21:39|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 31 خرداد 1400 - 11:27
کد خبر: 16492

سرشاخ برای خرید سراتو، اپتیما یا النترا؟!

النترا، اپتیما و سراتو هر سه خودروهایی بسیار پرطرفدار در ایران هستند و انتخاب بین آن‌ها برای مشتریان چالش‌برانگیز است.
سرشاخ برای خرید سراتو، اپتیما یا النترا؟!

با سومین مقاله از سری مقالات بررسی ارزش خرید خودروهای همراه مکانیک همراه شما هستیم. النترا، اپتیما و سراتو هر سه خودروهایی بسیار پرطرفدار در ایران هستند و انتخاب بین آن‌ها برای مشتریان چالش‌برانگیز است. هیوندای و کیا موتورز، هر دو زیرمجموعه‌های گروه بزرگ هیوندای موتور هستند. این ابر کمپانی یکی از سه خودروساز بزرگ جهان است و شهرت و کیفیت خودروهای آن بر هیچ کس پوشیده نیست. اما همچنان تفاوت‌هایی بین خودروهای مختلف این دو شرکت (هیوندای و کیا) وجود دارد که هر کدام، طرفداران خود را جذب کرده است. در این مقاله در ابتدا به بررسی جداگانه ارزش خرید سراتو، خرید النترا و خرید اپتیما می‌پردازیم و سپس مقایسه‌ای کلی بین این سه خودرو به‌همراه جدول قیمت روز آن‌ها ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.

خرید سراتو

خرید و فروش سراتو سایپا ؛ بازار خودرو سراتو سایپا به دلایل مختلفی مانند نوسانات نرخ ارز و تورم، با تلاطم زیادی همراه است. همچنین به‌دلیل این‌که اکثر مردم در مورد مشخصات فنی و شرایط بازار خرید سراتو سایپا اطلاعات کافی ندارند، فرصت مناسبی برای سوءاستفاده‌کنندگان از بازار فروش سراتو سایپا فراهم شده است. همراه مکانیک با متخصصان خبره و مجرب خود در کنار شما است تا علاوه‌بر راهنمایی در خرید سراتو سایپا دست دوم کارشناسی شده و مطمئن، در امر فروش سراتو سایپا کارکرده با قیمت واقعی نیز به شما کمک کند. جهت مشاهده آگهی‌های خرید سراتو سایپا به لینک زیر مراجعه کنید:

https://www.hamrah-mechanic.com/cars-for-sale/saipa/kiacerato/

سراتو از سدان‌های جمع‌وجور و جذاب شرکت کیا است که سایپا نیز به‌خوبی از عهده مونتاژ آن برآمده است. این خودرو از یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندری قدرت خود را می‌گیرد و آن را از طریق گیربکس 6 سرعته دستی به چرخ‌ها منتقل می‌کند. البته این تنها مدل مونتاژی موجود در بازار ایران نیست. شرکت سایپا نسخه‌هایی از سراتو را با موتور 2 لیتری نیز مونتاژ کرده است. این موتور قادر به تولید 152 اسب بخار قدرت و 192 نیوتن متر گشتاور است.

هر دو مدل مونتاژی سراتو برای سفرهای شهری بسیار عالی هستند؛ اما نمی‌توان آن‌ها را خودرویی جاده‌ای دانست. البته نمونه آپشنال آن نیز در بازار موجود است که نسبت به دو مدل معمولی دارای حالتی اسپرت‌تر و شتابگیری بهتری است. مدل‌های معمولی سراتو برای پیمودن هر 100 کیلومتر به 7.2 و 6.4 لیتر سوخت نیاز دارند. طبیعی است که مصرف سوخت کمتر مربوط به موتور با حجم پایین‌تر است. مدل‌های نسخه آپشنال این خودرو نیز به 7.1 و 6.6 لیتر سوخت برای پیمودن هر 100 کیلومتر نیاز خواهند داشت.

خودروهای شرکت کیا ازنظر ایمنی زبانزد عام و خاص هستند؛ اما زمانی که سایپا این خودروها را مونتاژ و به بازار عرضه می‌کند، بحث کمی متفاوت می‌شود. سایپا در نسخه مونتاژی خود به قرار دادن دو ایربگ، کمربندهای ایمنی پیش کشنده، باز شدن اتوماتیک درب‌ها در زمان تصادف و ترمزهای ABS و EBD بسنده کرده است. این در حالی است که نمونه‌های وارداتی کیا سراتو 6 ایربگ دارند و طبیعتا کیفیت ساخت و قطعات آن‌ها نیز بسیار بهتر از مدل تولیدشده توسط سایپا است.

باوجود این نقص‌ها، طرفداران کیا سراتو در بازار دست‌دوم کم نیستند و با توجه به قیمت مناسب این خودرو، می‌توان آن را خودرویی پرفروش دانست. درواقع خریداران این خودرو معمولا کسانی هستند که خرید خودروی مونتاژ داخل از شرکت به نامی مانند کیا را به خودروهای چینی هم‌قیمت ترجیح می‌دهند. مزیت دیگر سراتو نسبت به رقبا در دسترس بودن قطعات و خدمات پس از فروش نسبتا مناسب است. همین موضوع باعث می‌شود که خریداران زیادی در بازار دست‌دوم برای خرید این خودرو داوطلب شوند. در حال حاضر مدل آپشنال کیا سراتو با متوسط قیمت 675 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند.

خرید النترا

خرید و فروش هیوندای النترا ؛ بازار خودرو هیوندای النترا به دلایل مختلفی مانند نوسانات نرخ ارز و تورم، با تلاطم زیادی همراه است. همچنین به‌دلیل این‌که اکثر مردم در مورد مشخصات فنی و شرایط بازار خرید هیوندای النترا اطلاعات کافی ندارند، فرصت مناسبی برای سوءاستفاده‌کنندگان از بازار فروش هیوندای النترا فراهم شده است. همراه مکانیک با متخصصان خبره و مجرب خود در کنار شما است تا علاوه‌بر راهنمایی در خرید هیوندای النترا دست دوم کارشناسی شده و مطمئن، در امر فروش هیوندای النترا کارکرده با قیمت واقعی نیز به شما کمک کند. آگهی‌های همراه مکانیک برای خرید النترا را می‌توانید در لینک زیر ببینید:

https://www.hamrah-mechanic.com/cars-for-sale/hyundai/elantra/

اولین نمونه‌های النترا در سال 2013 وارد کشور شدند. این سدان خانوادگی از همان ابتدای ورود یک خودروی پرطرفدار بوده است و توانسته تعداد زیادی از دوستداران سدان‌های جمع‌وجور کره‌ای را به‌سوی خود جذب کند. مدل‌های 2013 تا 2016 النترا ازنظر طراحی ویژگی‌های تقریبا یکسانی را داشتند؛ اما سال 2017 شرکت هیوندای در طراحی این خودرو تغییراتی ایجاد کرد که باعث جلب‌توجه عده زیادی از خریداران شد. این مدل هم ازنظر طراحی خارجی و هم طراحی داخلی با مدل‌های قبلی بسیار متفاوت بود و شکل متفاوتی از النترا را به خریداران نشان داد.

النترا ازنظر امکانات رفاهی چیزی از رقیبان خود کم ندارد و در نسخه‌های جدیدتر آن می‌توان امکاناتی را مشاهده کرد که در خودروهای جدید امروزی نیز دیده می‌شود. سنسورهای سنجش فشار باد تایرها، سنسور برف و باران، فرمان برقی مجهز به گرم‌کن، چراغ شور، نمایشگر 4.3 اینچی، تهویه مطبوع خودکار دوگانه، صندلی برقی مجهز به سردکن و آینه‌های جانبی برقی از اصلی‌ترین امکانات رفاهی این خودرو هستند که در اکثر مدل‌ها دیده می‌شوند.

النترا خودرویی طرفدار سرعت ایمن است و نمی‌تواند برای جوانان عاشق سرعت که پای خود را فقط روی گاز فشار می‌دهند، مناسب باشد. این خودرو مجهز به امکانی است که در صورت بالا رفتن سرعت، این موضوع را تشخیص داده و به‌صورت اتوماتیک سرعت را کاهش می‌دهد. البته شتابگیری 10.3 ثانیه‌ای نیز نشان می‌دهد که نباید منتظر یک سدان چالاک و سریع باشیم. هرچند حداکثر سرعت 205 کیلومتر بر ساعت یک تناقض عجیب در این خودرو است.

برای پیمایش هر 100 کیلومتر با النترا به 7.1 لیتر بنزین نیاز دارید. این خودرو در مدل‌های مختلف با موتورهای 1.6، 1.8 و 2 لیتری به بازارهای جهانی عرضه شده است. شرکت آسان موتور تنها مدل 1.8 لیتری النترا را به بازار ایران وارد کرده است. این موتور 1.8 لیتری قادر است 147 اسب بخار قدرت و 176 نیوتن متر گشتاور تولید کند. ازنظر ایمنی هیوندای النترا یک خودروی برتر است. چراکه در تست‌های ایمنی موسسه آمریکایی NHTSA پنج نشان ایمنی به دست آورده است. 6 عدد کیسه هوا، سیستم توزیع نیروی ترمز، سنسور دنده‌عقب و کمربندهای ایمنی پیش کشنده از اصلی‌ترین امکانات ایمنی این خودرو هستند.

خرید اپتیما

خرید و فروش کیا اپتیما ؛ بازار خودرو کیا اپتیما به دلایل مختلفی مانند نوسانات نرخ ارز و تورم، با تلاطم زیادی همراه است. همچنین به‌دلیل این‌که اکثر مردم در مورد مشخصات فنی و شرایط بازار خرید کیا اپتیما اطلاعات کافی ندارند، فرصت مناسبی برای سوءاستفاده‌کنندگان از بازار فروش کیا اپتیما فراهم شده است. همراه مکانیک با متخصصان خبره و مجرب خود در کنار شما است تا علاوه‌بر راهنمایی در خرید کیا اپتیما دست دوم کارشناسی شده و مطمئن، در امر فروش کیا اپتیما کارکرده با قیمت واقعی نیز به شما کمک کند. جهت مشاهده آگهی‌های خرید اپتیما روی لینک زیر کلیک کنید:

https://www.hamrah-mechanic.com/cars-for-sale/kia/optima/

کیا اپتیما یکی از سدان‌های قدیمی شرکت کیا موتورز است که حدود 20 سال از تولید اولین نسخه آن می‌گذرد. اولین حضور این خودرو در بازار کشور ما با نسل دوم آن اتفاق افتاد و به دلیل استقبال خریداران، شرکت اطلس خودرو قانع شد که برای واردکردن نسل‌های سوم و چهارم اپتیما نیز رایزنی کند. در دل کاپوت اپتیما یک پیشرانه 2.4 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی قرار دارد که قدرت 178 اسب بخار و گشتاور 229 نیوتن متر را برای آن فراهم می‌کند. با توجه به اینکه اپتیما یک خودروی 1475 کیلوگرمی است، نمی‌توان انتظار یک خودروی اسپرت و پرقدرت را از آن داشت.

بااین‌وجود این موتور می‌تواند اپتیما را در 9.5 ثانیه از جا بکند و به شما امکان رانندگی با حداکثر سرعت 208 کیلومتر بر ساعت را بدهد. اپتیما در مقایسه با دیگر سدان‌های وارداتی یک خودروی پرمصرف محسوب می‌شود. مصرف 8.2 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر نشان می‌دهد که اگر این خودرو را به‌عنوان خودروی روزمره خود انتخاب کرده‌اید، باید هزینه نسبتا زیادی را برای سوخت کنار بگذارید.

درخشش 5 ستاره ایمنی بر روی سینه اپتیما نشان می‌دهد که طراحان این خودرو برای ایمنی سرنشینان آن اهمیت زیادی قائل بوده‌اند. موسسه یورو انکپ این پنج ستاره درخشان را برای کیفیت ساخت بالا و استفاده از امکانات ایمنی مانند سنسور پارک جلو و عقب، دوربین‌های جانبی و 360 درجه، پشت‌سری‌های فعال، کمربندهای ایمنی پیش کشنده، فرمان برقی حساس به سرعت و 7 ایربگ زانویی، جلو، جانبی و پرده‌ای به اپتیما اهدا کرده است.

کیا اپتیما با داشتن رادار نقاط کور، رادار تغییر لاین، هشدار تصادف از عقب و جلو، کروز کنترل، کنترلر ایستایی در شیب، کنترل کشش و پایداری، اتوپارک، اتولایت و پدال شیفتر رانندگی را برای شما راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد کرد. وجود امکانات رفاهی متعدد، ایمنی بسیار بالا، کیفیت ساخت عالی، ظاهر جذاب و زیبا و پایداری و هندلینگ خوب باعث شده است که کیا اپتیما در بازار دست‌دوم خریداران زیادی داشته باشد و به یکی از خودروهای محبوب برای خانواده‌های ایرانی اهل مسافرت تبدیل شود. البته ممکن است کمبود قطعات خودرو در کنار شتابگیری نه‌چندان مناسب و مصرف سوخت بالا خریداران را به سمت رقیبان دیگر مانند سوناتا بکشاند.

جمع بندی

حال ببینیم بلاخره بین این سه خودرو، باتوجه به نیازمندی‌ها و بودجه، کدام را انتخاب کنیم. شباهت‌های بین این سه خودرو زیاد است؛ اگرچه بین النترا و سراتو، کفه ترازوی امکانات رفاهی به سمت سراتو سنگین‌تر است، اما خوش‌فروش بودن النترا در بازار دست دوم در مقایسه با سراتو یکی از فاکتورهای قابل تاملی است که مشتریان را به‌سوی خرید النترا جذب می‌کند. اگر به‌دنبال خودرویی خانوادگی هستید که ایمن‌تر باشد و سرعت آن عادی باشد، هیوندای النترا بهترین گزینه برای شما است. ولی اگر خودروی اسپرت دوست دارید و عاشق سرعت هستید، این کیا اپتیما است که می‌تواند شما را راضی کند. علاوه‌بر این‌ها، فضای بیشتری که کیا اپتیما نسبت‌به کیا سراتو در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌تواند ازجمله جذابیت‌های این خودرو برای سفرهای برون‌شهری و استفاده‌های خانوادگی باشد.

قیمت خودرو نیز موضوع بسیار مهمی است که در جدول زیر می‌توانید جزییات قیمت این سه خودرو در مدل‌هایی که قیمت نسبتا نزدیک‌تری به یکدیگر دارند را ببینید:

مدل خودرو

قیمت به تومان در 29 خرداد 1400

سراتو سایپا اتوماتیک 2000 مدل 98

680.000.000

کیا سراتو فول اتوماتیک 2000 مدل 2016

760.000.000

کیا سراتو فول اتوماتیک 2000 مدل 2017

870.000.000

کیا اپتیما فول TF مدل 2014

855.000.000

کیا اپتیما فول TF مدل 2015

960.000.000

هیوندای النترا فول مدل 2015

705.000.000

هیوندای النترا فول مدل 2016

775.000.000

منبع: الف

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید