیلی که گذشت بخشی از دانش آموزان به دلیل دسترسی نداشتن به آموزش مجازی از چرخه تحصیل باز مانده‌اند.

به هر حال سال تحصیلی کرونایی با همه کاستی هایی که داشت به پایان رسید و در این میان بیشتر دانش آموزان در مناطق محروم دچار عقب‌ماندگی تحصیلی و همچنین ترک تحصیل شدند و ضرورت و اهمیت این موضوع می طلبد که وزارت آموزش‌وپرورش در این خصوص و برای سال تحصیلی آینده چاره‌اندیشی کند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید